اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با وجود جایگاه مناسب کشاورزی در سطح کشور؛

کشاورزان یزد هنوز با مشکل مواجه هستند

خبرگزاری فارس: نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: با وجود اینکه کشاورزی در سطح کلان جایگاه خوبی پیدا کرده است، کشاورزان استان یزد هنوز هم با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می کنند.

کشاورزان یزد هنوز با مشکل مواجه هستند
به گزارش خبرگزاری فارس از ابرکوه، کاظم فرهند ظهر امروز در جمع دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی دهستان فراغه اظهار داشت: کشاورزی در یزد همچنان با مشکلات کوچک و بزرگ بسیاری دست به گریبان است و بسیاری از معضلات این بخش با تصویب قوانین یا برنامه ریزی دولت در سطح کلان دنبال می شود.
نماینده مردم ابرکوه، بافق، بهاباد، خاتم و مهریز در مجلس افزود: در بحث بیمه محصولات کشاورزی شاهد افزایش 2.5 برابری اعتبارات بوده ایم.
وی یادآور شد: اعتبارات خشکسالی نیز ظرف چند سال گذشته افزایش سه برابری داشته است.
فرهمند عنوان کرد: تشکیل کمیته انتقال آب در استان یزد و پیگیری انتقال آب ماربر که تخصیص آب به شهرستان ابرکوه نیز به انجام رسیده است از دیگر اقدامات خوبی است که در استان یزد صورت پذیرفته است.
وی تأکید کرد: افزایش اعتبار برای اجرایی شدن طرح‌های آبیاری تحت فشار، شاخص‌ترین فعالیت دولت و مجلس در حوزه کشاورزی در یک‌سال گذشته بوده است و در سفر معاون وزیر جهاد کشاورزی به استان یزد و ابرکوه نیز به این نکته اشاره شده است که کشاورزان به هر میزان که در این بخش تلاش کنند، می توانند از یارانه های دولت بهره مند شوند.
فرهمند تصریح کرد: در یک‌سال گذشته اقدامات مناسب دیگری نیز در حوزه کشاورزی انجام شده است که لوله‌گذاری برای انتقال آب و تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی از جمله این فعالیت‌ها بوده است.
نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه بروز خشکسالی‌های پی‌در‌پی در استان یزد سبب نابودی بخش کشاورزی شده است، افزود: تنها راه حل خروج از خشکسالی کنونی٬ پرداخت اعتبارات خشکسالی به کشاورزان است.
وی یادآور شد: استان یزد مدت 15 سال است که در خشکسالی به سر می‌برد که تداوم این امر آسیب دیدن کشاورزان را به دنبال داشته است.
فرهمند با بیان این که سه درصد از اعتبارات کل کشور در اختیار ستاد مدیریت بحران قرار دارد، افزود: برای خروج از این بحران، پرداخت اعتبارات خشکسالی به کشاورزان امری است که باید در آن تسریع شود.
مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه نیز در این جلسه به بیان برخی از فعالیت‌ها و مشکلات کشاورزان منطقه به ویژه آسیب های وارد شده به کشاورزان به واسطه تداوم خشکسالی پرداخت.
دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی روستایی دهستان فراغه نیز در این دیدار به بیان برخی از مشکلات خود پرداختند.
مهاجرت جوانان از روستاهای این دهستان که در گذشته ای نه چندان دور پذیرای 5هزار کارگر غیر بومی برای فعالیت در بخش کشاورزی بود و اکنون به واسطه مشکلات عدیده در بخش کشاورزی و خشکسالی روندی معکوس به خود گرفته است، از جمله مسائل مطرح شده در این دیدار بود.
مشکلات چاه‌های عمومی متعلق به کشاورزان خرده پا که اعتبارات چندانی ندارند، ناکافی بودن اعتبارات آبیاری قطره‌ای و دیده نشدن ساخت استخر در این طرح که هزینه های سنگینی را بر کشاورزان تحمیل می کند، مشکلات افزایش قیمت برق چاه‌های کشاورزی بعد از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و مشکلات ناشی از فعال نبودن جایگاه سوخت منطقه از جمله مشکلات مطرح شده از جانب مردم این دهستان بود.
انتهای پیام/غ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول