اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان خبر داد:

اختصاص 1.6 میلیارد مترمکعب روان‌آب‌های کردستان به دریاچه ارومیه

خبرگزاری فارس: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: حوزه آبریز دریاچه ارومیه با 32 درصد از اراضی در مجموع 1.6 میلیارد مترمکعب از روان‌آب‌های کردستان را به خود اختصاص داده است.

اختصاص 1.6 میلیارد مترمکعب روان‌آب‌های کردستان به دریاچه ارومیه
به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، شاهین پاکروح در نخستین جلسه کارگروه اقتصاد و اشتغال کردستان که با حضور اعضای این کارگروه در سالن شهدای گمنام استانداری برگزار شد، اظهار داشت: 6.2 میلیارد متر مکعب حجم کلی آب‌های سطحی استان کردستان است که از این میزان بالغ بر 54 درصد از آن روان آب مرزی است.
وی تصریح کرد: استان کردستان یکی از سرشاخه‌های اصلی بخشی از حوزه‌های مهم آبریز کشور است و در حال حاضر حوزه‌های آبریز دریایی خزر، دریاچه ارومیه و خلیج فارس از این استان عبور می‌کنند.
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان ادامه داد: حوزه آبریز دریای خزر 37 درصد از اراضی را زیر پوشش قرار می‌دهد و حجم آب آن نیز بالغ بر 1.1 میلیارد متر مکعب است.
به گفته پاکروح، حوزه آبریز دریاچه ارومیه نیز با 32 درصد از اراضی در مجموع 1.6 میلیارد متر مکعب از روان آب‌های کردستان را به خود اختصاص داده است.
وی با بیان اینکه در مجموع 1.6 میلیارد متر مکعب از روان آب‌های کردستان به دریاچه ارومیه می‌ریزد، خاطرنشان کرد: با توجه به مشکلاتی که برای دریاچه ارومیه پیش آمد و با حساسیت‌های که در بحث اختصاص این آب صورت گرفت، 585 میلیون متر مکعب به‌عنوان سهم کردستان بر اساس ابلاغ معاون اول ریاست جمهور اختصاص داده شده است.
به گفته وی، این میزان اختصاص طی چند ماه گذشته بعد از بررسی و برگزاری جلسات متعدد با ابلاغ معاون اول ریاست جمهور در دستور کار کمیسیون تخصصی اختصاص حوزه‌های آبریزی وزارت نیرو قرار گرفت.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان تصریح کرد: بر اساس مطالعات و ظرفیت‌یابی‌های که توسط مشاوران و کارشناسان در سطح استان انجام شد، به منظور عملیاتی کردن 585 میلیون مترمکعب سهم آب کردستان از این دریاچه 9 پروژه پیشنهاد شد.
پاکروح با بیان اینکه پروژه سد چراغ‌ویس یکی از 9 پروژه پیشنهادی است که در حال حاضر کار آن آغاز شده است، تصریح کرد: تأمین آب شرب دراز مدت شهر سقز به میزان سالانه 33 میلیون مترمکعب، تأمین آب اراضی کشاورزی منطقه در حدود پنج هزار 575 هکتار، توسعه اقتصادی منطقه و اشتغال‌زایی از مهمترین اهداف ساخت این پروژه است.
وی در ادامه به انتقال آب مرزی در منطقه چومان نیز اشاره کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود 250 متر مکعب از 585 میلیون متر مکعب از شاخه چومان به آدینان و از فاز اول آن به سنته منتقل شود.
وی با بیان اینکه وزارت نیرو به عنوان دومین وزارتی که بیشترین پروژه‌ها نیمه تمام را دارد، حاضر به اجرای پروژه جدید نیست، افزود: امیدواریم با تخصیص اعتبارات استانی با توجه به ظرفیت‌ها موجود در استان بتوانیم این پرو‌ژه‌ها را اجرا کنیم.
انتهای پیام/و۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول