اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مبلغی در دیدار با اساتید علمی عراق:

حقانیت مذهب و مشروعیت تقریب قابل جمع است

خبرگزاری فارس: رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی گفت: باید فرهنگ تقریب در میان امت اسلام ترویج و عوامل و بسترهای بی‌اعتنایی به این مسئله مهم (تقریب) از میان برداشته شود.

حقانیت مذهب و مشروعیت تقریب قابل جمع است
به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه مطالعات تقریبی، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در نشستی با حضور جمعی از اساتید و شخصیت‌های علمی کشور عراق اظهار کرد: تقریب باید بیشترین حجم حوزه‌های کاری و فعالیت‌های علمی را در دنیای اسلامی به خود اختصاص دهد.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی گفت: ما در شرایطی به سر می‌بریم که توجه به ارتقای ارتباط و وحدت میان شیعه و سنی، یک ضرورت بسیار جدی است، بنابراین در چنین وضعیتی کم اعتنایی به وحدت اسلامی و توجه نظری صرف به مقوله تقریب بدون هزینه کردن عملی برای آن، از دست دادن یک فرصت تاریخی بزرگ است که به سادگی قابل استحصال نیست.
‌مبلغی مهم‌ترین منشاء بی‌اعتنایی به وحدت اسلامی را جهل به مفهوم و معنای تقریب و وحدت دانست و ادامه داد: متاسفانه گاهی تصور می‌کنیم اندیشه تقریب با حقانیت مذهب ناسازگار است در حالی که این دو (‌اعتقادات مذهبی و تقریب) هرگز با یکدیگر در اصطکاک نیستند.
استاد فقه و حقوق حوزه علمیه قم عنوان کرد: در اندیشه تقریبی، تابع هر مذهب معتقد به عقیده و مناسک خود است و شیعه و سنی ضمن پایبندی به اعتقادات خود در مسیر وحدت گام بردارند.
‌مبلغی خاطرنشان کرد: تقریب مذاهب اسلامی سوپاپ اطمینانی برای تعامل فیمابین امت اسلامی است و جایی که خطرات و سوء نیت‌هایی از خارج اسلام ویا از درون اسلام (افراطی‌ها) متوجه مسلمانان شود آنچه که می‌تواند این تعامل را به صورت طبیعی، انسانی و اسلامی برقرار و از اختلافات گسترده جلوگیری کند، تقریب مذاهب اسلامی است.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: منشاء دیگر کم‌توجهی به وحدت و جهل به فواید تقریب است، امروز تفرقه برای مسلمانان ام‌الفساد است، خاستگاه همه مشکلات، انحطاط‌ها، عقب‌ماندگی‌ها، از دست دادن فرصت‌ها و مسلط کردن دشمنان بر امت اسلام است.
وی گفت: وحدت زمینه‌ساز ارتقا، ترقی، استقلال، خوداتکایی، شکوفایی اسلام و شکفتن همه ارزش‌های دینی و اسلامی است، بنابراین باید در این زمینه تلاش‌های خود را گسترده‌تر کنیم.
‌مبلغی منشاء دیگر اختلافات را عصبیت و طایفه‌گری دانست و عنوان کرد: وهابیت، این ویژگی و منشاء شوم را دارا هستند و کوشش آنها برای اختلاف میان مسلمانان و مخالفت با وحدت اسلامی برخاسته از روح عصبیت و طایفه‌گری، جمود فکری، اندیشه‌های بی‌مغز و کوته‌بینی و از سرنوشت و آینده اسلام بی‌خبر بودن است.
وی گفت: وهابیت امروز از یک نوع جمود‌اندیشی، کوته‌نگری و بی‌توجهی به واقعیت اسلام برخوردار هستند به همین دلیل به اختلاف دامن می‌زنند.
‌مبلغی اظهار کرد: امروز حجم فعالیت‌های تقریبی اگرچه زیاد و گسترده است ولی در قبال حجم فعالیت‌های که در زمینه تفرقه و بی‌اعتنایی به تقریب انجام می‌شود، بسیار اندک است. ما باید کاری کنیم که ابعاد و دامنه تقریب بیش از این گسترش پیدا کند.
وی گفت: تقریب یک کار عظیم است که در برابر زمینه‌های تاریخ خورده، زمان خورده و عوامل دردسرساز و تفرقه‌ساز تاریخی و مزمن قرار گرفته است.
‌مبلغی ادامه داد: شخصیت‌های ما اگر چه در طول تاریخ با این مشکلات مواجه بودند ولی وحدت را همیشه اصل قرار می‌دادند و مسائل را به گونه‌ای حل می‌کردند که اساس وحدت به هم نخورد.
وی اظهار کرد: امروز تقریب در برابر بازتاب‌های تاریخ عصبیت کور و حقانیت برانداز بنی‌امیه قرار دارد.
انتهای پیام/ج30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول