اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشگاه هنر تهران:

بسته‌بندی از صادرات تک‌محصولی جلوگیری می‌کند

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشگاه هنر تهران گفت: ایجاد اشتغال یکی از مهم‌ترین ره‌آوردهای صنایع بسته‌بندی است و از اتکای کشور به صادرات تک‌محصولی جلوگیری می‌کند.

بسته‌بندی از صادرات تک‌محصولی جلوگیری می‌کند
به گزارش خبرگزاری فارس از ماسوله، عباس افتخاری صبح امروز در جمع تولیدکنندگان محصولات صنایع دستی گیلان به وضعیت صنایع دستی در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: از دست دادن تدریجی مخاطبان محصولات با ارزش صنایع دستی زنگ خطری را برای تمام متولیان و دوستداران این رشته‌ها به صدا در آورده است.
وی با بیان اینکه رقبای قدرتمند به راحتی عرصه رقابت را در بازارهای هدف برای فروش محصولات صنایع دستی ایرانی تنگ کرده‌اند، افزود: این امر ضرورت تحقیقات در بسته‌بندی محصولات صنایع دستی را نشان می‌دهد.
افتخاری بر ایجاد و تقویت نظام علمی و هدفمند با تکیه بر نیروهای جوان، علمی و نخبه کشور در زمینه صنایع دستی تاکید کرد و گفت: دیدگاه‌های پژوهش، طراحی، انتخاب مواد و مصالح ساخت، شیوه تولید، بازاریابی و فروش محصولات صنایع دستی باید به‌روز شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه هنر تهران بسته‌بندی را مقوله‌ای اساسی در تولید، فروش و بازاریابی محصولات صنایع دستی دانست و تصریح کرد: بسته‌بندی فن روش استفاده از مناسب‌ترین وسایل یا موادی است که بتواند یک کالا را به طور سالم از نقطه تولید به دست مصرف کننده نهایی برساند.
وی بسته‌بندی را مهم‌ترین حلقه رابط بین تولید، نگهداری، حمل و نقل و بازاریابی برشمرد و خاطرنشان کرد: بسته‌بندی نقش مهم و تعیین کننده‌ای بین فروشنده و خریدار در بازار جهانی ایفا می‌کند.
به گفته افتخاری، با شناخت سلیقه و ذوق مصرف کنندگان و شناسایی تکنیک‌های جدید برای بسته‌بندی و عرضه محصول می‌توان به شاخص‌های قدرتمند بازاریابی و فروش رسید.
عضو هیئت علمی دانشگاه هنر تهران با اشاره به اینکه بسته‌بندی در سال‌های اخیر موجب موفقیت‌های اساسی در صنایع دستی در کشورها شده، ابراز داشت: عدم توجه به بسته‌بندی مناسب و استاندارد نبودن مواد اولیه مورد استفاده در برخی اقلام صنایع دستی موجب از دست رفتن فرصت‌های فروش شده است.
وی ادامه داد: در بسیاری از موارد صادرکنندگانی هستند که از الیاف، پوشال و الیاف گیاهی برای بسته‌بندی صنایع دستی استفاده کرده‌اند در حالی که کاربرد این الیاف در بسیاری از کشورها به دلیل بهداشتی نبودن غیرمجاز اعلام شده است. 
افتخاری با بیان اینکه استفاده از کارتن‌های غیرمقاوم، لوازم بسته‌بندی نامناسب و عدم رعایت ابتدایی‌ترین نکات بسته‌بندی قابلیت فروش را از دست می‌برد، یادآور شد: لزوم بهبود کیفیت بسته‌بندی صنایع دستی و کنار گذاشتن روش‌های سنتی دریچه‌ای به طرف تسخیر بازار است.
عضو هیئت علمی دانشگاه هنر تهران یادآور شد: به‌کارگیری استاندارد برای بسته‌بندی مناسب با طرح و اندازه تولیدات به منظور کاهش هزینه و زمان به وسیله حذف مواد بسته‌بندی اضافه می‌تواند مفید باشد.
وی نقش بسته‌بندی در مرحله بازاریابی کالا را مهم خواند و افزود: طراحان بسته‌بندی باید با استفاده از خلاقیت خود و مطالعه سلیقه و رفتار خریدار مناسب‌ترین ترکیب خطوط، رنگ و فرم هندسی را بیابند.
افتخاری به ویژگی‌هایی که در بسته‌بندی صادرات محصولات صنایع دستی باید رعایت شود، اشاره کرد و گفت: رعایت استانداردها، در نظر گرفتن روابط بین بسته‌ها، وجود علائم هشدار دهنده و اطلاعات دقیق روی بسته برای حفظ ایمنی و حمل و نقل مناسب و ضرورت استفاده از مواد محافظ و دیگر مواد تکمیلی در بسته‌بندی از جمله این ویژگی‌هاست.
عضو هیئت علمی دانشگاه هنر تهران، توجه به گروه سنی خردسالان و افراد مسن در سهولت استفاده از بسته‌بندی، رعایت گرافیک بسته‌بندی مصرفی مناسب برای تمام گروه‌های سنی، ایجاد خلاقیت در فرم‌های بسته‌بندی، توجه به نحوه ارائه کارت و شناسایی کانال‌های توزیع در بازار هدف و توجه به سیستم توزیع و عوامل موثر در آن را از دیگر ویژگی‌هایی برشمرد که در بسته‌بندی صادرات محصولات صنایع دستی باید رعایت شود.
وی کاهش وزن واحد بار برای ایمنی بیشتر با توجه به نوع ماده مصرفی در صنایع دستی را تاثیرگذار دانست و اضافه کرد: کاهش ابعاد بسته‌ها تا مصرف ماده اولیه به حداقل برسد، شکل هندسی مناسب برای حداقل فضای اشغالی در زمان چیدمان، کاهش هزینه‌های بسته‌بندی و حمل و نقل در حد امکان، چندمنظوره بودن بسته و قابلیت مصرف بسته برای مصارف دیگر و توجه به بسته‌بندی مشابه رقیب در بازار باید مورد توجه تولید کنندگان صنایع دستی قرار گیرد.
افتخاری استفاده از فضا و کاهش حجم در محصولات صنایع دستی را مهم برشمرد و خاطرنشان کرد: خودداری از چند قطعه بودن بسته در حد امکان، توجه به حفاظت کالا، توجه به انعطاف پذیر بودن در مورد فرم‌های مختلف، تعیین تعداد در واحد بار و توجه به مسائل مربوط به چیدمان در انبار و همچنین هماهنگی فرم و رنگ در بسته‌بندی‌های صادراتی با محصول باید در بسته‌بندی محصولات صنایع دستی رعایت شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه هنر تهران با اشاره به اینکه در نظر گرفتن شاخص‌های ارگونومیکی و زیبایی‌شناسی در بسته‌بندی و ایجاد جاذبه برای خرید توسط مشتری حائز اهمیت است، بیان داشت: رعایت مسائل زیست‌محیطی و عدم استفاده از مواد غیر قابل بازیافت، توجه به نحوه چاپ، رعایت قوانین و محدودیت‌های زیست محیطی با کشورهای هدف و پیش‌بینی تغییرات آینده و هماهنگی بسته‌بندی با آنها باید در بسته‌بندی محصولات صنایع بسته‌بندی رعایت شود.
وی کاهش هزینه حمل و نقل را از فواید بسته‌بندی محصولات صنایع دستی برای صادرات عنوان کرد و گفت: از طریق بسته‌بندی مناسب می‌توان از فضاهای خالی در حمل و نقل محصولات صنایع دستی سود برد.
افتخاری افزایش درآمدهای ارزی کشور را از دیگر ویژگی‌های بسته‌بندی محصولات صنایع دستی ذکر کرد و اذعان داشت: ایجاد اشتغال یکی از مهم‌ترین ره‌آوردهای صنایع بسته‌بندی است و از اتکای کشور به صادرات تک محصولی جلوگیری می‌کند.
انتهای پیام/ن۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول