اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون جهاد کشاورزی کردستان خبر داد:

آبیاری 800 هکتار از مزارع سنندج با فاضلاب

خبرگزاری فارس: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: حداقل 800 هکتار از باغات سنندج به طور مستقیم و غیرمستقیم با فاضلاب آبیاری می‌شوند.

آبیاری 800 هکتار از مزارع سنندج با فاضلاب
به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، کمال‌الدین رشادت دوشنبه‌شب در جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی در سنندج، اظهار داشت: بررسی‌های انجام شده توسط کارشناسان جهاد کشاورزی استان متفاوت با گزارش علوم‌پزشکی در رابطه با سطح زیرکشت محصولاتی که با فاضلاب تصفیه نشده آبیاری می‌شوند، است.
وی با اعلام اینکه حداقل 800 هکتار از محصولات باغی سنندج از فاضلاب آبیاری می‌شوند، تصریح کرد: در حاشیه سد قشلاق و پایین دست آن خیلی از مزارع و باغات توت‌فرنگی به طور مستقیم و غیرمستقیم از فاضلاب تصفیه نشده آبیاری می‌شوند.
وی ادامه داد: اثرات مضر و زیان‌بار استفاده از آب و فاضلاب‌ها برای آبیاری بر کسی پوشیده نیست ولی این خطر در توت‌فرنگی چون محصول آن در تماس با خاک قرار می‌گیرد، بیشتر و دو چندان خواهد بود.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: حتی آب چاه‌هایی که در مسیر فاضلاب قرار دارند، به مرور زمان آلوده خواهند شد.
رشادت عنوان کرد: علاوه بر سنندج، بانه و مریوان که توسط علوم پزشکی به عنوان استفاده کنندگان از فاضلاب برای آبیاری مطرح شده‌‌اند، در دیگر شهرستان‌های استان نیز این روند وجود دارد.
این مقام مسئول در ادامه مطلب ذکرشده اضافه کرد: چون محصولات دیگر شهرستان‌های استان بیشتر گندم، علوفه و غلات دیگراست، خطرات بهداشتی برای آنها مطرح نیست.
وی با اشاره به اینکه سالانه در استان حدود 2میلیون تن انواع محصولات زراعی، باغی و دامی تولید می‌شود، اظهارداشت: از این مقدار حداقل 500 هزار تن آنها محصولات پرخطری‌ هستند که با سلامتی مردم مستقیما در ارتباط هستند.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان خاطرنشان کرد: پایش و ارزیابی در رابطه با تولید محصولات سالم امری ضروری است.
رشادت تصریح کرد: برای اندازه‌گیری باقی‌مانده سموم و کدهای شیمایی در محصولات تولید شده کشاورزی دستگاهی توسط سازمان خریداری شده ولی به دلیل بالابودن هزینه‌های انجام آزمایشات بدون استفاده رها شده است.
وی در ادامه افزود: علوم ‌پزشکی هم این دستگاه را خریداری و به دلیل ذکر شده آن نیز بدون استفاده مانده که امیدواریم با اختصاص اعتبار مورد نیاز این دستگاه شروع به کار کند.
انتهای پیام/صا20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول