اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون دانشگاه علوم پزشکی کردستان خبر داد:

استفاده از فاضلاب برای آبیاری مزارع در سنندج، مریوان و بانه

خبرگزاری فارس: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: در حال حاضر در شهرستان‌های سنندج، مریوان و بانه از آب فاضلاب برای آبیاری مقداری از مزارع خود استفاده می‌کنند.

استفاده از فاضلاب برای آبیاری مزارع در سنندج، مریوان و بانه
به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، فرزام بیدارپور دوشنبه‌شب در جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی در سنندج، با اشاره به وضعیت استان در استفاده از فاضلاب برای آبیاری محصولات کشاورزی در شش ماهه نخست سال جاری، اظهار داشت: سطح زیر کشت سبزی و صیفی‌جات استان در آبیاری با فاضلاب شامل سه هکتار در شهرستان بانه، 1.5هکتار در سنندج و 85 مزرعه در مریوان است.
وی خاطرنشان کرد: برای مقابله با این معضل 27 اخطاریه برای افراد متخلف صادر شده و در دیگر شهرستان‌های استان مشکل خاصی در این رابطه وجود ندارد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان اظهارداشت: اکثر کشاورزان دلیل استفاده از فاضلاب برای آبیاری را نبود منابع مالی برای احداث چاه و یا ندادن مجوز حفر چاه از سوی مسئولان استان بیان کرده‌اند.
بیدارپور در ادامه افزود: در صورت نبود راهکار مناسبی برای حل این مشکل پیشنهاد می‌شود این زمین‌های کشاورزی تغییر کاربری داده شوند.
وی اظهارداشت: برنامه‌های ما در بهداشت محیط روستا شامل توالت سازی، نظارت بر جمع‌آوری و دفع بهداشتی زباله و فضولات حیوانی است.
این مقام مسئول تصریح کرد: افزایش و ارتقای سرویس‌های بهداشتی تاثیر بسزایی در کاهش بیماری‌های رو‌د‌ه‌ای خواهند داشت و این یکی از اهداف وزارت بهداشت در احداث توالت در روستاها است.
وی به شاخص توالت بهداشتی استان اشاره کرد و افزود:  در سال 85 شاخص استان در این رابطه 5/56 درصد بود که  5/19 درصد با میانگین کشوری فاصله داشت.
وی یکی از دستاوردهای خوب استان را در طول این چند سال روند صعودی شاخص توالت بهداشتی ذکر کرد و ادامه داد: تا پایان سال 89شاخص استان 2/72 درصد است که تنها چهار درصد با شاخص کشوری فاصله داریم.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، گفت: در بحث ایجاد سرویس‌های بهداشتی 30 درصد از هزینه‌ها را وزارت بهداشت و 70 درصد آن ‌را مردم پرداخت می‌کنند.
بیدارپور به اختصاص 34 میلیون و 700 هزار تومان برای احداث و بهسازی سرویس‌های بهداشتی در سال گذشته اشاره کرد و افزود: با این اعتبارات در 80 روستا 433 بهسازی سرویس‌های بهداشتی و 413 احداث انجام گرفت و همچنین در بهسازی حمام و آشپزخانه نیز از این  اعتبارات استفاده شد.
وی از جمله مشکلات برنامه مذکور را شامل تخصیص اعتبارات اندک از طرف وزارت بهداشت و عدم تخصیص اعتبار مستمر از طرف ارگان‌ها ذکر کرد.
وی اظهارداشت: عدم جمع‌آوری و دفع بهداشتی زباله از عوامل اصلی و مولد بسیاری از بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوانات است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، خاطرنشان کرد:  شاخص برنامه نظارت بر جمع‌آوری و دفع بهداشتی زباله در سطح استان طی سال گذشته 3/72 درصد بود که از میانگین کشوری چهار درصد پایین‌تر هستیم.
بیدارپور شاخص برنامه نظارت بر جمع‌آوری و دفع بهداشتی فضولات حیوانی در استان را نیز 2/66 درصد عنوان کرد و گفت: میانگین کشوری این شاخص 3/70 درصد است.
وی در ادامه تعداد کل خانوارهای زیر پوشش را بیش از 129 هزار عنوان و  تصریح کرد: از این تعداد 88 هزار و 874 خانوار در روستاهای استان فضولات حیوانی را به روش بهداشتی جمع‌آوری می‌کنند.
انتهای پیام/صا10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول