اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در موزه مرکزی حرم رضوی؛

170 اثر تاریخی مرتبط با حرم رضوی به نمایش گذاشته شد

خبرگزاری فارس: بیش از 170 اثر تاریخی و مرتبط با حرم مطهر حضرت رضا (ع) در گنجینه تاریخ مشهد موزه مرکزی آستان ‌قدس به نمایش گذاشته شد.

170 اثر تاریخی مرتبط با حرم رضوی به نمایش گذاشته شد
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان ‌قدس رضوی، مجید مهردوست، مسئول گنجینه تاریخ مشهد اظهار داشت: تمام آثار به نمایش درآمده در این گنجینه در گذشته یا در حرم مطهر نصب بوده و یا در آن جا مورد استفاده قرار می‌گرفته است.
وی تعداد این اشیا را 173 اثر عنوان کرد و گفت: این اقلام شامل ضریح‌ها، محراب‌های زرین فام، درب‌ها، پنجره‌های فولاد، لوازم روشنایی حرم، وسایل تطهیر و شست‌وشو و ... است.
وی با بیان اینکه از ضریح اول که در سال 957 هجری قمری ساخته و نصب بوده، به دلیل چوبی بودن پایه‌های آن، تنها کتیبه‌های آن به جا مانده که این کتیبه‌ها در سال1311 ه.ش به خزانه و بعدها به موزه منتقل شده است افزود: ضریح سوم که قدمت آن به دوره فتحعلی شاه قاجار بر می‌گردد، و نیز ضریح چهارم مشهور به ضریح شیر و شکر، متعلق به سال 1338ه.ش ،نیز هم اکنون در این گنجینه در معرض نمایش است.
مهردوست خاطرنشان کرد: ضریح چهارم، تا سال 1379 در روضه منوره قرار داشته است که بعد از آن به خزانه منتقل و در 12 آذر 1385 همزمان با ولادت امام رضا(ع) در موزه مرکزی رونمایی شد.
وی از دیگر آثار در معرض نمایش، به درب‌ها، از جمله درهای دو رو طلا و نقره که پیش از این در بالاسر و پایین پای حضرت در روضه منوره نصب بوده و همچنین درب چوبی قدیم دارالسیادة، معروف به قاضی الحاجات اشاره کرد و گفت: این درب متعلق به قرن هشتم هجری قمری و قدیمی‌ترین درب چوبی حرم است.
مسئول گنجینه تاریخ مشهد، از سنگ مقام شریف امام رضا (ع) که قدمت آن به سال 516 هجری قمری می‌رسد به عنوان قدیمی‌ترین اثر این گنجینه نام برد و گفت: همچنین محراب‌‌های زرین فام که در سال 612 هجری قمری ساخته شده است، و نیز سنگاب خوارزمشاهی با ارتفاع 110 سانتی متر و با قطر دهانه 123 سانتی‌متر متعلق به سال 597 ه.ق که تراشیده شده از سنگ سیاه یکپارچه و یکی از بهترین نمونه‌های هنر سنگ تراشی محسوب می شود را، از شاخص‌ترین اشیای موجود در این گنجینه دانست.
انتهای پیام/صا30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول