به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، مرتضی امامی ظهر امروز در همایش «تجلی جهاد اقتصادی با استاندارد سازی» به مناسبت روز استاندارد در مجتمع فرهنگی نفت اهواز، اظهار داشت: با توجه به عضویت ایران در سازمانهای بینالمللی استانداردسازی از جمله ISO، IEC و Codex، کمیتههای فنی متناظر با کمیتههای فنی بینالمللی تشکیل شده است که و تاکنون 110 کمیته فنی متناظر با 3 هزار و 200 عضو تشکیل شده است.
وی افزود: ایران در بین کشورهای عضو اکو و کشورهای عضوD8 در ردیف دوم عضویت در کمیتههای فنی ایزو است.
امامی با اشاره به اینکه تاثیر استانداردسازی در سند بیست ساله جمهوری اسلامی را میتوان به دو بخش تقسیم نمود، تصریح کرد: برخورداری جامعه ایرانی از سلامت، رفاه، ایمنی، امنیت غذایی و بهرهمندی از محصولات، خدمات و محیط زیست و همچنین برخورداری از دانش پیشرفته، توانایی در تولید علم و فناوری و دستیابی به جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه با جنبش نرم افزاری، تولید علم و رشد پرشتاب و مستمر اقتصادی از جمله تبعات چشمانداز 20 ساله است.
معاون برنامهریزی و تدوین استاندارد سازمان استاندارد اضافه کرد: در راستای انطباق نظامهای ارزیابی کیفیت با استانداردهای بینالمللی تا پایان سال 89 تعداد 118 شرکت بازرسی فنی و جوش، 58 شرکت بازرسیکننده کالاهای صادراتی و وارداتی، 38 شرکت مشاوره سیستمهای مدیریت کیفیت و یک هزار و 248 آزمایشگاه همکار تایید صلاحیت شدهاند.
امامی بیان کرد: در حال حاضر بیش از 18 هزار استاندارد ملی در کشور تدوین شده که از این تعداد 9 هزار و 620 استاندارد مربوط به پنج سال گذشته است.
وی ادامه داد: از ابتدای سال 84 تا پایان سال 89 تعداد 14 هزار و 500 پروانه کاربرد علامت استاندارد جدید، 164 هزار گواهینامه صادراتی و 425 هزار و 900 مجوز وارداتی توسط این سازمان صادر شده است.
امامی با بیان اینکه استاندارد برای کنترل و نظارت بر همه حرکتها خط کش مجزایی دارد، افزود: دستیابی به الگویی با حداکثر کیفیت و کمیت، کمترین هزینه و قیمت تمام شده و بالاترین بهرهبرداری و بهرهوری و از همه مهمتر تامین سلامت و افزایش رضایت مردم جامعه از مهمترین وظایف استاندارد است که با مدیریت کیفیت، بخش عظیمی از آن محقق خواهد شد
وی نقش آموزش و خلاقیت را در مدیریت کیفیت غیر قابل انکار دانست و گفت: امروز مهندسی کیفیت با بیان تکنیکهایی برای افزایش بهرهوری در تولید و تجارت و ارتقای استاندارد محصولات تولیدی و خدماتی، کمک درخور توجهی برای دستیابی به رضایت عمومی و اقتصادی جامعه است.
امامی با اشاره به اینکه مدیریت کیفیت بسترساز استانداردسازی و استاندارد بهینه و در حد مقبول جهانی، زمینهساز تولید صادرات محور است، بیان کرد: رقابت پذیری محصولات و خدمات برای تولید صادرات محور تنها با رعایت اصول مدیریت کیفیت محقق میشود که همانا زنجیره تامین استاندارد از معدن (مولد) تا فروش به عنوان سیاستگذاری اهم این بخش به شمار میآید.
وی با حداقل خواندن گواهی مدیریت ISO 9001 از حدود 25 هزار نوع استاندارد تعریف شده ، افزود: بالغ بر یکصد هزار سازمان مختلف در کشور به فعالیت مشغول هستند که حدود 95 درصد از 8 هزار سازمان اعلام شده گواهینامه استاندارد، ISO9001 دارند و پنچ درصد باقیمانده سایر استانداردها نظیر ISO14000(زیست محیط) و ISO18000 (ایمنی و بهداشت محیط کار) را دارا می باشند.
امامی ادامه داد: برای ورود به بازارهای بینالمللی داشتن گواهینامهها لازم است تا استانداردهای لازم مورد نظر خریدار رعایت شده باشد،از آنجا که بازدید جداگانه محصولات، هزینههای گزافی را تحمیل میکند پس چاره در آن است تا ابزار کنترلی ایزو در کارخانجات تولیدی ثبت و توسط ناظران مقبول بین المللی تایید شود تا امکان تجارت بین المللی محقق و میسور شود.
به گفته وی شماری از کشورهای عضو سازمان ملل(حدود 60کشور) با ایجاد کمیتههای ملی اعتبار دهنده، شامل نمایندگان متخصص بخشهای دولتی و خصوصی هر کشور، به نام AB به زیرگروههایی به نام CB(که در کشور ما حدود 30 موسسه است) شرایط استانداردی را ابلاغ میکنند. پس از آن تمام سازمانها و نهادهای فعال تولید کننده محصول یا ارائه دهنده خدمات در یک کشور با مراجعه به CB ها (که حضورشان در هر کشور از جمله ایران بنا به مجوز موسسه ملی استاندارد آن کشور است)گواهی مدت دار و قابل تمدید برای کاربردهای بعدی نظیر مجوز تسهیل کننده فروش تولید یا خدمات مربوط در بازارهای بینالمللی را برای متقاضیان صادر میکند.
دبیر انجمن مدیریت ایران در ادامه با معرفی شاخص ملی رضایت مشتری(CSI) و لزوم تعیین این شاخص در اسرع وقت، تصریح کرد: ارزیابی دقیق کارکرد تمامی عرضه کنندگان تولید و خدمات از طریق اعمال نظر مشتریان داخلی و خارجی آن و با حمایت مسئولان و تعامل سازنده میان مردم، مسئولان و کارشناسان محقق و مجری این طرح ملی محقق خواهد شد.
امامی یکی از نتایج مهم تعامل و انعطاف بالا میان مجری طرح و متولیان تولید و خدمات با مشتریان را اعتمادسازی و انگیزش دانست و افزود : CSI ها روی CB ها تاثیرگذار هستند و به این وسیله روی بورس نیز اثر قابل توجهی دارند.،چرا که استقبال یا از بین رفتن و کم شدن اعتماد و در نتیجه اقبال به یک محصول یا خدمت که دارای حداقل استانداردهای لازم نیست، سرمایهگذاران بورس را به واگذاری سهام قبلی و خرید سهام جدید که مقبول استانداردهای بینالمللی و جهانی است تشویق میکند، در واقع کسب گواهینامه کیفیت با شاخص بالای CSI تبلیغی مناسب برای فروش و اعتماد سازی بالاتر محسوب میشود.
وی تهیه بانک اطلاعاتی از حدود 20 هزار سازمان با قابلیت بالقوه تهیه شاخصCSI را منوط به اقدامی ملی و همگانی دانست و افزود : هم اکنون تنها 383 عضو حقوقی نسبت به تهیه این شاخص اقدام کردهاند که در برابر بیش از 100 هزار سازمان با نیاز بالقوه برای شناخت بهتر جایگاه و وضعیت و ارتقای توسعه و پیشرفت در کنار نیاز سنجی مناسب شمار ناچیزی است.
وی در پایان ارزیابی عملکرد صنایع تولیدی در کشور از منظر مصرف کنندگان بر اساس توسعه مدل شاخص ملی رضایت مشتری را از بزرگترین طرحهای انجمن مدیریت کیفیت ایران دانست که به صورت مدل و الگوهای متناسب به وزارتخانه و سازمانهای مختلف ارائه میشود و اجرای آن نیازمند عزم ملی و حمایت مسئولان و البته همکاری متولیان تولید و تجارت و ارائه دهندگان خدمات است که برای نمونه با بهینه سازی محصولاتشان بدون کاستن از کیفیت و با استفاده از روشهایی نظیر اصلاح الگوی کار میتوانند ضمن کسب منافع شخصی به سرآمد شدن کشور در بازارهای بینالمللی، سرازیر شدن سود کلان به حساب متولیان و در نهایت افزایش بهره وری اقتصادی ملی اهتمام ورزند.
انتهای پیام/غ10
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد
شد
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.