اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره):

تحول در حوزه در سفر رهبری به قم به صورت جدی‌ مطالبه شد

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: ولی امر مسلمین پیرو سفر پیشین خود بحث تحول در حوزه را مطرح کرده بودند و در سفر سال گذشته خود تاکید داشتند باید بحث تحول در حوزه به صورت جدی‌تر پیگیری شود.

تحول در حوزه در سفر رهبری به قم به صورت جدی‌ مطالبه شد
حجت‌الاسلام محمدمهدی نادری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم، با اشاره به سالروز سفر مقام معظم رهبری اظهار داشت: یک سال از سفر پرخیر و برکت مقام معظم رهبری به شهر مقدس قم گذشته و اکنون فرصتی است تا نگاهی به دستاوردهای این سفر و میزان اجرایی شدن تاکیدات ایشان داشته باشیم.
وی به برگزاری جلسات عمومی و خصوصی مقام معظم رهبری با طلاب حوزه، اساتید، فضلای جامعه مدرسین، موسسات و گروه‌ها اشاره کرد و افزود: ولی امر مسلمین پیرو سفر پیشین خود که بحث تحول در حوزه را مطرح کرده بودند در این سفر تاکید داشتند باید بحث تحول در حوزه به صورت جدی‌تر پیگیری شود.
عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) خاطرنشان کرد: نسبت و رابطه حوزه با حکومت و جمهوری اسلامی مسئله‌ای دیگر بود که ایشان در سفر سال گذشته به قم روی این مسئله تاکید کردند.
وی بیان کرد: این سخنان با توجه به زمزمه‌هایی که از گوشه و کنار شنیده می‌شد که حوزه نباید دولتی و حکومتی شود و باید مستقل بماند مطرح شد.
نادری ادامه داد: این مبحث از تفسیرهای صحیح و نادرست برخوردار است، تفسیر صحیح در زمینه استقلال حوزه این است که حوزه نباید وامدار هیچ فرد، گروه و جریان خاصی باشد و به این دلیل حوزه می‌تواند آزادانه نظارت را انجام دهد و اشکالات و نواقص را گوشزد کند.
وی عنوان کرد: اگر استقلال را به این معنا بگیریم که حوزه‌ها کاری به حکومت و سیاست نداشته باشند و مشغول مباحث رایج خود باشند تفسیر غلطی است و در واقع این عبارت شکل دیگری از بحث جدا کردن دین از سیاست را مطرح می‌کند.
عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با اشاره به اقدامات امام خمینی (ره) مبنی بر اصلاح تفکر غلط جدایی دین از سیاست گفت: امام خمینی (ره) تلاش زیادی کردند تا این تفکر غلط را در حوزه‌ها از بین ببرند و این باور عمومی به وجود آید که سیاست و دیانت عین یکدیگر هستند و ارتباط وسیعی با هم دارند.
وی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری در فرازی از سخنان خود فرمودند که حوزه را می‌توان مادر حکومت دانست و حوزه باید مانند مادری به طور دلسوزانه از حکومت مواظبت کند و وظایفی که در نظام دینی بر عهده حوزه و حوزویان است از عهده آن برآید.
نادری بیان کرد: ایشان در سخنرانی مفصلی تاکید کردند انتظار است حوزویان، فضلا و اساتید برای برطرف شدن مسائل و مشکلات مشارکت جدی داشته باشند.
وی با اشاره به ارزیابی اقدامات مدیران عالی و ارشد حوزه گفت: در طول یک سال گذشته فعالیت‌هایی در زمینه مطالبات انجام شده و جامعه مدرسین بخشی را به عنوان مطالعات استراتژیک به منظور تحقیقات برای عملیاتی و اجرایی شدن منویات رهبری راه‌اندازی کرده است.
عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) به میزان پیشرفت علوم انسانی اسلامی اشاره و بیان کرد: به نظر می‌آید در این زمینه با آنچه مدنظر مقام معظم رهبری بود مقداری فاصله داریم و عزیزان و دست‌اندرکاران لازم است توجه بیشتری به این مسائل داشته باشند.
وی تاکید کرد: لازم است در زمینه تحول در حوزه گام‌های عملیاتی بیشتری برداشته شود تا از مجموعه نیروی انسانی و امکاناتی که در حوزه داریم بیشترین بهره‌برداری را داشته باشیم.
نادری با اشاره به اقدامات مراکز و موسسه در زمینه اسلامی‌سازی علوم انسانی گفت: برخی مراکز از سال‌ها پیش در حوزه به این مسئله اهتمام کردند و موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) به طور رسمی از سال 74 با دورنگری و آینده‌نگری آیت‌الله مصباح ‌یزدی به این عرصه وارد شد.
وی خاطرنشان کرد: تدوین علوم انسانی اسلامی یکی از اهداف این موسسه است و مراکز دیگر پس از سفر ایشان حرکت‌های جدیدی بیشتر در زمینه همایش‌ها و سلسله نشست‌ها انجام شده است.
وی یادآور شد: جامعه امروز بر اساس علومی مانند مدیریت، اقتصاد، علوم سیاسی و روانشناسی اداره می‌شود و دانشمندان و علما معترف هستند این علوم نقش اساسی در اداره جامعه دارد.
نادری ادامه داد: جوامع اسلامی نیز از این امر مستثنی نیستند و برای اداره جوامع نمی‌توانیم از روانشناسی، اقتصاد و علوم غربی استفاده کنیم و لازم است در این زمینه علوم را با دیدگاه‌های علوم اسلامی تدوین کنیم و تنها حوزویان می‌توانند از عهده این امر به طور شایسته برآیند.
وی خاطرنشان کرد: حوزویانی که با علوم روز آشنایی داشته باشند می‌توانند با تلفیق علوم موجود با معارف اسلامی و تبحر در زمینه معارف اسلامی دیدگاه‌های اسلام را تبیین کنند تا علوم انسانی اسلامی ایجاد شود.
انتهای پیام/آ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول