اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون سازمان جهاد کشاورزی خوزستان خبر داد:

حذف 5 نوع سم از سموم خطرناک کشاورزی

خبرگزاری فارس: معاون سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: از سال گذشته تاکنون پنج نوع از سموم خطرناک در استان حذف شده است و ۲۲ قلم سم نیز در حال تعلیق هستند.

حذف 5 نوع سم از سموم خطرناک کشاورزی
به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، مرتضی امیدبخشی ظهر امروز در همایش بزرگداشت روز جهانی غذا در محل تالار شهدای دانشگاه علوم پزشکی اهواز اظهار داشت: در استان خوزستان ۶۳ نوع محصولات گوناگون تولید می‌شود و ۱۹۲ هزار نفر از این محصولات بهره‌برداری می‌کنند، استان ما ۲/۱۱ میلیون تن از محصولات کشاورزی را تولید می‌کند و بنابراین نقش بسیار مهمی در کشاورزی کشور دارد.
وی با بیان اینکه ایران در مسائل کشاورزی نقش برجسته‌ای دارد و در تولید محصولات زیادی رتبه اول جهان را دارا است، افزود: کل سطح مبارزه بیولوژیکی در کشور ۲۲۰ هزار هکتار است که ۵۳ هزار و ۶۳۰ هکتار در استان خوزستان قرار دارد. این نشان می‌دهد این استان از لحاظ مبارزه بیولوژیکی نسبت به استان‌های دیگر بهتر است.
معاون سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ادامه داد: در ایران تنها ۱۲ عامل مبارزه بیولوژیکی وجود دارد در حالی که ۷۰۰ آفت بیولوژیکی شناخته‌شده است بنابراین باید تعداد این سم‌های بیولوژیکی افزایش یابد.
امیدبخشی تصریح کرد: ۱۴۲ نوع سم در استان استفاده می‌شود که این سم‌ها علیه ۱۴۰ نوع بیماری و ۱۴۲ نوع آفت هستند. در حالی که در کشور ۲۴۰ نوع سم به ثبت رسیده است؛ سمومی که در استان ما استفاده می‌شوند، از سم‌های ضعیف، متوسط یا بی‌خطر هستند ولی تلاش بر این است که اگر سم خطرناکی نیز وجود دارد، کنار گذاشته شود.
وی افزود: در کشور در هر هکتار ۷۸۰ گرم سم استفاده می‌شود که این میزان در جهان ۹۰۰ گرم است ولی این سم‌ها به طریقه بدی استفاده می‌شوند. خوشبختانه در چند ساله اخیر ۸۰ مورد از سم‌های خطرناک حذف شده‌اند و از آغاز مهر تا به حال دو سم دیگر نیز حذف شده است.
معاون سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: برای تولید محصولات سالم باید بر قرنطینه محصولات غذایی توجه شود. تا به حال شش مرکز قرنطینه در استان فعال شده است که ورود و خروج محصولات کشاورزی از استان را کنترل می‌کند. با توجه به اینکه ۸۰ درصد غلات کشور از بنادر خوزستان تامین می‌شود باید به قرنطینه موارد توجه کرد.
انتهای پیام/ص20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول