اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

انتقاد آیت‌الله جوادی‌آملی از حجم بالای پرونده‌های قضایی

خبرگزاری فارس: استاد حوزه علمیه قم گفت: اگر بخواهیم جامعه را با قانون اداره کنیم بسیار سخت است چون قانون کفِ تمدّن بوده و نشان عدم کارآیی قانون همین حجم بالای پرونده‌‌های‌ست که در دستگاه قضایی است.

انتقاد آیت‌الله جوادی‌آملی از حجم بالای پرونده‌های قضایی
به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی اسراء، آیت‌الله عبدالله جوادی‌آملی در درس اخلاق خود اظهار کرد: در اسلام سه فصل مطرح است یک فصل مربوط به فقه است، یک فصل مربوط به حقوق است و یک فصل نیز به اخلاق مربوط می‌شود.
وی افزود: آن فصلی که مربوط به حقوق است احکام الهی است و حقّ الله است، بر ما واجب است که عمل بکنیم و در اجرای آن کوتاهی نکنیم و اگر کسی خواست اجرا کند او را تأیید کنیم یا مانع او نشویم این بخش‌های فقه است و احکام الهی.
استاد حوزه علمیه قم ابراز کرد: هر چه دین خدا و حکم خدا شد نه تنها باید اجرا کنیم و مانع مجریان نشویم بلکه باید آنها را تأیید کنیم این ﴿وَلْیشْهَدْ عَذَابَهُمَا﴾ برای چند نکته است، نکته اول این است که مؤمنان عبرت بگیرند، نکته دوم آن است که مؤمنان قدرت بگیرند وقتی ببینند حدود الهی اجرا می‌شود مقتدر می‌شوند و این ﴿وَلْیشْهَدْ عَذَابَهُمَا طَائِفَةٌ﴾ تنها برای عبرت‌گیری نیست برای قدرت‌یابی هم است و این به فقه که حقّ الله است، مربوط می‌شود.
وی اضافه کرد: حقوق مربوط به مسائلی است که افراد نسبت به یکدیگر دارند اگر به کسی ظلم شده است او برابر عدل می‌تواند انتقام بگیرد آیاتی از این قبیل که ﴿مَنِ اعْتَدَی عَلَیكُمْ فَاعْتَدُوا عَلَیهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَی عَلَیكُمْ﴾ یا ﴿وَإِنْ عَاقَبْتُمْ فَعَاقِبُوا بِمِثْلِ مَا عُوقِبْتُم بِهِ﴾ اینها نشانه آن است که جامعه می‌تواند حقّ خودش را احیا بکند.
‌جوادی‌آملی اظهارداشت: اما بخش اخلاق که هم مکمّل و متمّم مسئله حقوق است و هم در تأیید و اجرای فقه و دین خدا سهم تعیین‌کننده‌ای دارد، آن است که انسان برابر احسان عمل کند نه برابر عدل.
وی تاکید کردند: اگر بخواهیم جامعه را با قانون اداره کنیم بسیار سخت است چون قانون کفِ تمدّن است و نشان عدم کارآیی قانون همین هفت هشت میلیون پرونده‌ای است که در دستگاه قضایی است.
وی اضافه کرد: نتیجه این ﴿جَزاءُ سَیئَةٍ سَیئَةٌ مِثْلُهَا﴾ انباشته شدن شش یا هفت میلیون پرونده در دستگاه قضایی است اما اگر ﴿وَیدْرَءُونَ بِالْحَسَنَةِ السَّیئَةَ﴾ در جامعه رشد کرد دیگر از کفِ تمدّن به سطح تمدّن می‌آییم، با گذشت می‌شود جامعه را متمدّن کرد با خوبی باید جلوی بدی را گرفت، وقتی که ما گذشت کردیم طرف مقابل خودش شرمنده می‌شود.
استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: دین ما را به حیا‌ دعوت کرده است، این حیا‌ سرمایه‌ای است که خدا به ما داد و باعث کرامت انسان است.
مفسر بزرگ قرآن کریم افزود: اخلاق، هنر زندگی است مثل ظرف بلورین است و جامعه و افراد را جذب می‌کند، اخلاق هم رابطٴ خود را با خود تنظیم می‌کند که من انسانم هرگز نباید حرفی بزنم که دیگری بخندد.
انتهای پیام/ج30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول