اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فرماندار نهبندان:

هر سال 4 روستای نهبندان در معرض سیل‌زدگی قرار می‌گیرد

خبرگزاری فارس: فرماندار نهبندان گفت: هر سال حداقل چهار روستای این شهرستان در معرض سیل‌زدگی قرار دارند.

هر سال 4 روستای نهبندان در معرض سیل‌زدگی قرار می‌گیرد
به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، حسین شرافتی صبح امروز در جلسه ستاد حوادث غیرمترقبه شهرستان نهبندان اظهار داشت: میزان خسارت‌های این حوادث در طول سال بیشتر بین بخش‌های مهم و حیاتی راه و کشاورزی متغیر است.
وی با اشاره به وجود حوادث غیرمترقبه در شهرستان بر آمادگی همه جانبه در مقابله با این حوادث تاکید کرد و گفت: باید در زمینه کمک‌رسانی و امداد در مواقع بلایای طبیعی آمادگی و توانمندی لازم را داشته باشیم.
فرماندار نهبندان افزود: در این هفته باید بر اجرای برنامه‌هایی بپردازیم که ارتقای سطح آگاهی مردم از خطرات طبیعی که آنها را تهدید می‌کند را به دنبال داشته باشد.
شرافتی اجرای مانورهای مختلف با موضوعاتی از قبیل میزان سنجش آمادگی و حضور مدیران در مواقع بروز بلایای طبیعی را از مهم‌ترین موضوعاتی عنوان کرد که باید به آن پرداخته شود.
رئیس مدیریت بحران نهبندان تصریح کرد: نتیجه مانور حتما نباید به موفقیت ختم شود بلکه باید طوری باشد که اشکالات و ایرادات کار شناسایی شده و در راستای کاهش و رفع آن اقداماتی انجام و برنامه‌هایی تدوین شود تا در زمان بروز بحران آن مشکلات و ایرادات تکرار نشود.
شرافتی افزود: حساسیت مدیریت بحران طوری است که قبل از بروز آن باید در راستای پیشگیری و چگونگی برخورد با آن برنامه‌ریزی کارشناسی صورت گیرد.
وی مشخص نبودن شدت، مکان و زمان حادثه را از اشکالات اساسی در ساختار مدیریت بحران عنوان کرد و گفت: این سه عامل سبب شده است که مسئولان دچار نوعی غفلت روزمرگی شوند و این امر عقب افتادن برنامه‌های مدیریت بحران در سطح ملی و به تبع آن در شهرستان‌ها را نیز سبب می‌شود.
شرافتی افزود: بنابراین عقل و دانش حکم می‌کند که برای موضوعات مدیریت بحران قبل از حادثه کار شود و بنابراین هدف اصلی ما در این هفته باید در راستای این باشد که چه کاری باید انجام شود تا مردم احساس مسئولیت و توجه بیشتری به خطراتی که در کمینشان است، داشته باشند.
وی گفت: دستگاه‌های اجرایی شهرستان باید خود را در هفته کاهش اثرات بلایای طبیعی و هرگونه اتفاقی محک بزنند که تا چه میزان تجهیزات و دانش آن را در برابر هر حوادثی دارند.
رئیس ستاد و مدیریت بحران نهبندان با بیان اینکه آرامش عمومی نتیجه جامعه ایمن است، افزود: در برابر سوانح باید به صورت تیمی اما با مدیریت واحد عمل کرد و هماهنگ و به طور همیشگی آماده انجام کار باشیم.
شرافتی تصریح کرد: در برابر هر اتفاق و حوادثی، پیش‌بینی و پیشگیری حرف نخست را می‌زند و در این مورد همچنین باید به فراهم کردن امکانات، تقویت پایگاه‌ها و ستادهای هماهنگ و عمل کننده، آموزش و فرهنگ‌سازی توجه خاصی شود.
وی تاکید کرد: با توجه به فرا رسیدن فصل سرما باید در قالب برنامه‌های هفته کاهش بلایای طبیعی در مورد اتفاقات بروز سیل و طغیان رودخانه‌ها، سرمازدگی، سیل و برف اطلاع‌رسانی صورت گیرد.
فرماندار نهبندان گفت: ارتقای سطح آگاهی مردم نسبت به خطرات ناشی از وقوع سوانح و حوادث در کاهش اثرات بلایای طبیعی تاثیرگذار است.
شرافتی افزود: ارتقای سطح آگاهی مردم نسبت به خطرات ناشی از وقوع سوانح و حوادث با اجرای مانور در قالب امداد و نجات جاده‌ای، آتش‌سوزی و زلزله و به ویژه اجرای مانورهای اسکان موقت از اقدامات مهم برای کاهش اثرات بلایای طبیعی محسوب می‌شود.
وی با بیان اینکه با اطلاع‌رسانی و آگاهی به مردم می‌توان تا حدودی بر کاهش حوادث طبیعی تاثیر گذاشت، افزود: باید دستگاه‌های اجرایی اطلاع‌رسانی و بسترسازی مناسب را فراهم کنند.
فرماندار نهبندان تصریح کرد: در سال گذشته به دلیل طغیان رودخانه و سیل دو روستای بخش مرکزی نهبندان در محاصره سیل قرار گرفت که با اقدام خوب و به موقع ستاد مدیریت بحران شهرستان خطر سیل‌زدگی به این روستاها رفع شد.
شرافتی افزود: دولت اعتبارات ویژه‌ای در دو سال گذشته به منظور مکان اضطراری و جان پناه در نظر گرفته که از جمله می‌توان به اختصاص اعتبار برای ساخت دو سوله چند منظوره در آینده‌ای نزدیک در شهرستان اشاره کرد.
وی گفت: از این سوله‌های چند منظوره در مواقع عادی برای برگزاری دوره‌های آموزشی امداد و نجات، مقابله با حوادث و بلایای طبیعی ویژه عموم و در مواقع بحران به عنوان مکانی برای ارائه خدمات به آسیب‌دیدگان استفاده می‌شود.
فرماندار نهبندان نسبت به معرفی دو نفر از هر روستا توسط دهیاران و اعضای شوراها به جمعیت هلال‌احمر به منظور برگزاری کارگاه‌های آموزشی و فرا گرفتن آموزش‌های ویژه امداد و نجات و اطفاء حریق تاکید کرد.
شرافتی گفت: آشنایی این افراد با وظایف مربوطه، قبل از رسیدن اعضای ستاد مدیریت بحران به منطقه حادثه دیده و چگونگی هماهنگی بین دستگاه‌ها و آشنایی صحیح و چگونگی برخورد با حوادث غیر مترقبه باید از مهم‌ترین اهداف این کارگاه آموزشی باشد.
وی یادآور شد: با آگاهی این افراد به طور یقین خسارات در زمان وقوع حوادث کاهش پیدا کرده و نظم و ترتیب با تقسیم کار به خوبی انجام می‌گیرد.
انتهای پیام/و۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول