اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه دماوند با اشاره به هفته کاهش بلایای طبیعی:

رعایت تقوا سبب جلوگیری از بلایا می‏شود

خبرگزاری فارس: امام جمعه دماوند با اشاره به فرا رسیدن هفته کاهش اثرات بلایای طبیعی و هشدار دادن به گناهکاران، رعایت تقوای فردی و جمعی را سبب جلوگیری از وقوع بلایا دانست.

رعایت تقوا سبب جلوگیری از بلایا می‏شود
به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران، حجت‏الاسلام محمد علاءالدینی ظهر امروز در خطبه‏های آیین وحدت‏بخش نمازجمعه که با حضور پرشور مردم دماوند برگزار شد، با اشاره به فرا رسیدن هفته کاهش اثرات بلایای طبیعی، این مهم را با بحث‏های معرفتی گره زد و به تحلیل ریشه وقوع بلایای طبیعی در زندگی انسان‏ها، حکمت‏های رخداد این حوادث، وظایف مسلمانان در مقابل این بلاها و راهکارهای کاهش این حوادث از منظر قرآن کریم پرداخت.
وی اظهار داشت: قرآن کریم می‏فرماید آن مقدار علمی که خداوند متعال در اختیار انسان‏ها قرار داده بسیار کم است و خداوند در حقیقت می‏خواهد به ما بفهماند که نباید با علم محدود خود به پیش داوری بپردازیم.
امام جمعه دماوند افزود: محدودیت علم انسانی، برخی حوادث طبیعی را ناگوار جلوه می‏دهد ولی باید در نظر داشت که بنای خداوند متعال بر این است که امور بر اساس مصالح کلی جامعه و نه طبق میل افراد اجرایی شود.
علاءالدینی تصریح کرد: به هیچ وجه با بیان ریشه‏های وقوع بلایای طبیعی نمی‏خواهیم کوتاهی‏ها یا کم‏توجهی‏ها در رابطه با پیش‎‏بینی حوادث و یا مقابله با آن را توجیه کنیم بلکه قصد این است که بگوییم از نگاه قرآن حوادث مختلف چند ریشه اصلی دارد.
وی ادامه داد: این حوادث ممکن است نوعی امتحان الهی باشد چرا که دنیا همچون آموزشکده‏ای بوده که انبیای الهی در حقیقت معلمان و مردم شاگردان آنها هستند.
امام جمعه دماوند با بیان اینکه حوادث تلخ و شیرین جزو موارد امتحانی است، آزمون را برای پرورش روح پایداری انسان‏ها بسیار مهم خواند.
علاءالدینی با اشاره به اینکه همواره درخت بیابانی دارای پوستی سخت و درخت کنار جویبار دارای پوستی نازک است، اضافه کرد: با این مثال می‏توان دریافت که موجودات و انسان‏هایی که در شرایط سخت پرورش می‏یابند، مقاومت بیشتری دارند و حوادث طبیعی نیز به نوعی انسان را پرورش می‏دهد.
وی تاکید کرد: این حوادث انسان را مصمم‏تر می‏کند تا پایداری خود را بیشتر ساخته و همواره به افزایش آگاهی و بصیرت خود توجه داشته باشد.
امام جمعه دماوند با این تعبیر که رفاه دائمی سبب غرور انسان می‏شود، اظهار داشت: یکی از دلایل برای زمانی که انسانی دچار حادثه ناگواری می‏شود این است که خداوند متعال خیر بنده‏ای را می‏خواهد که دچار گناهی شده است و می‏خواهد که بنده‏اش از این طریق استغفار کند.
علاءالدینی ادامه داد: دلیل دیگر امتحان الهی رسیدن به نعمت بوده که پس از دلایل دیگر یعنی میزان پایداری انسان‏ها در مقابل بلایای طبیعی و انجام برخی گناهان و شکستن حریم‏های الهی مورد نظر است.
وی با بیان اینکه پاکسازی انسان‏ها از گناهان از دیگر دلایل امتحان الهی است و خداوند متعال از بین بردن اثرات گناهان را در همین جهان و به وسیله نازل ساختن محنت و بلایا ممکن ساخته است.
امام جمعه دماوند همچنین ترفیع درجه و رسیدن به مقام‏های بالاتر را از دیگر دلایل بروز بلایا دانست و گفت: هر کس که بیشتر شبیه انبیا و اولیای الهی باشد به میزان بیشتری بلا شامل حال او می‏شود.
علاءالدینی تاکید کرد: در این بین وظیفه مسلمانان گناه‏زدایی از طریق جدی گرفتن امر به معروف و نهی از نکر است تا از وقوع گناه پیشگیری شود.
وی با هشدار دادن به گناهکاران، رعایت تقوای فردی و جمعی را سبب جلوگیری از بلایا دانست و گفت: انسان همواره باید تحمل و بردباری خود را افزایش دهد و با آسیب‎‏دیدگان بلایای طبیعی به ویژه کودکان که شکننده‏تر هستند، هم‏دردی کند.
امام جمعه دماوند گفت: هفته کاهش اثرات بلایای طبیعی از نظر برنامه‏ریزی و رعایت اصول ساخت و ساز بر اساس استانداردها بسیار حائز اهمیت بوده و تقارن این هفته با روز استاندارد نشانگر اهمیت مطلب است.
علاءالدینی با بیان اینکه با ساختن خانه مقاوم و محکم‏کاری باید در راستای جلوگیری از افزایش خسارات حوادث احتمالی گام برداشت، ادامه داد: اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‏ها باید مقدمه‏ای بر رعایت الگوی مصرف و توجه به این اصل در ساخت و سازها شده باشد.
وی با تاکید بر پرهیز از وسایل پرمصرف و دقت مضاعف در بهره‏گیری از وسایلی که انرژی مصرف می‏کنند، ادامه داد: در فصل زمستان حوادث گازگرفتگی افزایش می‏یابد و باید در این زمینه دقت بیشتری صورت گیرد.
امام جمعه دماوند با بیان اینکه گاهی تاسیسات فرسوده سبب وقوع حوادث ناگواری می‏شوند، ادامه داد: باید در کنار رعایت مسائل معنوی به برنامه‏ریزی و ایجاد زیرساخت‏ها نیز توجه شود.
انتهای پیام/ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول