اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مؤسسه تحقیقات دیم کشور خبر داد:

معرفی و ترویج ارقام جدید در کشت نباتات علوفه‌ای‌

خبرگزاری فارس: رئیس مؤسسه تحقیقات دیم کشور گفت: ما هم‌اکنون در حال معرفی و ترویج ارقام جدید در کشت نباتات علوفه‌ای هستیم.

معرفی و ترویج ارقام جدید در کشت نباتات علوفه‌ای‌
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، عبدالعلی غفاری پیش از ظهر امروز در جریان بازدید خود از مراکز تحقیقات کشاورزی آراللوی اردبیل اظهار داشت: سیاست وزارت جهاد کشاورزی در سال‌های اخیر برای کنترل بیماری‌ها و افزایش میزان تولید کشت نباتات علوفه‌ای است تا بتوانیم بر بسیاری از مشکلات و نواقص غلبه کنیم.
وی تصریح کرد: در چند سال اخیر سیاستی که برای توسعه نباتات علوفه‌ای اعلام شده این است که ارقام جدید بررسی و مورد آزمایش قرار گیرد تا در مرحله اول مشکل ضعیف بودن مواد عالی خاک که بر اثر کشت مستمر حادث می‌شود، برطرف شود.
غفاری خاطر نشان کرد: کشت مداوم یک محصول و همچنین بی‌توجهی به تناوب کشت در مزارع مشکلاتی را به وجود آورده است به طوری که آفات و بیماری‌های پدیدار شده در این مزارع سبب شده تا عملکرد تولید پایین آمده و مشکلات متعدد گریبانگیر کشاورزان شود.
این مسئول اضافه کرد: ما در چند سال اخیر با معرفی یک سری از علوفه‌هایی که در زراعت آبی و دیم می‌تواند این نقیصه را برای گیاهان بعدی برطرف کنند، سعی کردیم تولید مرغوب و مناسب را ترویج کنیم.
وی ادامه داد: ما هم‌اکنون در حال معرفی و ترویج ارقام جدید در کشت نباتات علوفه‌ای هستیم تا مشکلات گذشته به حداقل برسد.
غفاری با بیان این‌که در کشت اول و دوم اردبیل به کارگیری این شیوه به یک هزار هکتار رسیده است، گفت: امیدواریم بتوانیم به یک تناوبی که مورد نظر کشاورزی حفاظتی است در این زمینه دست یابیم.
رئیس مؤسسه تحقیقات دیم کشور افزود: ما با برگزاری کلاس‌های آموزشی و همچنین تبلیغ و ترویج از طریق رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما باید کشاورزان را به این موضوع آگاهی دهیم تا از کشت مستمر و مداوم یک محصول در مزارع خود خودداری کرده و با شکل‌های جدید با بیماری‌ها و آفات مقابله کنند.
غفاری با تاکید بر رعایت تناوب کشت محصولات از سوی زارعان اظهار داشت: امیدواریم به تناوبی که مد‌نظر کشاورزی حفاظتی است در مزارع دست یابیم تا از این طریق از خاک در مقابل آسیب‌ها محافظت کرده و بهره‌برداری بهینه از آن انجام شود.
به گزارش فارس، معاون بهبود تولیدات گیاهی استان اردبیل نیز در این بازدید تصریح کرد: ما در مزارع کشت دوم گیاهان خلر و ماشک را که در سال‌های اخیر توسط جهاد کشاورزی استان اردبیل مورد آزمایش و بررسی قرار گرفته بود، کشت کردیم تا برخی از آسیب‌ها و آفت‌ها از بین برود.
خلیل نیکشاد خاطر نشان کرد: بذر این گیاهان در سنوات گذشته از کشورهای خارجی وارد استان اردبیل می‌شد اما اخیراً استان با تولید انبوه گیاهان علوفه‌ای علاوه بر تأمین نیاز استان مقادیر قابل توجهی را به استان‌های دیگر صادر می‌کند.
به گزارش فارس، سرپرست مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از جذب سرباز سازندگی برای اعزام اسفندماه امسال از بین فارغ‌التحصیلان رشته‌های کشاورزی خبر داد.
اسماعیل آبروش اضافه کرد: افراد داوطلب می‌توانند فرم ثبت‌نام را از سایت سازمان جهاد کشاورزی دانلود و به آدرس الکترونیکی سازمان ارسال کنند.
وی آخرین مهلت ثبت‌نام را 13 آبان ماه امسال یاد کرد و ادامه داد: به مدارکی که بعد از مهلت یاد شده ارسال شود ترتیب اثر داده نمی‌شود.
آبروش گفت: ‌اولویت جذب نیرو با سربازان بومی و به ترتیب رشته‌های آبیاری، باغبانی، دامپروری و گیاه پزشکی است.‌
انتهای پیام/ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول