اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:

در زمینه تفسیر قرآن نیازسنجی شود

خبرگزاری فارس: رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: باید در حال حاضر نیازسنجی در جامعه صورت گرفته و خواسته‌های رو به تکامل و ارتقای جوانان و عموم جامعه را دریابیم تا بتوانیم نسبت به نگارش تفاسیر جدید اقدام کنیم.

در زمینه تفسیر قرآن نیازسنجی شود
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر صادقی‌رشاد در مراسم رونمایی از تفسیر بلاغ که در تالار کوثر اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان قم برگزار شد، اظهار کرد: آیت‌الله میرمحمدی زرندی مولف این تفسیر عظیم از پژوهشگران حوزه تفسیر و مطالعات قرآنی است که سابقه طولانی در این زمینه دارد.
وی افزود: برخی بزرگان حوزه گاهی اوقات به دلایلی چون پیشرفت در علوم فقهی در زمینه تفسیر دست به قلم نمی‌شوند اما آیت‌الله زرندی این اقدام را انجام داد و تفسیر بسیار خوبی از خود بر جای گذاشت. 
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان ویژگی‌های تفسیر بلاغ ابراز کرد: این کتاب رخنه را که در حوزه آشنایی با معارف وحیانی وجود داشت برطرف ساخته و نیاز طلاب را در این زمینه پاسخ داده است. 
وی گفت: در این تفسیر که در سه فصل تدوین شده، فشرده‌ای از تفسیر هر آیه وجود دارد و پاره‌ای از نکات زیبا و ظریف قرآنی با عنوان یادآوری‌ها درج شده است و در واقع می‌توان گفت جامعه جوان ایران به این نوع کتاب‌ها نیاز اساسی دارد.
صادقی رشاد با اشاره به ترجمه انجیل به بیش از 3 هزار زبان دنیا خاطرنشان کرد: ترجمه قرآن کریم تاکنون به کمتر از 100 زبان انجام شده است در حالیکه شرح و تفسیر انجیل و تورات تحریف شده در سراسر جهان منتشر می‌شود و حتی این تجاوز به مرزهای معرفتی جمهوری اسلامی نیز رسیده و اذهان جوانان را درگیر مطالب خود کرده است.
وی تفسیر قرآن را کاری ارزشمند دانست و افزود: آیت‌الله طباطبایی همواره تاکید داشت که قرآن باید هر دو سال یک بار تفسیر شود و این سخن به این معناست که مفاهیم قرآن بسیار عمیق هستند و در هر حال دریافت‌های جدیدی از سوی مفسران مختلف از آن صورت می‌گیرد.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اظهار کرد: در عین حال که برداشت‌های گوناگون در دوران‌های مختلف از قرآن صورت می‌گیرد باید به این نکته نیز توجه شود که جوانان نسل حاضر نیز هر ساله و بلکه ماهانه دچار تغییراتی می‌شوند و دانسته‌های آنها افزایش می‌یابد زیرا امروزه دسترسی به کتاب‌ها و سایت‌های مختلف افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه در گذشته یک کتاب تفسیری برای سده‌های مختلف کافی بود، گفت: باید در حال حاضر نیازسنجی صورت گرفته و خواسته‌های رو به تکامل و ارتقا جوانان و عموم جامعه را دریابیم تا بتوانیم نسبت به نگارش تفاسیر جدید اقدام کنیم.
صادقی رشاد با اشاره به کوتاه شدن عمر نظریه‌ها در عصر کنونی افزود: در شرایط حاضر برخی نظریه‌ها در عرض  یکدیگر ظهور می‌کنند بنابراین خلاء وجود تفاسیری مانند تفسیر بلاغ کاملا احساس می‌شد.
وی در ادامه با بیان اینکه در حوزه دین‌شناسی تنها یک دانش روش‌شناختی به نام اصول وجود دارد، اظهار کرد: اصول به عنوان یک فن دارای قلمرو ویژه‌ای است که همان علوم فقهی است و تنها برای استنباط احکام شریعت از آن استفاده می‌شود هرچند برخی از بزرگان شیعه کاربرد آن را فراتر از فقه می‌دانند.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: هم‌اکنون نیازمند دانش‌ها و فنون روش‌شناختی متعددی هستیم زیرا اصول از قسم روش‌های موضوعی است یعنی معطوف به فهم آموزه شریعت و متون فقهی است اما هندسه معرفتی دین دارای اضلاع دیگری نیز هست که از آن جمله می‌توان به اخلاق، عقاید، علم دینی و حوزه معرفتی اشاره کرد.
وی با بیان اینکه علم اصول توسط مسلمین بنا نهاده شده است، گفت: این علم یکی از ابزارهای اجتهاد است و به دلیل اینکه باب اجتهاد در میان تشیع همواره باز بوده، بنابراین گسترش اصول نیز توسط شیعیان صورت گرفته است.
صادقی رشاد غایت اصول را کشف مشیت شریعت الهی دانست و ابراز کرد: ما نیازمند دانش‌های روش‌شناختی حوزه موضوعی در کنار روش‌شناسی‌های منبع محور هستیم و در این راستا به روش‌شناسی قرآن، سنت، عقل و اجماع نیازمندیم.
وی تاکید کرد: هرچند اصول در زمینه علوم فقهی کاربرد زیادی دارد اما برای اثبات عقاید کافی نیست و نیز باید توجه شود که در حوزه اخلاق احتیاج به منطقی مدون احساس می‌شود زیرا اخلاق باید به موازات فقه در حوزه‌های علمیه مطرح شود.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با علم دینی را مسئله روز جامعه دانست و افزود: در این زمینه نیز نیازمند منطق جداگانه‌ای هستیم هرچند کتاب‌های تفسیری از لحاظ دقت و عمق مطالب فوق‌العاده هستند اما منطق مدونی در این زمینه وجود ندارد.
انتهای پیام/ج10
 
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول