اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس جهاد کشاورزی سمنان:

تامین آب، سمنان را صادرکننده کشاورزی می‏کند

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: در صورت تامین آب، استان سمنان می‌تواند به یکی از صادرکنندگان تولیدات کشاورزی تبدیل شود.

تامین آب، سمنان را صادرکننده کشاورزی می‏کند
به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، سیدمجید موسوی عصر امروز در گفت‏وگو با خبرنگاران در این باره اظهار داشت: استان سمنان با داشتن اراضی مستعد و قرار گرفتن در شاهراه کشور و نزدیکی به بازارهای مصرف تهران، شمال و ... در صورت تامین آب می‏تواند به یکی از قطب‏های مهم کشاورزی کشور تبدیل شود.
وی تصریح کرد: در حال حاضر، عملکرد بخش زیادی از تولیدات کشاورزی استان سمنان در واحد سطح از میانگین کشوری بالاتر است.
موسوی افزود: از حدود یک میلیارد مترمکعب آب موجود در استان، 85 تا 90 درصد در بخش کشاورزی استان مصرف می‏شود.
وی بیان کرد: در استان سمنان سالانه حدود 1.3 میلیون تن محصولات مختلف تولید شده که علاوه بر تامین مایحتاج استان، بخشی از تولیدات به سایر استان‏ها صادر می‏شود و در تولید محصولاتی از قبیل پسته، زردآلو، انگور، خربزه، تولید گوشت سفید و قرمز از استان‏های مطرح کشور است.
به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان اضافه کرد: میانگین بارندگی استان سمنان حدود 130 میلی‏متر در سال و تبخیر و تعرق سالانه بیش از 2 هزار میلی‏متر است.
موسوی افزود: سمنان یکی از خشک‏ترین استان‏های کشور است و با توجه به کمبود بارش سالانه و عدم تغذیه مناسب سفره‏های زیرزمینی و برداشت از چاه‏ها، باید راهکارهایی را برای حل مشکل آب در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در این استان به کار بست.
موسوی افزود: تغذیه مصنوعی قنوات، بهینه کردن پروانه‏های بهره‏برداری از چاه‏های عمیق و نیمه‏عمیق، اجرای پروژه‏های آبیاری نوین و مدرن، اصلاح روش‏های آبیاری‏های سنتی به روش اصولی و فنی، کشت محصولات با نیاز آبی کم، کشت گیاهان مقاوم به کم‏آبی، رعایت الگوی کشت، تغییر الگوی کشت از زراعت به باغی و توسعه کشت گلخانه‏ای از جمله راهکارهایی است که می‏تواند در کوتاه‏مدت اثرگذار باشند.
وی درباره برنامه‏های میان‏مدت به مواردی همچون انتقال آب بین حوضه‏ی از حوزه‏های شمالی استان برای شرب و صنعت، مطالعه و انتقال آب مازاد فاضلاب‏های جنوب تهران برای بخش‏های کشاورزی در مناطق غرب استان، استفاده از آب‏های نامتعارف در کشت محصولات مقاوم به شوری، استفاده از آب فاضلاب‏های سایر شهرهای استان اشاره کرد.  
به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: انتقال آب از رود خانه‏های شمالی و یا دریای خزر به استان نیز در بلند مدت می‏تواند راهکار مناسبی برای حل مشکل آب در استان باشد.
 انتهای پیام/ص20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول