اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله خاتمی:

تفسیر ‌بلاغ‌ اثری نفیس و ستودنی است

خبرگزاری فارس: امام جمعه موقت تهران تفسیر بلاغ را طبق نیازهای جوانان دانست و گفت: این تفسیر اثری نفیس است که رونمایی از آن کاری ستودنی به شمار می‌رود.

تفسیر ‌بلاغ‌ اثری نفیس و ستودنی است
به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی استان قم، آیت‌الله سیداحمد خاتمی یکی از ابتکارات ارزشمند نهادهای فرهنگی در سال‌های اخیر را رونمایی از کتاب‌ دانست و اظهار کرد: این کار ارزشمند ضمن اینکه تجلیل از پدیدآورندگان آثار فرهنگی فاخر است، تشویق چهره‌های شاخص فرهنگی برای آمدن به صحنه و نیز تولید خبر فرهنگی است. بر این اساس رونمایی از کتاب تفسیر بلاغ، نوشته آیت‌الله میرمحمدی کاری ستودنی و در همین راستا است.
وی ادامه داد: فعالیت‌های فرهنگی حوزه علمیه بسیار گسترده‌ است، ولی هنوز نتوانسته‌ایم در عرصه رسانه این چهره پرتلاش فرهنگی را به نمایش بگذاریم. انبوه کارهای فاخر در عرصه فقه، اصول، تفسیر، حدیث، فلسفه، عرفان و... به صورت مداوم در حوزه علمیه در حال تولید است اما تاکنون معرفی شایسته‌ای از آن صورت نگرفته است.
امام جمعه موقت تهران افزود: قبل از انقلاب اسلامی، تفسیر در حوزه‌های علمیه تدریس می‌شد و تا جایی که بنده به یاد دارم دروس تفسیر مرحوم آیت‌الله زاهدی، آیت‌الله مشکینی و آیت‌الله خزعلی از دروس رایج پیش از انقلاب بود، تفسیر نفیس و فاخر المیزان نیز در همان زمان به اتمام رسید، با این حال رونق درس تفسیر نسبت به دروس دیگر بایسته و شایسته نبود.
وی با بیان اینکه نگارش تفسیر نمونه پیش از انقلاب آغاز شد و پس از انقلاب به پایان رسید، اظهار کرد: تفاسیری که پس از انقلاب در حوزه علمیه به سامان رسیدند کم نیستند، تفسیر تسنیم و تفسیر موضوعی آیت‌الله جوادی‌آملی، تفسیر موضوعی مفاهیم القرآن و منشور جاوید قرآن به قلم آیت‌الله سبحانی و تفاسیر دیگر حاصل کار تربیت‌شدگان حوزه‌های علمیه است و تفسیر بلاغ هم نمونه‌ای در همین راستا است.
این مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم گفت: بر اساس گزارشی که امسال ارائه شده بیش از 100 درس تفسیر به صورت روزانه در سطوح مختلف حوزه تدریس می‌شود و بنده به عنوان یکی از خادمان قرآن بیست و چهارمین سال تدریس تفسیر قرآن را آغاز کرده‌ام.
وی با اشاره به اینکه به برکت پیروزی انقلاب اسلامی، قرآن در کشور احیا شد، بیان کرد: در عرصه سیاسی، قانون اساسی برگرفته از قرآن و سنت اهل بیت(ع) و در عرصه فرهنگی در همه زمینه‌های قرآنی تحولی شگرف شکل گرفت.
عضو جامعه مدرسین در ادامه به ویژگی‌های تفسیر بلاغ اشاره ‌و بیان کرد: بلاغ، تفسیری مختصر و روان به زبان فارسی است و همانطور که مولف در آغاز این کتاب اشاره کرده، مخاطب اصلی آن طلاب و دانشجویان هستند.
این مدرس تفسیر قرآن ادامه داد: با توجه به اینکه نویسنده این تفسیر از علمای فقیه حوزوی است که در عرصه فقه و اصول از محضر بزرگانی چون حضرات آیات بروجردی، امام خمینی(ره)، داماد و دیگر بزرگان بهره برده‌ است انسان به اطمینان می‌رسد که سعی شده در این تفسیر از محکمات مباحث اسلامی استفاده شود و از متشابهات پرهیز شده است، البته این قضاوت تا آن بخش از کتاب است که بنده موفق به مطالعه آن شده‌ام و قهرا مشت نمونه خروار است.
‌خاتمی اظهار کرد: با توجه به اینکه آیت‌الله میرمحمدی بیش از یک دهه رئیس دانشکده الهیات دانشگاه تهران بوده، از نزدیک با نسل جوان از نزدیک آشناست و نیازهای این نسل را به خوبی می‌شناسد از این رو این نیازها را در نگارش تفسیر بلاغ مدنظر قرار داده‌ است تا خواسته‌های فرهنگی این نسل در عرصه تفسیر اشباع شود.
وی با اشاره به دیگر ویژگی‌های تفسیر بلاغ گفت: این تفسیر حاصل تدبر و مطالعه نویسنده است و به دیگر سخن رونویسی از تفاسیر دیگر نیست، مولف محقق قبل از اینکه تفاسیر را ببیند، خود در آیات تدبر کرده و آنگاه به دیگر تفاسیر مراجعه کرده که این مسئله امتیازی ستودنی است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه در تفسیر بلاغ، قرآن با عترت همراه است، افزود: در تفسیر هر آیه، روایتی مناسب با آن آیه که جنبه آموزندگی برجسته داشته در ذیل آیه آمده تا خواننده بداند همواره قرآن را باید با عترت دید و تفسیر کرد. البته همه روایات اهل بیت(ع) جنبه آموزندگی دارند ولی چون بنای این تفسیر بر اختصار است به همه روایات نپرداخته است.
وی گفت: تفسیر بلاغ اثری نفیس و ستودنی است و تالیف این کتاب را به آیت‌الله میرمحمدی تبریک می‌گویم و امیدوارم قرآن‌پژوهان از این اثر بهره‌های وافر ببرند.
انتهای پیام/ج30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول