اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مشروح نشست خبری مدیرکل بازرسی استان قزوین:

بررسی 2 پرونده زمین‌خواری در دستگاه قضایی قزوین / مدیران به اشتباهات خود اعتراف کنند

خبرگزاری فارس: مدیرکل بازرسی استان قزوین گفت: در حال حاضر دو پرونده زمین‌خواری در استان وجود دارد که مراحل نهایی را طی کرده و در اختیار دستگاه قضایی است.

بررسی 2 پرونده زمین‌خواری در دستگاه قضایی قزوین / مدیران به اشتباهات خود اعتراف کنند
به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، محمد حسین یزدان‌پناه بعد از ظهر امروز در نشست خبری به مناسبت 19 مهر ماه سالروز تأسیس سازمان بازرسی که در سالن جلسات اداره کل بازرسی استان برگزار شد، بیان کرد: امر نظارت و بازرسی در همه نظام‌ها و سیستم‌ها پذیرفته شده است وقتی در یک سیستم و جامعه‌ای برنامه‌ریزی انجام شود ولی نظارتی در کار نباشد خروجی دستگاه مناسب نخواهد بود و زمانی یک دستگاه خروجی مناسب دارد که در کنار برنامه‌ریزی و سازماندهی، امر نظارت جزو لاینفک برنامه‌های آن سازمان و تشکیلات باشد.
وی ادامه داد: این نظارت به دو صورت درون سازمانی و برون سازمانی است که در نظارت درون سازمانی، مدیر دستگاه باید نظارت لازم بر عملکرد زیرمجموعه خود را داشته باشد و علاوه بر مدیر، ظرفیت‌های نظارتی نیز وجود دارد که حراست‌ها، دفاتر بازرسی و دفتر ارزیابی و عملکرد بحث نظارت درون سازمانی را بر عهده دارند.
مدیرکل بازرسی استان قزوین اضافه کرد: در بخش برون سازمانی، دستگاه‌هایی از بیرون وارد دستگاه شده و نظارت می‌کنند که یکی از دستگاه‌هایی که این وظیفه را به صورت جدی بر عهده دارد، سازمان بازرسی کل کشور به عنوان ارگان عالیه نظارتی نظام است.
وی عنوان کرد: نظارت می‌تواند قبل، حین و بعد از اقدام در دستگاه‌ها صورت گیرد و آنچه می‌تواند جهت‌گیری مناسبی را فراهم کند تا نظارت به معنای واقعی انجام شود نظارت به‌هنگام است و اینکه در مبادی ورود فساد اعم از فساد اداری، مالی و مدیریتی استقرار داشته باشیم و اگر این استقرار صورت نگیرد ما باید روی حوادث ناشی از تخلفات مالی، مدیریتی و اداری خیمه زنیم و این یک اشتباه فاحش در فضای مدیریت استراتژیک است.
 
* بالندگی دستگاه نظارتی با استقرار در مبادی ورودی فساد
یزدان‌پناه افزود: سازمان بازرسی کل کشور با توجه به اینکه تمام تلاش خود را گذاشته در جایگاه راهبری دستگاه‌های اجرایی با رویکرد پیشگیری، پیگیری و جلوگیری از تخلف اقدام کند، سعی کرده بتواند در مبادی ورود فساد در دستگاه‌های اجرایی مستقر شود با وجود اینکه در بعضی جاها مقاومت‌هایی مشاهده شده است.
وی عنوان کرد: رویکرد پیشگیری با هزینه و تلفات کمتر و جلب اعتماد عمومی همراه است و در غیر این صورت نه تنها توفیق نداریم جلب اعتماد عمومی کنیم و موفق نیز نمی‌شویم جلوی تخلف را در زمان خود بگیریم.
مدیرکل بازرسی استان قزوین ادامه داد: برای دستگاه نظارتی زمانی بالندگی وجود دارد که با استقرار در مبادی ورودی فساد در مرحله اول با تذکر و نظارت به هنگام جلوی تخلف را بگیرد در غیر این صورت اگر تخلف رخ داد، هر چند توسط دستگاه نظارتی کشف شود این دیگر بالندگی برای دستگاه نظارتی نیست و حتی یک نوع سوء عملکرد است.
وی یادآور شد: اگر مسئولی در دستگاه نظارتی حتی در جایی اعلام کند فلان موضوع را کشف کردیم خیلی بالندگی نداشته زیرا باید در مبادی ورودی جلوی کار را گرفته و اجازه نمی‌دادیم این اتفاق بیفتد که بعضا شاهد این حوادث هستیم.
 
* فرهنگ نظارت با کمک رسانه‌ها نهادینه می‌شود
یزدان‌پناه تأکید کرد: اگر قرار باشد این بالندگی را در دستگاه نظارتی حفظ کنیم باید نظارت را به سمت نظارت همگانی ببریم، اینکه یک دستگاه به تنهای مسئولیت نظارت را در کشور برعهده گیرد با توجه به گستردگی مأموریت دستگاه نظارتی، امکان‌پذیر نیست.
وی با اشاره به گسترده بوده امر نظارت خاطرنشان کرد: هرجا بحث نظارت نهادینه شد و مردم چه به عنوان شخصیت حقیقی و حقوقی احساس مسئولیت کردند، امر نظارت تحقق عینی می‌یابد و باید به سمت نهادینه شدن فرهنگ نظارت در جامعه قدم برداریم.
مدیرکل بازرسی استان قزوین با اشاره به رسالت رسانه‌ها در راستای نهادینه کردن فرهنگ نظارت گفت: در جامعه‌ای که افکار عمومی آن تعیین‌کننده هستند نقش رسانه‌ها کلیدی است و در شرایطی که تمام رسانه‌های 24 ساعته مقابل ما در تلاش هستند با سیاه‌نمایی و دلسرد کردن مردم نقش ایفا کنند و به مراتب وظیفه اصحاب رسانه و خبرنگاران سنگین است.
 
* مقابله سازمان بازرسی با سوء جریانات اداری
وی در ادامه با اشاره به راهبرد سازمان بازرسی در انجام مأموریت‌ها گفت: یک راهبرد سازمان بازرسی، شناسایی و مقابله با سوء‌ جریانات و مفاسد اداری در دستگاه‌های اجرایی است که مصادیق این مفاسد اداری شامل سوء مدیریت، ارتشاء، اختلاس، رانت‌خواری، سوء استفاده از بیت‌المال و موقعیت‌های اداری، تبعیض، حیف و میل بیت‌المال، پارتی‌بازی، اسراف، تبذیر، عدم تکریم، سرگردانی ارباب رجوع، اطاله رسیدگی، اهمال در انجام وظایف اداری و سوء استفاده از امتیازات دولتی است.
یزدان‌پناه افزود: برای تحقق این راهبرد، محورهای کاربردی نظیر راه‌اندازی سامانه معاملات برای افزایش چتر نظارتی سازمان بازرسی، نظارت بر انجام پروژه‌های عمرانی، نظارت بر حسن جریان امور اداری، مالی و مدیریتی، نظارت بر عملکرد دستگاه‌ها و تطبیق با وظایف، نظارت بر اعطای تسهیلات، نظارت بر چگونگی صدور مجوزهای موافقت‌های اصولی در نظر گرفته شده است.
وی با اشاره به راهبرد دوم سازمان بازرسی و محورهای کاربردی آن عنوان کرد: راهبرد دوم تقویت قانون‌مداری و کارآمدی قوانین در نظام اداری کشور است و تلاش در راستای نهادینه کردن فرهنگ نظارت با بهره‌گیری از سرمایه‌های اجتماعی است.
مدیرکل بازرسی استان قزوین گفت: راهبرد سوم توسعه و گسترش چتر نظارتی با استفاده از روش‌های کاربردی است که از جمله اقدامات توسعه تعامل با دستگاه‌های نظارتی استان است که در حال حاضر شورای دستگاه نظارتی استان آغاز به کار کرده است.
 
* دستگاه نظارتی باید اعتمادسازی کند
یزدان‌پناه به افزایش ارتباط سازمان بازرسی با مردم اشاره کرد و گفت: ما برای اینکه ارتباطات مردمی را افزایش دهیم، سامانه جامع رسیدگی به شکایات از عملکرد و دستگاه‌ها را در بستر اینترنت قرار دادیم تا شکایات خود را با اداره کل بازرسی در میان گذاشته و آنلاین مسیر شکایت را تا آخرین لحظه رصد کنند و همچنین تلفن 136 و ستاد خبری سازمان نیز این شکایات را دریافت می‌کنند.
وی با اشاره به لزوم جلب اعتماد مردم تصریح کرد: دستگاه‌ نظارتی باید اعتمادسازی کند که مردم در انعکاس مطالب و انتقادات از دستگاه‌های اجرایی نگرانی نداشته باشند و اگر مردم نگران باشند در پیگیری امور جدی نخواهند بود و با گستره عظیم کار در حوزه نظارتی، امکان‌پذیر نخواهد بود که به هنگام نقش ایفا کنیم.
مدیرکل بازرسی استان قزوین خاطر نشان کرد: به همکاری‌هایی که در دو سال اخیر، خبرگزاری‌ها و اصحاب رسانه داشتند ارزشمند و در شناساندن دستگاه نظارتی موثر بوده و بخشی از همراهی مردم ناشی از همین مشارکت بوده است.
 
* بررسی تخلفات سه شهردار در استان قزوین
وی در ادامه در خصوص تخلفات شهرداران سه شهر در استان قزوین توضیح داد: در خصوص پرونده مربوط به زیباشهر بخشی از ناحیه اداره کل اطلاعات در حال رسیدگی است که در مقطعی تعدادی از این افراد دستگیر شدند و بعضی با وثیقه آزاد شدند و پرونده مفتوح است.
یزدان پناه افزود: در خصوص تاکستان نیز پرونده‌ به گونه‌ای نبوده از ناحیه ما اقدام شود و اطلاعات زیادی در این زمینه نمی‌توان ارائه داد و این فرد که قبلا استعفا داده بود الان دستگیر شده است.
وی یادآور شد: در خصوص دانسفهان نیز پرونده در اداره کل اطلاعات در حال رسیدگی است و با توجه به اینکه از ابتدا اداره کل اطلاعات پیگیر موضوع بوده ما سعی کردیم ورودی نداشته باشیم و پرونده در حال نهایی شدن است.
 
* فایل ثبت تخلفات انتخاباتی در قزوین باز شده است
وی در ادامه در خصوص برخورد سازمان بازرسی در تخلفات انتخاباتی اظهار کرد: آنچه در ارتباط با وظیفه سازمان بازرسی است، جلوگیری و برخورد با سوء استفاده احتمالی از امکانات دولتی است و اگر هر یک از کاندیداها که زمینه انتخاب شدن آنها است و می‌خواهند کاندید شوند چه در زمان قانونی تبلیغات و چه قبل از آن اگر بخواهند از این موقعیت‌ها استفاده کنند، ما موظف هستیم با اینها برخورد کنیم.
مدیرکل بازرسی استان قزوین در خصوص بررسی تخلفات انتخاباتی عنوان کرد: در این خصوص تا این لحظه اطلاعاتی به دست ما رسیده و فایلی برای این موضوع باز کردیم ولی هنوز به طور جدی وارد این قضایا نشدیم ولی این موارد جزو تخلفات انتخاباتی بوده و در اختیار مراجع ذی‌ربط قرار می‌گیرد.
 
* عزم جدی مسئولان استان برای برخورد با زمین‌خواری
وی در ادامه با اشاره به برخورد سازمان بازرسی در زمینه برخورد با زمین‌خواران توضیح داد: یکی از وظایف امسال سازمان بازرسی مبارزه با زمین‌خواری و برخورد با کسانی است که به صورت غیرقانونی به دنبال تصرف زمین‌های دولتی، غیردولتی و منابع طبیعی هستند و در کنار دستگاه نظارتی، شورای حفظ حقوق بیت‌المال با حضور دستگاه‌های مرتبط با زمین و منابع طبیعی تشکیل شده و در رأس این شورا نیز رئیس کل دادگستری و دادستان هستند.
یزدان‌پناه توضیح داد: شورای حفظ حقوق بیت‌المال جلسات منظمی را در سال جاری داشته و مباحث جدی در جلسات مطرح و راهکارهای بسیار مناسبی در راستای جلوگیری از زمین‌خواری در دستور کار شورا قرار گرفته و در کنار شورا، کمیسیون‌های تخصصی ایجاد و خروجی آن در شورا مطرح شده و تصمیم‌های اساسی برای جلوگیری از زمین‌خواری اتخاذ می‌شود و تاکنون نتایج مطلوبی داشته است و دادستان نیز بسیار حساس نسبت به این موضوع برخورد می‌کنند.
وی در خصوص وجود دو پرونده جدی در حوزه زمین‌خواری در استان گفت: در حال حاضر دو پرونده وجود دارد که مراحل نهایی را طی کرده و در اختیار دستگاه قضایی است ولی با توجه به اینکه قبل از تصمیم‌گیری در خصوص این پرونده در دستگاه قضایی، امکان اطلاع‌رسانی برای این امر وجود ندارد؛ ما بخشی از کار را انجام می‌دهیم و تصمیم نهایی و خروجی نهایی در مرجع قضایی باید بروز و ظهور یابد.
مدیرکل بازرسی استان قزوین یادآور شد: ما باید با مردم شفاف باشیم و مسئولانی مورد اعتماد هستند که با مردم شفاف سخن گویند ولی اینکه اطلاعاتی خارج از زمان در اختیار قرار دهیم که فضای جامعه را ملتهب می‌کند، به مصلحت جامعه نیست.
 
* مدیری که به اشتباهش اعتراف نمی‌کند، صلاحیت مسئولیت را ندارد
وی در ادامه در پاسخ به سئوالی در خصوص عدم پاسخگو بودن برخی مدیران و عدم ارتباط آنها با رسانه‌ها گفت: در یک نظام متأثر از آموزه‌های دینی، با سبقه معنوی و انقلاب فرهنگی که پشتوانه آن نیز تقدیم شهدای بسیاری است، مسئولان باید پاسخگو باشند و باید این جسارت را داشته باشند که اگر جایی تعلل و قصوری داشتند، بتوانند اعتراف کنند ما اشتباه کردیم.
یزدان پناه تأکید کرد: در نظام مقدس جمهوری اسلامی این پسندیده نیست اگر مدیری تخلف کرد توقع داشته باشد به جای برخورد از وی تشکر شود؛ افرادی که شهامت ندارند در نظام مقدس جمهوری اسلامی به اشتباه خود اعتراف کرده و در پیشگاه ملت عذرخواهی کنند، اینها صلاحیت مسئولیت گرفتن در جمهوری اسلامی را ندارند.
وی افزود: چطور مردم محرم هستند و باید در صحنه‌های مختلف حضور یافته و شفاف عمل کنند ولی ما در مقابل کاری که انجام ندادیم، غیرشفاف عمل کرده و این آمادگی را نداشته باشیم که در مقابل مردم خضوع کرده و بگوییم اشتباه کردیم در صورتی که اشتباه به اعتراف جسارت و بزرگی را نشان می‌دهد.
 
* فرآیند اداری در بعضی دستگاه‌ها تکریم مردم را زیرسؤال برده است
وی در ادامه در خصوص عدم رضایت مردم از برخی از دستگاه‌های اجرایی بیان کرد: ما متأسفانه در راستای تکریم ارباب رجوع و رضایتمندی مردم بیشترین تخلفات را در ارتباط با دستگاه‌های داشتیم که تنوع خدمات دارند و باید خدمات بیشتری را به مردم ارائه دهند.
یزدان‌پناه ادامه داد: دستگاه‌هایی که تنوع خدمت بالایی دارند به لحاظ گستردگی خدمت، سازوکاری که برای خدمت‌رسانی فراهم کردند، مناسب نیست و بحث رضایت مردم و تکریم ارباب رجوع زیر علامت سؤال است و متأسفانه برخی از دستگاه‌های استان به دلیل نامناسب بودن خدمت‌رسانی نتوانستند رضایت‌مندی مردم را محقق کنند و باید این ساختار اصلاح شود.
وی گفت: بعضی دستگاه‌ها فرآیند اداری‌شان برای خدمت‌رسانی معیوب، بسیار سنتی و قدیمی است و مردم حلاوت پاسخگویی مناسب را از ناحیه دستگاه‌های اجرایی دریافت نمی‌کنند.
 
* فعالیت سه شرکت عامل اختلاس 3 هزار میلیاردی در قزوین
مدیرکل بازرسی استان قزوین با اشاره به اختلاس 3 هزار میلیاردی در کشور افزود: در همه دنیا از این اتفاقات می‌افتد و در جامعه ما، کم آن نیز زیاد است و باید با حساسیت مباحث پیگیری شود و اتفاقی ناگوار بود و در حال حاضر اراده جدی نسبت به این پرونده وجود دارد.
وی خاطر نشان کرد: با ناظر عالی که برای این پرونده گرفته شده ان‌شاالله ذهنیت‌هایی که بعد از این حادثه به وجود آمده تبدیل به امیدواری شود؛ ما در جلب اعتماد عمومی باید بسیار هزینه کنیم و اگر در مقابل به این اعتماد نیز خدشه‌ای وارد شود باید هزینه‌های سنگینی را بپردازیم و بزرگترین سرمایه اجتماعی برای هر نظام اعتماد عمومی است و اگر این سرمایه لطمه ببیند، آثار ناخوشایند خود را در جامعه باقی می‌گذارد.
یزدان‌پناه افزود: این اتفاق سنگین و غیر قابل تصور بود و رهبری فرمودند اگر به فرمان هشت ماده‌ای عمل می‌شد، این اتفاق نمی‌افتاد و باید گفت اگر به این فرمان شعاری پرداخته نشده و عمل می‌شد شاهد چنین اتفاقی نبودیم، آن هم در شرایطی که بیش از هر زمان دیگری به اعتماد عمومی نیازمند هستیم.
وی اعلام کرد: در استان قزوین در خصوص بانک‌ها مسئله خاصی نداریم ولی سه شرکت‌ اقماری منصور آریا در قزوین است شرکت ستارگان امیر منصور، شرکت امیر منصور ایرانیان و شرکت تجارت گستر و شرکتی نیز در استان نیست ولی به این منطقه خدمت‌رسانی می‌کند به نام شرکت ابنیه فنی راه آهن، در سه شرکت مذکور با اقدامات انجام شده و مدیریت صورت گرفته متشکل از دادستان، اداره کل بازرسی و اداره کل اطلاعات، نمایندگانی در این شرکت‌ها مستقر شدند که امورات این شرکت‌ها را تحت نظر دارند و بر اساس حکمی که برایشان صادر شده بر عملکرد این مجموعه نظارت می‌کنند.
 
*  تطبیق عملکرد دستگاه‌ها با شرح وظایف از سوی اداره کل بازرسی
مدیرکل بازرسی استان قزوین در ادامه با اشاره به سالروز تأسیس سازمان بازرسی گفت: 19  مهر ماه سالروز تأسیس سازمان بازرسی کشور است که این سازمان از سازمان‌های زیرمجموعه قوه قضائیه است و بر اساس اصل 174 قانون اساسی تشکیل شده و دارای دو مأموریت نظارت بر حسن جریان امور و اجرای صحیح قوانین است.
وی عنوان کرد: این مأموریت در ارتباط با دستگاه‌هایی است که از بودجه عمومی دولت استفاده می‌کنند و بازرسی‌ها و نظارت‌ها به صورت مختلف انجام می‌شود که یک نوع بازرسی مستمر و برنامه‌ای است که در انتهای هر سال برنامه آن تدوین شده و در سال جدید به مرحله اجرا گذاشته می‌شود و انواع دیگر بازرسی، موردی و فوق‌العاده است.
یزدان پناه افزود: بازرسی برنامه‌ای بر اساس سیاست‌های سازمان بازرسی کل کشور پس از تائید رئیس قوه جزو برنامه‌های سال قرار می‌گیرد و به صورت استقراری بازرسان ما در مدت زمانی مشخص در دستگاه حضور می‌یابند و تطبیق عملکرد دستگاه‌ را بر اساس قوانین دارند.
وی یادآور شد: بازرسی فوق‌العاده بر اساس دستوراتی است که از ناحیه رهبری و ریاست سه قوه، کمیسیون اصل 90 و تعدادی از مسئولان به سازمان بازرسی کل کشور منتقل و به صورت فوق‌العاده در دستور کار قرار می‌گیرد و بازرسی‌های موردی نیز با توجه به شکایات رسیده از ناحیه افراد یا دستگاه‌ها به سازمان، انجام می‌گیرد.
 
* حضور کارشناسان اداره کل بازرسی در مزایده‌ها و مناقصه‌ها
مدیرکل بازرسی استان قزوین با اشاره به عملکرد اداره کل بازرسی استان اظهار کرد: در بازرسی و نظارت‌های به عمل آمده از دستگاه‌های اجرایی استان در سال 1389، بالغ بر 6 میلیارد تومان بابت اضافه پرداختی‌های صورت گرفته به پیمانکاران و غیره ممانعت شده است.
وی توضیح داد: در بیش از 51.9 درصد از معاملات دستگاه‌های اجرایی استان قزوین کارشناسان این اداره کل در شش ماهه اول سال گذشته حضور یافتند، از 471 مورد مناقصه و مزایده دعوت شده با حجمی معادل 548 میلیارد تومان، در 244 مورد که بالغ بر 139 میلیارد تومان است، کارشناسان حضور داشتند و در 244 مورد حضور در مناقصه و مزایده‌ها، 19 مورد که بالغ بر 91 میلیارد تومان است تذکر به دستگاه‌ها داده شده که شش مورد با مبلغ 2 میلیارد تومان منتج به تجدید یا لغو شده است.
یزدان پناه عنوان کرد: از 378 مورد مناقصه‌ها و مزایده‌های دعوت شده که معادل 118 میلیارد تومان است در 327 مورد، بالغ بر 100 میلیارد تومان حضور یافته و با تذکر بازرس اعزامی پنج مورد از آنها تجدید و لغو شده و 284 مورد نیز تذکر به دستگاه‌ها داده شده است و در خلال بازرسی‌های نظارتی بر کمیسیون معاملات 189 مورد پیشنهاد به دستگاه‌ها ارائه شده است.
انتهای پیام/ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول