اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون وزیر بهداشت:

نظام شبکه سلامت ایران در دنیا کم‌نظیر است

خبرگزاری فارس: معاون بهداشت وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی گفت: نظام شبکه سلامت و سیستم آموزش بهورزان ایران در دنیا کم‌نظیر است.

نظام شبکه سلامت ایران در دنیا کم‌نظیر است
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، علیرضا مصداقی‌نیا ظهر امروز در همایش کشوری بهورزان و مربیان نمونه مشور در مشهد ضمن تشکر و قدردانی از بهورزان و فعالان حوزه سلامت کشور، اظهار داشت: برنامه‌ریزان و متفکران اولیه تنظیم طرح شبکه و نظام سلامت ایران به گونه‌ای این نظام را طراحی کرده‌اند که خدماتی را که به تمام کشور می‌رساند در سراسر دنیا کم‌نظیر است.
وی که از بهورزان به عنوان استخوان‌بندی نظام شبکه سلامت کشور یاد کرد، در زمینه برخی از ویژگی‌های برتری این نظام نسبت به سایر نظام‌ها و شبکه‌های خدمت‌رسانی اظهار داشت: نخستین و بارزترین ویژگی بهورزان، بومی‌بودن و آشنایی کامل آنها با منطقه و مردم منطقه مورد پوشش آنها است.
مصداقی‌نیا دومین شاخصه در زمینه برتری نظام شبکه سلامت در ایران و بهورزان را نوع آموزش آنان عنوان کرد و گفت: بهورزان دقیقاً چیزی را آموزش می‌بینند که در روستا و منطقه مورد خدمت به آن نیاز دارند که شامل مواردی چون مراجعات مردم برای بیماری‌ها، واکسیناسیون و همچنین مراقبت از بیماری‌هاست.
معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور افزود: چون بهورزان بومی منطقه خود هستند و جدای از آشنایی با مسائل مردم و منطقه، آموزش‌های مورد نیاز دیده‌اند، همکاری و مشارکت مردمی با آنها نیز به طور کامل انجام می‌گیرد.
وی تعداد بهورزان فعال در حوزه سلامت را 31 هزار بهورز برشمرد و گفت: این آمار نشان‌دهنده تعداد بسیار زیاد و گستردگی آنها است و از همین جهت نقطه اول تماس افراد با نظام سلامت را بهورزان تشکیل می‌دهند.
مصداقی‌نیا ضمن تأکید بر این مطلب که هر فردی در رابطه با دریافت خدمات سیستم درمانی، از طریق خانه بهداشت و بهورزان وارد این سیستم می‌شود، افزود: بهورزان نه تنها بحث درمان را مورد توجه قرار می‌دهند بلکه رسیدگی به صنعت آب منطقه، زباله‌ها، آسفالت و بسیاری از نکات دیگر نیز توجه می‌کنند و این بهترین و مسئولانه‌ترین روش انجام و پیشگیری امور است.
معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تأکید بر دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه سلامت، اظهار داشت: آنچه که بهورزان و نظام شبکه سلام در روستاها انجام داده است در طی 30 سال گذشته توفیقات زیادی را وارد نظام جمهوری اسلامی کرده است.
مصداقی‌نیا در همین رابطه افزود: به عنوان مثال شاخص امید به زندگی که در قبل از انقلاب اسلامی در حدود سن 53-52 سالگی بود، به وسیله اقدامات انجام شده در نظام سلامت و دست‌اندرکاران توسعه کشور، سن امید به زندگی در ایران به 73 سالگی ارتقا یافته است.
وی از شاخص مرگ مادران باردار به عنوان دیگر نمونه دستاوردهای حوزه سلامت پس از انقلاب یاد کرده و گفت: این شاخص نیز در سال‌های پس از انقلاب کاهش چشمگیری داشته و به تعداد افتخار آمیزی رسیده است.
معاون بهداشت وزارت بهداشت و درمان اظهار داشت: مشکل اصلی نظام سلامت کشور در حال حاضر، نبود توانایی در وصل کردن شهرهای بزرگ به این نظام و شبکه است.
مصداقی‌نیا افزود: با توجه به اینکه در شهرهای بزرگ بیمارستان‌های بزرگ و مجهز داریم اما دسترسی مردم به نظام سلامت در روستاها بسیار بیشتر و سهل الوصول‌تر از شهرهاست زیرا در روستا‌ها افراد به طور دقیق و مورد نیاز آموزش دیده‌اند و مسائل اقتصادی نیز به مراتب کمتر از شهرهای بزرگ وارد آن شده است.
وی ضمن تأکید بر اهمیت بحث پیشگیری، گفت: در حدود 85 درصد از نظام سلامت را نظام پیشگیری و در حدود 15 درصد باقیمانده را درمان بیمار در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها به خود اختصاص می‌دهد.
مصداقی‌نیا افزود: بنابراین باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی‌های حوزه سلامت را انجام داد که با تأکید بیشتر بر بحث پیشگیری، مراجعات به بیمارستان‌ها تا حد ممکن کمتر شود و طرح پزشک نظام خانواده و نظام ارجاع نیز به شهرها رسانده شود.
معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به برنامه پنجم توسعه اظهار داشت: طرح پزشک خانواده در راستای برنامه پنجم توسعه طرح‌ریزی شده است که امسال نخستین سال انجام این طرح است.
وی افزود: چنانچه بتوان هرچه سریع‌تر پرونده سلامت ایرانیان را تنظیم و در اختیار متولیان امر قرار داد، نظام مراقبت‌های اولیه پزشک خانواده و نظام ارجاع که در هم تنیده هستند می‌توانند به خوبی در اجرای طرح ثمربخش باشند.
مصداقی‌‌نیا ادامه داد: وزارت بهداشت و درمان در اجرایی کردن این طرح تنها نیست و از شرکاء این وزارت خواهان همکاری منسجم‌تر در راستای هماهنگی‌ها و اجرایی شدن هرچه سریع‌تر این طرح پزشک خانواده هستیم که بهورزان در مرکز این امر قرار دارند.
معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در زمینه امور در دست اقدام وزارت بهداشت در ارتباط با بهورزان اظهار داشت: ارتقای سطح علمی و آموزشی بهورزان در قالب دوره‌های آموزشی جدید و اعطای کاردانی و فوق دیپلم به بهورزان از برنامه‌های آموزشی بهورزان است و قابل ذکر است که این کاردانی با سایر کاردانی‌های دانشگاهی متفاوت است و مربیان توانمند این حوزه در راستای آموزش استفاده می‌شود.
مصداقی‌نیا افزود: تجدیدنظر و به روز رسانی کتاب‌های آموزشی بهورزان و همچنین اجرای سیستم‌های جمع‌آوری اطلاعات و به روز رسانی آنها در مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی از دیگر نکات قابل توجه وزارت در زمینه بهورزان است.
وی از بهورزان و مربیان بهورزی در سراسر کشور به عنوان‌ جامعه‌نگرترین و زحمت‌کش‌ترین فعالان حوزه سلامت کشور که اثرگذاری مستقیم در سلامت جامعه دارند تشکر ویژه کرد.
انتهای پیام/ص10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول