اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در سال جاری محقق می‌شود؛

سرمایه‌گذاری 16.5 میلیارد دلاری در پارس جنوبی

خبرگزاری فارس: مدیر امور مالی شرکت نفت و گاز پارس گفت: مجموع سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی پیش‌بینی شده در سال جاری در طرح‌های بالادستی میدان پارس جنوبی حدود 16.5میلیارد دلار است.

سرمایه‌گذاری 16.5 میلیارد دلاری در پارس جنوبی
به گزارش خبرگزاری فارس از عسلویه، تورج جهان‌آرا بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران در تشریح برنامه‌های شرکت نفت و گاز پارس اظهار داشت: تکمیل و راه‌اندازی فازهای در دست احداث پارس جنوبی از مهم‌ترین اولویت‌های شرکت نفت و گاز پارس است و تمام تلاش مسئولان در این راستا صرف شده است.
مدیر امور مالی شرکت نفت و گاز پارس از برنامه سرمایه‌گذاری بیش از 16 میلیارد دلاری منابع داخلی و خارجی در این میدان مشترک گازی طی سال جاری خبر داد و افزود: با توجه به بهبود روند تامین منابع مالی، احتمال افزایش این رقم به 18 میلیارد دلار نیز وجود دارد. 
جهان‌آرا با اشاره به سهم منابع مالی بین‌المللی سرمایه‌گذاری در پارس جنوبی خاطرنشان کرد: طی سال جاری افزون بر 4.6 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی از طریق منابع بیع متقابل و مشارکت برخی بانک‌های خارجی همکار با شرکت ملی نفت به فازهای 11 تا 18 پارس جنوبی و نیز توسعه " لایه نفتی این میدان" وارد خواهد شد.
وی بیان داشت: براساس مصوبه شرکت ملی نفت ایران، بیش از 3.3 میلیارد دلار از منابع داخلی نفت به صورت ارزی و ریالی به طرح‌های پارس جنوبی اختصاص می‌یابد که بخشی از آن به منظور بهره‌برداری از فازهای تولید زودهنگام و بخشی از این منابع نیز در اختیار پیمانکاران فازهای 13 و 14 این میدان گازی قرار می‌گیرد.
این مسئول با اشاره به افزایش سهم مشارکت بانک‌های تجاری کشور در تامین مالی طرح‌ها گفت: 2.1 میلیارد دلار از اعتبارات مورد نیاز فازهای 20 و 21 پارس جنوبی از طریق صندوق انرژی بانک ملت تامین می‌شود و مذاکرات کمیته کارشناسان عالی وزارت نفت با بانک صادرات در زمینه اختصاص منابع مالی به فازهای 22 تا 24 این میدان به مرحله تنظیم توافقنامه‌های اجرایی مربوط نزدیک شده است.
جهان‌آرا همچنین از هدف‌گذاری انتشار 4.2 میلیارد دلار اوراق مشارکت ارزی و ریالی سرمایه‌گذاری در پارس جنوبی خبر داد و اضافه کرد: براساس توافق با بانک مرکزی، نخستین مرحله فروش اوراق مشارکت در سال 1390 برای سرمایه‌گذاری در بزرگترین میدان مستقل گازی جهان تا پایان مهر ماه جاری توسط بانک‌های عامل ایرانی آغاز می‌شود که در مجموع به منظور تکمیل طرح توسعه فازهای 22 تا 24 پارس جنوبی به کار گرفته خواهد شد.
وی مجموع سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی پیش‌بینی شده در سال جاری در طرح‌های بالادستی میدان پارس جنوبی را حدود 16.5  میلیارد دلار اعلام کرد.
 مدیر امور مالی شرکت نفت و گاز پارس ابراز داشت: تاکنون، 2.7 میلیارد دلار از مصوبات سرمایه‌گذاری تکلیفی سال جاری از طریق منابع داخلی وزارت نفت و بانک‌های تجاری و 750 میلیون دلار دیگر نیز از طریق موسسات مالی و بانک‌های خارجی به پیمانکاران طرح‌های توسعه پارس جنوبی پرداخت شده است.
جهان‌آرا  گفت: تدابیر ویژه مقام عالی وزارت نفت در پرداخت مطالبات پیمانکاران از طریق بانک‌های خارجی بسیار موثر بوده است.
وی افزود: اجرای این برنامه که با استقبال گسترده پیمانکاران پارس جنوبی مواجه شده، از تحمیل هزینه‌های سنگین " انتقال ارز " به پیمانکاران که پیش از این یکی از اساسی‌ترین چالش‌های مالی در شرایط موجود بین‌المللی بوده، جلوگیری کرد.  
جهان‌آرا اذعان داشت: طی 6ماهه نخست سال جاری حدود 7 میلیارد دلار به طرح‌های پارس جنوبی اختصاص یافته است.
وی تصریح کرد: باید دست به دست هم بدهیم و در مسیر رشد و بالندگی صنعت نفت تلاش و فعالیت بیشتر و موثرتری داشته باشیم و هیچ فرصتی را نباید هدر دهیم.
انتهای پیام/خ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول