اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با اعتبار 70 میلیارد ریال در سال 91 صورت می‌گیرد؛

بهره‌برداری از مرکز فسیل‌شناسی ایران در مراغه

خبرگزاری فارس: مدیر کل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان شرقی از احداث مرکز فسیل‌شناسی ایران با اعتباری بالغ بر 70 میلیارد ریال و افتتاح آن تا سال 91 خبر داد.

بهره‌برداری از مرکز فسیل‌شناسی ایران در مراغه
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، بیوک رئیسی ظهر امروز در جمع محیطبانان استان آذربایجان شرقی اظهار داشت: محیط‌بان کسی است که در دورترین نقاظ جغرافیایی کشور به دور از خانواده با کم‌ترین امکانات در شرایط سخت تلاش می‌کند تنوع زیستی و آب و خاکمان را حفظ کند.

افزایش 100 درصدی مناطق تحت مدیریت محیط زیست
وی با اشاره به افزایش مسئولیت محیط ‌انان با دو برابر شدن مناطق حفاظت شده، از افزایش 100 درصدی مناطق تحت مدیریت محیط زیست استان در دولت دهم خبر داد و افزود: بسیار جای خرسندی است که اعلام محدوده مناطق حفاظت شده جدید استان همزمان با روز محیط بان به اطلاع مردم می‌رسد.

8.4 درد مناطق آذربایجان شرقی جزو مناطق حفاظت‌شده است
وی با اشاره به الحاق مناطق حفاظت شده دیزمار، سهند، کاغذکنان و پارک ملی کنتال به مناطق تحت مدیریت محیط زیست استان گفت: با افزایش این مناطق حدود 8.4 درصد از عرصه استان جزو مناطق حفاظت شده محسوب می‌شود که به استاندارد جهانی نزدیک می‌شود.
رئیسی احداث مرکز فسیل‌شناسی ایران با اعتباری بالغ بر 70 میلیارد ریال و افتتاح آن تا سال 91، بهره‌برداری از سیستم تجهیزات نوین، GIS و RS در مدیریت مناطق، اقدام به برون سپاری وظایف تصدی‌گری سازمانی به بخش خصوصی، تهیه سند زیست بومی تالابی دریاچه ارومیه و قوریگل، آغاز اجرای موزه تاریخ طبیعی و بانک ژن شمال‌غرب کشور، استفاده از ظرفیت بسیج سازندگی در حفاظت از مناطق به عنوان نیروهای مومن و معتقد و استفاده از ظرفیت حداکثری واحدهای صنعتی در فرهنگ‌سازی محیط زیست را از مهم‌ترین دستاوردهای حفاظت محیط زیست استان در دولت نهم و دهم دانست.

اجرای طرح محیط یار در 200 مدرسه تبریز
وی با اشاره به اجرای طرح محیط یار در 200 مدرسه تبریز گفت: استان آذربایجان‌شرقی به عنوان پایلوت موفق اجرای طرح در کشور با بیشترین محیط یار ملبس و آموزش دیده، همزمان با روز محیط‌بان 400 محیط یار را به مدارس اعزام کرد.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان در جمع بزرگ محیط یاران و مسئولان اداری و قضایی استان با اشاره به اهمیت فرهنگسازی محیط زیست در اقشار مختلف جامعه گفت‌: طرح ملی محیط یار و استفاده از مشارکت‌های مردمی در فرهنگسازی به برکت وجود نونهالان و دانش‌آموزان، کاری اصولی و ریشه‌ای است که می‌تواند آموزش خانواده‌ها را در پی داشته باشد.
وی با اشاره به جنس فعالیت محیط یاران و همیاران محیط زیست تشریح کرد؛ نیروهای مردمی، ضلع دوم و سوم مثلث یگان حفاظت هستند به نحوی که نزدیک به یک هزار نفر محیط یار و همیار در سطح استان برای پیشگیری از تخلف و آموزش زیست محیطی به محیط زیست استان کمک می‌کنند.
محمد نعمتی معاونت پیشگیری دادگستری استان نیز در جمع محیط یاران، محیط بانان و ضابطان دادگستری حفاظت محیط زیست با اشاره به اصل 50 قانون اساسی که حفاظت از محیط زیست را وظیفه عمومی تلقی کرده است، گفت: بر اساس اصل مذکور، آحاد مردم و دستگاه‌های اداری، اجرایی و قضایی، باید برای حفاظت محیط زیست همکاری داشته باشند، در غیر این صورت، شاهد تخریب محیط زیست طبیعی و خسارت جبران ناپذیری خواهیم بود.
وی با اشاره به گستردگی قوانین زیست محیطی کشور خاطرنشان کرد: علاوه بر قانون اساسی، در اسناد بالادستی و فرودستی، بر خلاف حفاظت محیط زیست تاکید و در مورادی زیادی ضمانت اجرایی کیفری و حقوقی پیش‌بینی شده است‌.

عدم تعدی به حقوق شهروندی به بهانه حفاظت محیط زیست است
نعمتی رویکرد تشکیلات قضایی استان را حمایت از اقدامات کارکنان حفاظت محیط زیست در چارچوب مقررات و موازین قانونی و عدم تعدی به حقوق شهروندی به بهانه حفاظت محیط زیست دانست و گفت: محیط بانان سخت‌کوش، در صورتی که تحت نظر دادسرای استان آموزش دیده باشند ضابط خاص دادگستری محسوب می‌شوند و گزارش آنها گزارش مبنا و اصل به حساب آمده و از ادله اثبات جرم به حساب می‌آید.
فرخ مسجدی معاون برنامه‌ریزی استاندار آذربایجان شرقی نیز با بیان این موضوع که توسعه باید همه جانبه باشد، گفت: توسعه‌ای که فقط در خدمت انسان و آسایش و رفاه او باشد، توسعه پایدار نیست و امروزه توسعه‌ای که حقوق طبیعت و زیستمندان آن رعایت و به منابع موجود حداقل آسیب وارد شود مورد قبول خواهد بود.
وی با اشاره به ارتباط شاخصه‌های پیشرفت کشورها با حفظ محیط زیست گفت: حفاظت از محیط زیست وظیفه همگانی است و همه اقشار مردم اعم از دولت، مردم، دانش‌آموزان و تولیدکنندگان، این موضوع را باید سرلوحه کارهایمان قرار دهیم و با عملیاتی کردن بحث، امکانات لازم را برای تحقق آن فراهیم کنیم.
انتهای پیام/م10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول