اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به دلیل استقبال نکردن مخاطبان شعر؛

کانون شعر پیچک از نفس افتاد

خبرگزاری فارس: به دلیل استقبال نکردن مخاطبان، کانون شعر «پیچک» که از تولدش در مرکز آفرینش‌های ادبی قلمستان چند ماهی بیش نمی‌گذشت، تعطیل شد.

کانون شعر پیچک از نفس افتاد
امین کاشانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اعلام این خبر درباره وضعیت شعر اصفهان اظهار داشت: شعر اصفهان هنوز جایگاه مناسب خود را در کشور نیافته و همزمان با سیر رو به رشد شعر در دوران معاصر پیشرفت نکرده است.
وی درباره ماندگاری اشعار شعرای معاصر گفت: امروزه اشعار اغلب جوانان از ویژگی‌هایی که سبب ماندگاری شعر می‌شود، بهره‌ای نداشته و حرف‌های تکراری در آن زیاد است.
مسئول کانون شعر «پیچک» تصریح کرد: همانگونه که روزی بحث هنر برای هنر به وجود آمد امروزه نیز مبحث شعر برای شعر مطرح است، به عبارتی برخی کارشناسان عقیده دارند تنها سرودن شعر و رعایت تناسبات آن مهم بوده و مفهوم در درجه دوم اهمیت قرار دارد.
وی اشکال عمده شعر اصفهان را توجه نکردن به شعرای متفکر ولی بدون تجربه دانست و تاکید کرد: ورود به جامعه شعر اصفهان سخت بوده و گاهی شاعر مجبور می‌شود سخنانی را که قبول ندارد، بیان کند تا بتواند وارد جمع شعرا شده و در زمینه شعر مطرح شود.
کاشانی با بیان اینکه اشعار سپید در گذشته عمق و معنای بلندی داشتند، افزود: این امر ناشی از عمیق شدن حس شاعر بود، در حالی که امروزه گاهی به دلیل نادیده انگاشتن این امر معنای اشعار سطحی و گاه سخیف بوده و این ناشی از همان تفکر شعر برای شعر است.
وی بیان کرد: این تفکر بیان می‌دارد شکل‌گیری شعر مهم‌تر از مفهوم آن است و مفهوم جزو ارکان اصلی شعر نیست، به این معنی که چیزی ممکن است شعر باشد ولی مفهومی در بر نداشته باشد و چیزی مفهوم داشته  ولی شعر نباشد.
این کارشناس ادامه داد: البته باید توجه داشته باشیم که حتی در صورت قبول این دیدگاه در نهایت ارزش‌گذاری شعر با کمک مفهوم آن شکل گرفته و جایگاه شعر از معنای آن مشخص می‌شود.
وی تاکید کرد: شعرایی مانند حافظ و سعدی به گونه‌ای شعر می‌گفتند که هم مفهوم عمیق و بلندی داشت و هم استانداردهای شعر به بهترین نحو در آنها رعایت شده بود.
کاشانی ادامه داد: آنها از عمق به شعر می‌رسیدند بدین مفهوم که ارزش‌های انسانی در وجودشان نهادینه  و سپس شعر می‌سرودند، ولی در این نظریه جدید شاعر از شعر به عمق می‌رسد.
وی اضافه کرد: این بدان معناست که در برابر کسانی که در شعر معناگرا هستند افرادی نیز وجود دارند که به ساختارگرایی معتقدند.
این کارشناس در ادامه به کتاب جدید خود اشاره و تصریح کرد: کتاب «مردی که دوست می‌دارم» شعر سپیدی است که عنوان بلندترین عاشقانه معاصر را کسب کرده و حدود 40 تا 50 صفحه را شامل شده و به زودی توسط نشر گفتمان اندیشه معاصر منتشر می‌شود.
انتهای پیام/آ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول