اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دفتر تجاری‌سازی تحقیقات وزارت جهاد کشاورزی خبر داد:

تشکیل شورای عالی تجاری‌سازی تحقیقات در کشور

خبرگزاری فارس: مدیرکل دفتر تجاری‌سازی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی از تصویب تشکیل شورای عالی تجاری‌سازی تحقیقات به ریاست رئیس جمهور در هیئت دولت خبر داد.

تشکیل شورای عالی تجاری‌سازی تحقیقات در کشور
مجید ولدان در حاشیه سفر خود به گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت رویکرد نظام جمهوری اسلامی ایران و دولت خدمتگزار را تجاری‌سازی تحقیقات عنوان کرد و اظهار داشت: تجاری‌سازی تحقیقات جزو رویکردهای دولت در سال های اخیر است.
وی از تصویب تشکیل شورای عالی تجاری‌سازی تحقیقات به ریاست رئیس جمهور در هیئت دولت خبر داد و افزود: معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری به طور مشخص متولی این موضوع در کشور است.
ولدان با اشاره به آماده شدن دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌ها برای تشکیل شورای عالی تجاری‌سازی تحقیقات در کشور، تصریح کرد: بعضی از قوانین با اجرای پیش‌نویس آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها در کشور تهیه و تدوین شده است.
مدیرکل دفتر تجاری‌سازی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی تصویب قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در مجلس در سال گذشته را از جمله این قوانین برشمرد و خاطرنشان کرد: 25 پارک علم و فناوری در چند سال گذشته با تصویب قوانین در این حوزه ایجاد شده است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر 108 مرکز رشد در کشور وجود دارد، گفت: بیش از 2 هزار و 100 شرکت دانش‌بنیان در این مراکز تشکیل شده و تمام آنها خصوصی هستند.
ولدان مراکز مذکور را متولی انتقال نتیجه تحقیق از دانشگاه‌ها، موسسه‌ها و مراکز تحقیقاتی به بنگاه‌های اقتصادی خواند و بیان داشت: انتقال نتیجه تحقیق به بنگاه‌های اقتصادی را تجاری‌سازی می‌گویند.
مدیرکل دفتر تجاری‌سازی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی به نتایج تجاری‌سازی تحقیقات در کشور اشاره کرد و ابراز داشت: ارتقای ارزش افزوده محصول یکی از نتایج تجاری‌ساز تحقیقات است و به جای عرضه خام محصول به بازار از تکنولوژی‌های نوین استفاده شده و محصول با ارزش افزوده وارد بازار می‌شود.
وی ایجاد بنگاه‌های اقتصادی دانش‌بنیان را از جمله مزیت‌های تجاری‌سازی تحقیقات نامید و اذعان داشت: بنگاه‌های اقتصادی دانش‌بنیان مزیت‌های بسیاری نسبت به بنگاه‌های اقتصادی غیر دانش‌بنیان می‌توانند در کشور داشته باشند.
ولدان ایجاد فرصت‌های شغلی را از دیگر مزیت‌های تجاری‌سازی تحقیقات ذکر کرد و افزود: در حال حاضر تکنولوژی بسیاری در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی داریم که به صورت پایان‌نامه، رساله دکترا و گزارش نهایی طرح‌های تحقیقاتی در کتابخانه‌ها مانده و آنها را می‌توانیم به صنعت منتقل کنیم تا خطوط تولید شکل بگیرد و فرصت‌های جدید شغلی ایجاد شود.
مدیرکل دفتر تجاری‌سازی سازمان تحقیقات وزارت جهاد کشاورزی استفاده از جلبک‌های غذایی در تمام مواد غذایی را از تکنولوژی‌هایی معرفی کرد که موسسه بیوتکنولوژی کشاورزی به آن دست پیدا کرده است و گفت: جلبک‌ها دارای امگا 3 و امگا 6 بسیار هستند و می‌توانند از بروز آلزایمر جلوگیری کنند.
وی ادامه داد: با توسعه کاشت، داشت و برداشت جلبک‌ها در کشور پیش‌بینی می‌کنیم صنعت در آینده نزدیک به دنبال این ماده غذایی بیاید و خواهان استفاده از جلبک در غذاها باشد.
ولدان با اشاره به اینکه تجاری‌سازی تحقیقات دو سال است که در وزارت جهاد کشاورزی شکل گرفته، خاطرنشان کرد: برگزاری نخستین فن‌بازار ملی کشاورزی و منابع طبیعی در اسفند سال 89 در مصلای بزرگ تهران، یکی از بزرگ‌ترین اقدام‌های ارزشمندی بوده که در مدت دو سال گذشته انجام شده است.
مدیرکل دفتر تجاری‌سازی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی به 571 عنوان فناوری عرضه شده برای فروش و انتقال در این فن‌بازار اشاره کرد و ادامه داد: این فناوری‌ها به صاحبان صنایع انتقال یافته و حدود 6 میلیارد تومان با آنها قرارداد منعقد شده است.
وی از برنامه‌ریزی برگزاری نخستین فن‌بازار منطقه‌ای در ایران خبر داد و یادآور شد: این فن‌بازار با حضور شرکت‌های کشورهای منطقه در سال 91 برگزار می‌شود.
به گفته ولدان، تکنولوژی‌های بخش کشاورزی کشورهای منطقه در این فن‌بازار به صاحبان صنایع ارائه می‌شود.
مدیرکل دفتر تجاری‌سازی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی بر کم شدن نقش دولت در تصدی‌گر تاکید کرد و افزود: دولت تنها باید نقش تولی‌گری را انجام دهد و بخش خصوصی وارد بازار شود.
وی با بیان اینکه تحقیقات تا کنون منحصر به کشاورزی می‌شده و رایگان در اختیار کشاورزان قرار می‌گرفته است، گفت: بخشی از تحقیقات در حال حاضر به صنعت اختصاص یافته، اما صاحب صنعت هزینه تحقیق را پرداخت می‌کند.
ولدان به دریافت سفارش تحقیق از طرف صاحبان صنایع اشاره کرد و ابراز داشت: موضوع مالکیت نتیجه تحقیق بین مراکز تحقیقاتی و صاحبان صنایع در هنگام انعقاد قرارداد مشخص می‌شود.
مدیرکل دفتر تجاری‌سازی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به تکنولوژی تبدیل ضایعات میدان‌های میوه و تره بار به خوراک دام توسط مراکز تحقیقاتی کشور، تصریح کرد: نخستین کارخانه ضایعات میوه و تره‌بار کشور توسط شهرداری تهران افتتاح شد.
وی به هزینه سالانه ۲ میلیارد تومانی شهرداری تهران برای جمع‌آوری ضایعات میوه و تره‌بار این شهر اشاره کرد و اذعان داشت: هزینه شهرداری تهران با افتتاح این کارخانه در جمع‌آوری ضایعات میوه و تره بار به صفر رسیده ضمن اینکه سالانه 4 میلیارد تومان درآمد این کارخانه است.
انتهای پیام/ن۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول