اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس ستاد برگزاری همایش مولانا در آیینه شمس تاکید کرد:

گسترش پیوند قونیه و استان فارس با خوی

خبرگزاری فارس: رئیس ستاد برگزاری همایش مولانا در آیینه شمس گفت: شاهد گسترش پیوندهای فرهنگی به دیار عطار نیشابوری و سرزمین عشق و عرفان، قونیه هستیم.

گسترش پیوند قونیه و استان فارس با خوی
به گزارش خبرگزاری فارس از خوی سید فتاح کبیری ظهر امروز در همایش مولانا در آیینه شمس اظهار داشت: سرمایه‌های جاودانی چون شمس، مولوی، عطار، سعدی، فردوسی و دیگرانی که از چشمه‌سار قرآنی و از مکتب اسلام جرعه‌ها نوشیده و سرمست از این عرفان اصیل سخنانی به نظم و نثر بر جای نهاده‌اند امروز تاریخ به این ستارگان می‌نازد.
وی تصریح کرد: در ترسیم این صور فلکی زیبا نخستین پل فرهنگی به ابتکار مسئولان فرهنگی استان آذربایجان غربی و به ویژه شهر دارالصفای خوی و پذیرش سخاوتمندانه و مسئولانه دست‌اندرکاران فرهنگی استان فارس و به ویژه شیراز شکل گرفت و به لطف خدا امروز شاهد گسترش این پیوندهای فرهنگی به دیار عطار نیشابوری و سرزمین عشق و عرفان، قونیه هستیم.
این مسئول افزود: عصاره اندیشه عرفان گران‌سنگ پهنه ادب فارسی همچون مولانا و شمس تبریزی و عطار نیشابوری، ‌در گوهر عشق خلاصه می‌شود که آتش به همه عالم زده و دل و دین از هشیاران  برده است.
کبیری خاطرنشان کرد: شخصیتی چون مولانا جلال‌الدین در برهه‌ای از حیات خود پس از برخورد با شمس تبریزی این عشق را می‌آزماید و جان به اخگر آن می‌گذارد و تجارب علمی و شوریدگی خود را در قالب ابیاتی عاشقانه و عارفانه می‌سراید به طوری‌ که بی‌وجود او به عنایت اسرار و حقایق عشق می‌پردازد و شوق وصال و رنج فراق را به تصویر می‌کشاند.
وی ادامه داد: بزرگداشت مولانا فرصت مغتنمی به دست می‌دهد تا بار دیگر داشته‌های فرهنگی خود را بازشناسیم و از اقیانوس بیکران تمدن بزرگ اسلامی گوهرهای ناب ادب و عرفان را که در کلام مشاهیر نامی این سرزمین تجلی یافته است به مردم عزیز ایران و همه شیفتگان فرهنگ و ادب فارسی عرضه کنیم.
این مسئول گفت: شاید این پیوند فرهنگی از همان زمان که شیخ عطار بزرگ مولانای جوان را ملاقات می‌کند و نشانه‌های عظمت و کمال را در او می‌بیند و در نگاه‌های نخستین شمس و مولانا در آن دیدار تاریخی که مرج‌البحرین یاد می‌شود آغاز شده و آینده شهرهای نیشابور و خوی و قونیه به هم پیوندی ازلی می‌خورد.
کبیری گفت: امروز پیوند میان خوی با شهر نیشابور که مدفن عارفان، شعرا و هنرمندان بزرگی چون عطار و خیام و کمال‌الملک است و شهر قونیه که آرامگاه مولانا جلال‌الدین بلخی رومی را چون نگینی درخشان در برگرفته و دانشگاه‌‌ها و مراکز علمی پژوهشی این شهرها برقرار می‌شود.
وی بیان داشت: این افتخار دیگری است بر مردمان فرهنگ‌دوست و فرهنگ‌پرور خوی، شهری که به عنوان مهد تمدن ۷ هزار ساله که در سنگ نوشته‌های باستانی آشوریان و در تورات و در سنگ نوشته داریوش شاه هخامنشی و خلاصه در جای جای تاریخ  نامش را می‌یابیم.
این مسئول تصریح کرد: خوی شهری است که پایتخت پادشاهان آق قویونلو بوده، شهری که پایتخت دوم شاه اسماعیل صفوی و شاه اسماعیل بوده است.
کبیری خوی را زادگاه گل محمدی دانست و گفت: خوی شهری است که عموزادگان حضرت ولی‌عصر (فرزندان امام علی‌النقی (ع) ) و عرفایی چون شمس تبریزی و نامدارانی چون پوریای ولی را در برگرفته، شهری که آیت‌الله خویی‌ها، فاضلی‌ها، مرفتی‌ها، ‌آقاسی‌ها، شیخ نوایی‌ها، زریاب‌ها، جوانشیرها، ریاحی‌ها، هنرورها، کوچری‌ها، فتوره‌چی‌ها، هزاران سردار شهید پروده، هزاران هزار مردان نام‌آور، که در جای جای این کره خاکی بودند و هستند و خواهند بود و برای همین همواره دارالمومنین و دارالصفا بوده و خواهد بود.
وی ادامه داد: در عصری که رجعت به داشته‌ها و میراث فرهنگی به عنوان گرانمایه‌ترین سرمایه‌های ملی، مورد توجه جهانیان قرار گرفته است، فرزندان غیور ایران در خطه آذربایجان غربی همچون همیشه تاریخ،‌ میدان‌دار عرصه پاسداشت و حفظ و حراست از جاودانه‌های تاریخی این آب و خاک شدند و در جمع گشتی به یادماندنی، در کوی پرفروغ نادره در ادب و عرفان اسلامی، حضرت شمس تبریزی، به یاد این پیر وارسته و یوسف بازار عشاق و دلدادگان عرفان اسلامی، هر آنچه در توان داشتند در طبق اخلاص گذاشته و نشان دادند که تمدن بزرگ ایران زمین، همچنان سرزنده و بالنده، راه پرافتخار خود را ادامه خواهد داد.
همایش مولانا در آیینه شمس صبح امروز در خوی کار خود را آغاز کرده و ساعت 20 امشب به کار خود پایان می‌دهد.
انتهای پیام/ن۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول