به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، محمداسماعیل حاجعلیان از نویسندگان حوزه هنری استان سمنان، متولد سال 1359 در مهدیشهر سمنان بوده و کارشناس ارشد حفاظت و مرمت اشیای تاریخی و فرهنگی و استاد دانشگاه و معاون آموزشی و پژوهشی حوزه هنری استان سمنان است.
در دانشگاه هنر سمنان مرمت و صنایع دستی تدریس میکند، البته در دانشگاههای آزاد و علمی و کاربردی هم تدریس کرده و رئیس انجمن هنرهای تجسمی شهرستان سمنان نیز هست.
آثارم در سه دوره از جشنواره ملی داستان کوتاه رضوی «کبوتر حرم»، جشنواره شعر و داستان جوان فلک الافلاک خرمآباد، جشنواره قصص قرآنی، جشنواره بالاتر از زلالی (ایثار و شهادت)، جشنواره داستان «مهر» همدان، چهارمین دوره جایزه ادبی یوسف، هفتمین دوره جایزه ادبی اصفهان، اولین دوره جشنواره وقف، چشمه همیشه جاری، جشنواره لباسی برای فرشته «حجاب و عفاف» و ... برگزیده شده است.
نخستین دوره جایزه ادبی «رمان اول ماندگار» از سوی ماهنامه اینترنتی ماندگار، با هدف کشف و حمایت از استعدادها در زمینه رماننویسی و چاپ آثارشان برگزار میشود، رمان او با نام «چهار زن» جایزه رمان اول این مسابقه را از آن خود کرده است.
برای برنده اول این جایزه ادبی لوح تقدیر، امکان چاپ اثر و پرداخت 11 درصد قیمت پشت جلد کتاب به عنوان حقالتالیف برای هر نوبت چاپ، برنده دوم لوح تقدیر، چاپ اثر و پرداخت 10 درصد قیمت پشت جلد کتاب به عنوان حقالتالیف برای هر نوبت چاپ و برنده سوم لوح تقدیر، چاپ اثر و پرداخت 9 درصد قیمت پشت جلد کتاب به عنوان حقالتالیف برای هر نوبت چاپ در نظر گرفته شده است.
این جایزه که فراخوانش تیر ماه سال جاری اعلام شده بود، ویژه آثاری بود که اولین رمان نویسنده باشد؛ یعنی تا هنگام برپایی این مسابقه، هیچ رمانی از نویسنده به چاپ نرسیده و یا به ناشری سپرده نشده باشد.
همچنین رمان ارسال شده نباید در هیچ سایت و وبلاگی منتشر شده باشد.
همچنین در فراخوان جایزه اعلام شده بود که رمانهایی که از نثر امروزی و روایتی داستانی برخوردار باشند، در اولویت قرار میگیرند و داستانهای پیشرو و متفاوت طی فراخوانی در مسابقهای با عنوانی دیگر در آینده مورد داوری قرار خواهند گرفت.
در همین راستا گفتوگویی با این هنرمند سمنانی انجام دادهایم که از نظرتان میگذرد:
فارس: در مورد «چهار زن» توضیح میدهید؟
حاجعلیان: «چهارزن» قصه چهار زن را با اسامی «ظریفا»، «ماهی»، «فرخ رو» و «یاسین» را روایت میکند که با دکتری به نام سهراب دلخواه ایرانی در ارتباط هستند؛ فضا، فضای روانکاوی شخصیتها و مشکلاتی است که این زنان دارند و در فضای ارتباطشان این مشکلات بررسی میشود.
تم اصلی رمان برداشت آزادی از آیات 11 تا 18 سوره نور در مورد اتهام به زنا و اینکه چه عواقبی دارد است. در مورد اتهام به زنا و اینکه وقتی شاهدی برای این امر ندارند، چطور میتوانند به این راحتی راجع به این موضوع درباره افراد قضاوت میکنند و در مورد آن حرف میزنند.
یکی از شخصیتها به نام «فرخ رو» متوجه چنین اتهامی میشود در حالی که چنین چیزی پایه و اساسی ندارد و حتی این فضا روی زندگی شخصی افراد تاثیر میگذارد.
فارس: چه زمانی نوشتن رمان را آغاز کردید و چه زمانی آن را به پایان بردید؟
حاجعلیان: بهمن 89 نوشتن را آغاز و شهریور 90 آن را تمام کردم.
فارس: جز این رمان آثار دیگری دارید؟
حاجعلیان: پنج مجموعه داستان دارم. دو مجموعه داستان به نامهای «آدمک چوبی وسوت بلبلی»، «اسبی را که من کشتم» در دست انتشار دارم.
مجموعه داستان «اینجا یکی دیگر را چال کردند» و چاپ دوم مجموعه «قربانی» و رمان تاریخی «سمفونی بابونههای سرخ» را در ارشاد دارم.
رمان «ایران شاه» نیز دیگر رمان تاریخیام است. «مقام گورخانه» مجوز گرفته و آبانماه وارد بازار میشود. مجموعه داستان دیگری نیز دارم که هنوز برای انتشاراتی نفرستادهام. «چهار زن» هم قرار است توسط حامی مسابقه رمان اول ماندگار چاپ شود.
فارس: بین شهرت و نویسندگی رابطهای میبینید؟
حاجعلیان: شهرت با نویسندگی خیلی تطابق ندارد، چون هم تعداد تیراژ آثار پایین است و هم جمع مخاطبان کتاب محدود است.
به این واسطه شناخته میشوید اما شهرت به دست نمیآورید و شهرت بحثی ضمنی است.
فارس: نویسندگی شغل محسوب میشود؟
حاجعلیان: نه این طور نیست. همه میدانیم نویسندگی جنبه مالی آنچنانی ندارد و به قضیه نشر و توزیع کتاب مربوط میشود.
وقتی میگویید نویسنده هستید میپرسند: خوب شغلت چیست؟! نمیتوانیم روی حقالتالیف پشت جلد کتابها حساب کنیم.
فارس: چه هدفی را از نوشتن دنبال میکنید؟
حاجعلیان: نویسندهها بیشتر در پی خوانده شدن هستند. اینکه شخصیتها و زندگیهایی که خلق میکنند خوانده و دیده شود، تاثیرگذاری و تاثیرپذیری لازم را داشته باشد.
فارس: اوج آرزوتان در حوزه نویسندگی چیست؟
حاجعلیان: همه نویسندهها آرزو دارند نوبل ادبیات را دریافت کنند که البته این جایزه از نویسندههای ایرانی دریغ شده، اما من دوست دارم مردم آثارم را دوست داشته باشند.
فارس: از بین نویسندههای ایرانی کدام را میپسندید؟
حاجعلیان: ابوتراب خسروی، محمد محمدعلی، بزرگ علوی، صادق چوبک، کلیدر محمود دولتآبادی را سه بار خواندهام.
بیشتر از همه اینها سمفونی مردگان و سال بلوا از عباس معروفی را دوست دارم. از بین نویسندههای جوانتر نگاه مجید قیصری را دوست دارم، اژدها کشان و عروس بید یوسف علیخانی را هم میپسندم. کار امیر حسین چهلتن را هم دوست دارم.
فارس: اگر با نویسنده بزرگی روبهرو شوید راجع به چه چیزی از او میپرسید؟
حاجعلیان: حالش را میپرسم و چگونگی گذران زندگیاش را جویا میشوم. راجع به کار از نویسنده پرسیدن ناآگاهی فرد را میرساند.
وقتی نویسنده اثری را مینویسد، بعد از تمام شدن کار دیگر اثر متعق به او نیست و هیچ سئوالی نباید از خود نویسنده درباره آن پرسید. بنا بر این بهترین کار این است که راجع به کارهای جدیدشان و حال و احوالشان پرسید و این دلنشینتر است.
فارس: بهترین نویسندهای که در سطح بینالمللی میشناسید، چه کسی است؟
حاجعلیان: زیست بوم برایم خیلی مهم است، البته این مسئله فقط برایم مهم نیست و همه میدانند که زیست بوم روی نویسنده تاثیر متقابل میگذارد.
اما معتقدم نویسندههایی که در این زیست بوم زندگی میکنند و این فرهنگ را شناختهاند، بهتر میتوانند برای مردم این فرهنگ روایت داشته باشند تا بتوانیم درک زیست بومهای نویسندههای خارجی را داشته باشیم کمی از خود کیفیت اثر میزند، همانطور که میدانیم ترجمه اثر خیلی خوب هم باز هم از اثر میزند.
بنابراین پیام یا دریافت نهایی از اثر چون جدا از فرهنگ خواننده است، فکر نمیکنم خیلی خوب بتواند با آن ارتباط برقرار کند، مگر اینکه نویسنده به مفاهیم بنیادی بپردازد.
نویسندههایی که آثارشان در مورد کهن الگوها است مرز و زیست بوم نمیشناسد و همه جوانب بشری را شامل میشود و در این شرایط قضیه فرق میکند، اما رمانی که به مجموعهای خاص یا مرز و بوم خاصی میپردازد آنچنان لذتی از آن نمیبرم، هر چند که خواندن این آثار را هم وظیفه خود میدانم و این آثار را میخوانم.
فارس: جایزه ادبی رمان ماندگار میتواند اتفاق خوبی باشد؟
حاجعلیان: قطع به یقین همین طور است، نویسندهای که مدت زمانی تلاش میکند و اثری را خلق میکند، علاوه برا اینکه خودش خوشحال میشود، از دیدن نتیجه زحمتاش، برای معرفی این اثر و حجم کمی از مخاطب که داریم تاییدیهای که جشنوارههای مختلف به آثار میدهند، میتوانند انگیزه خوبی برای خرید آثار و شناخته شدن آن باشد. بنابراین جشنواره میتواند خوب و تاثیرگذار باشد.
بخش اعظم جشنوارههایی که وجود دارند موضوعی هستند و شکلگیری جشنوارهای با موضوع آزاد باعث میشود خلاقیت نویسندهها بیشتر بروز پیدا کند.
نویسندهها میتوانند این جسارت را به خود بدهند که از خلاقیت در نوشتههای خود استفاده کنند، بدون اینکه واهمهای داشته باشند.
نویسندهها در این جشنواره با دل راحت مینویسند. هر چند معتقد به این نیستم که وقتی اثری در جشنوارهای پذیرفته شده دلیل بر این باشد که این اثر داستان خوب و کاملی باشد و بهتر از آن نتوان نوشت، اما داستان خوبی است که در این فضا پذیرفته شده است.
انتهای پیام/ش10
اخبار مرتبط
-
شعر رضوی مهمترین رویداد جشنواره امام رضا (ع) است
-
آغاز فعالیت جشنواره شعر رضوی ترکی ـ آذری در ارومیه
-
نهمین جشنواره شعر رضوی در مشهد برگزار شد
-
اختتامیه شبهای شعر حجره برگزار میشود
-
نفرات برتر نهمین جشنواره شعر رضوی چناران معرفی شدند
-
ارتقای کیفی شعر رضوی نیازمند اتاق فکر است
-
شعر رضوی زمینه گسترش سیره ائمه اطهار است
-
100 اثر ولایی در جشنواره شعر رضوی قرائت شد
-
عمقبخشی به دستورات ائمه در جشنواره شعر رضوی
-
جشنواره شعر رضوی در کرمان پایان یافت
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد
شد
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.