اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با 50 میلیون ریال اعتبار؛

رباط ده‌محمد طبس احیا می‌شود

خبرگزاری فارس: معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت: طرح مرمت و احیای رباط ده‌محمد طبس در حال انجام است.

رباط ده‌محمد طبس احیا می‌شود
به گزارش خبرگزاری فارس از یزد به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان یزد، ذات‌الله نیکزاد از اجرای طرح احیا و مرمت رباط ده‌محمد طبس خبر داد.
وی افزود: اعتبار این طرح 50 میلیون ریال بوده و شامل تعریف مفاهیم پایه و مبانی نظری، ارائه مستندات تصویری، فنی و تاریخی بنا، ویژگی‌های جغرافیایی منطقه در حال حاضر، مطالعات رفع خطر و طرح حل خطر، مطالعات وضع موجود معماری، سازه، تاسیسات مکانیکی و الکترونیکی بنا و تهیه نقشه‌های تکمیلی بناست.
نیکزاد عنوان کرد: آسیب‌شناسی بنا، مطالعه فضاها، عملکرد آنها و سلسله مراتب به لحاظ دسترسی، سرمایش و گرمایش، تهیه نقشه‌های مرمت دیوارها، ستون‌ها، پشت‌بام و ...، مرمت تاسیساتی، طراحی عناصر مکانیکی پویا برای بنا، ارائه طرح جامع مرمت و احیا و طراحی تاسیسات آب و فاضلاب و الکتریکی ابنیه و محوطه از دیگر اقدامات انجام شده برای طرح مرمت و احیای این بناست.
وی اظهار داشت: این رباط یکی از بناهای به جامانده از دوره قاجار است که در محله ده‌‌محمد بخش دستگردان شهرستان طبس واقع شده است.
نیکزاد یادآور شد: رباط ده‌‌محمد مربع شکل است که با خشت و سنگ ایجاد شده و نمای بیرونی آن از سنگ و فضاهای داخلی آن نیز از خشت است.
وی یادآور شد: این رباط دارای بخش‌هایی نظیر سرب‌‌افکن در قسمت سردرب، اصطبل، اتاق‌هایی برای استراحت و مخزن آب است.
نیکزاد بیان کرد: بر اساس اطلاعات درج شده در پرونده ثبتی، این بنا با شماره 2381 در مردادماه سال 78 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
انتهای پیام/غ30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول