اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه یزد:

دولت‌های گذشته به حوزه‌ها بی‌توجهی کرده‌اند

خبرگزاری فارس: نماینده ولی‌فقیه در یزد با بیان اینکه توسعه حوزه‌های علمیه موازی با سایر مراکز علمی صورت نگرفته است، گفت: دولت‌های گذشته به حوزه‌های علمیه بی‌توجهی کرده‌اند.

دولت‌های گذشته به حوزه‌ها بی‌توجهی کرده‌اند
به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، آیت‌الله محمدرضا ناصری در نشست خبری پنجمین اجلاس جامعه مدرسین قم با علما و فضلای استان‌های یزد، قم، کرمان و سیستان و بلوچستان اظهار داشت: حوزه‌های علمیه یزد از مراکز علمی باسابقه هستند که سابقه آنها به قرون چهارم و پنجم باز می‌گردد.
وی عنوان کرد: حوزه‌های علمیه یزد مرکز پرورش علما و بزرگانی بوده‌اند که توانسته‌اند گام‌های بسیار موثری برای تقویت دین اسلام بردارند.
ناصری یادآور شد: حوزه‌های علمیه اکنون نیز فعال هستند که البته برنامه‌ریزی‌های جدید برای آنها لازم است تا به روز شوند.
وی عنوان کرد: معتقدیم در کل استان‌ها توسعه‌ای مدنظر مقام معظم رهبری بود در حوزه‌ها صورت نگرفته است.
ناصری بیان کرد: مقام معظم رهبری معتقدند که توسعه باید همراه با عدالت باشد و مسائل دینی همگام با فرهنگ توامان پیش پیشروی کند و تعادل و میزان داشته باشند.
ناصری عنوان کرد: متاسفانه به خاطر بی‌توجهی و بی‌اعتقادی دولت‌ها به حوزه‌های علمیه، توسعه حوزه‌ها از دانشگاه ها عقب ماند.
وی تاکید کرد: توسعه و توجه به حوزه‌ها باید پیش از این صورت می‌گرفت اما می‌بینیم که این مراکز مظلوم واقع شده‌اند و لازم است ارتقا کمی و کیفی آنها مورد توجه ویژه مسئولان قرار گیرد.
ناصری گفت: اجلاسیه جامعه مدرسین قم با علمای کرمان و یزد و سیستان و بلوچستان بتواند به بهبود وضعیت حوزه‌ها به ویژه در این استان‌ها کمک کند.
وی تصریح کرد: افزایش حوزه‌های علمیه، مرمت و بازسازی آنها و توسعه کیفی این مراکز در دست برنامه‌ریزی است.
ناصری اظهار امیدواری کرد: حوزه‌های علمیه یزد دوباره مرکزیت گذشته خود را از نظر علمی بازیابند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری پنجمین اجلاس جامعه مدرسین قم با علما و فضلای استانهای قم، یزد، کرمان و سیستان و بلوچستان عنوان کرد: امیدواریم یزد بتواند میزبان شایسته ای برای این اجلاس بزرگ و مهم باشد.
آیت‌الله حسینی بوشهری نیز در پاسخ به سئوال خبرنگاران در مورد عقب ماندن حوزه‌های علمیه از دانشگاه‌ها اظهار داشت: وضعیت دانشگاه‌ها و نیازهایی که جامعه به فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دارد با حوزه‌های علمیه قابل قیاس نیست.
عضو جامعه مدرسین قم عنوان کرد: حوزه‌های علمیه جایگاه تبلیغ دین است بر همین اساس از نظر شکلی محدودیت ندارد اما خروجی دانشگاه‌ها همه عرصه‌های جامعه را زیر پوشش قرار می‌دهند بنابراین کاملا طبیعی است که توسعه دانشگاه‌ها و تعداد دانشجویان چندین برابر حوزه‌ها باشد.
وی ادامه داد: اما با این وجود قبول داریم که در برخی مناطق زیرساخت‌های مناسب نداریم و برخی شهرستان‌ها نیز اصلا حوزه علمیه ندارند.
حسینی بوشهری خاطرنشان کرد: برخی نقاط نیز حوزه‌هایی با قدمت 400 ساله دارند و در این مدت مرمت اساسی نشده‌اند که نیازمند ساماندهی برای رونق هرچه بیشتر هستند. 
عضو جامعه مدرسین قم تاکید کرد: ما هیچ نگرانی از اینکه آمار دانشجویان بالاتر از حوزه‌ها است نداریم زیرا برای ما توسعه کیفی مقدم بر توسعه کمی است.
حسینی بوشهری در عین حال عنوان کرد: حوزه‌های علمیه باید برنامه‌ریزی کنند تا جذب بیشتری داشته باشند.
وی همچنین بر راه‌اندازی حوزه‌های علمیه خواهران در مناطق مختلف تاکید کرد و افزود: امروز زنان در عرصه علوم دینی به خوبی ظاهر شده‌اند و بسیار پیگیر و جدی در درس و بحث خود را نشان داده‌اند.
حسینی بوشهری خاطرنشان کرد: اکنون کمترین شهرستانی است که حوزه علمیه خواهران نداشته باشد و امیدواریم مجتهدان فراوانی از حوزه‌های خواهران برخیزد.
به گزارش فارس، پنجمین اجلاسیه منطقه‌ای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با علما و فضلای استان‌های یزد، کرمان و سیستان و بلوچستان امروز و فردا در یزد برگزار می‌شود.
امروز کمیسیون‌های تخصصی این اجلاسیه در حال برگزاری است و جلسه عمومی فردا با حضور شخصیت‌های برجسته حوزوی در مسجد حظیره یزد برگزار می‌شود.
انتهای پیام،/غ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول