اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اتحادیه فرش خراسان جنوبی:

70 درصد بافندگان فرش خراسان جنوبی روستایی هستند

خبرگزاری فارس: رئیس اتحادیه فرش خراسان جنوبی تعداد بافندگان فرش استان را 50 هزار نفر عنوان کرد و گفت: 70 درصد بافندگان استان در روستاها هستند.

70 درصد بافندگان فرش خراسان جنوبی روستایی هستند
به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، محمد حسن کامیابی مسک پیش از ظهر امروز در جمع بافندگان فرش خراسان جنوبی اظهار داشت: مهم‌ترین مناطق بافت فرش خراسان جنوبی درخش، آسیابان، مسک، خسروآباد، فورخاص، رجنوک، افکشت، حصار سنگی، مود و چاج است.
وی از پیگیری گمرک فرش در استان در صورت اجرا شدن چهار طرح زیرساختی ارائه شده خبر داد و افزود: همچنین طرح‌های نمایشگاه دائمی فرش، ایجاد آموزشگاه جامع حرفه‌های فرش دستباف، فروش اینترنتی سفارش پذیر فرش و فروشگاه مواد اولیه مرغوب در کمیته فرش استان و راه‌اندازی کارگروه تخصصی برای رونق فرش استان به تصویب رسید ولی هنوز به دلیل اختصاص نیافتن اعتبار برای این طرح‌ها در استان اجرایی نشده است.
رئیس اتحادیه فرش خراسان جنوبی گفت: در صورت اجرای چهار طرح تصویبی و قطع کردن دست واسطه‌ها، انجام صادرات مستقیم فرش از استان و آموزش و تامین مواد اولیه مرغوب امید است بتوانیم درآمد بافندگان فرش استان را افزایش دهیم.
کامیابی‌مسک ادامه داد: مسابقه قالیبافی در خراسان جنوبی به صدها سال قبل برمی‌گردد به طوری که می‌توان ادعا کرد فرش پرزدار در منطقه بیش از 600 سال سابقه دارد یعنی حداقل از زمان حکومت شاهرخ میرزا و پسرش بایسنقر میرزا بر خراسان که هرات پایتخت آن بوده که صاحبان مکتب هرات بنا به سفارش، نقوش را تهیه می‌کردند که برای بافت توسط تجار صاحب نام قهستان به منطقه آورده و دست بافته‌های آن پس از تولید، توسط همان تجار به هرات حمل می‌شد.
وی افزود: فرش دستباف ایران به دلیل تنوع و گوناگونی که در طرح، رنگ و بافت دارد از دیرباز به عنوان مهم‌ترین کالای صادراتی غیرنفتی مطرح بوده و جزو معدود کالاهایی است که مصرف کنندگان با سلایق مختلف را تحت گستره خود قرار داده است.
رئیس اتحادیه فرش خراسان جنوبی یادآور شد: فرش خراسان جنوبی نیز با سابقه دیرینه خود به عنوان یکی از کالاهای مهم این منطقه نقش مهمی را در اقتصاد خانواده ایفا کرده و با تنوع نقوش توانسته است نگاه‌هایی را به سمت خود معطوف کند هر چند این روزها رنگ و رویی به مانند گذشته برخود ندارد اما هنوز هم می‌شود رد پای آن را در هر کوی و برزنی دید.
کامیابی‌مسک ادامه داد: ایرانیان از صدها سال پیش تاکنون در محصولات ابریشمی، پشم، سنگ‌های گران‌قیمت و فرش شهره بوده‌اند و بازرگانان اروپایی از طریق جاده ابریشم به داد و ستد با آنها پرداخته‌اند.
رئیس اتحادیه فرش خراسان جنوبی گفت: صنایع دستی یکی از مساعدترین زمینه‌های اشتغالزایی است و در به‌کارگیری نیروهای خلاق نقشی موثر دارد و باید به عنوان راه حلی برای مشکلات جوانان مورد بررسی قرار گیرد که در این راستا شرایط اقلیمی و محدودیت‌های منطقه‌ای سهم عمده‌ای در ناشناخته ماندن این هنرها در هر منطقه داشته است.
کامیابی مسک ادامه داد: نقوش قدیمی منطقه شامل هراتی، انواع لچک ترنج‌ها، شاه عباسی، بوته، نقوش محرمات، گل فرنگ، شعله سعدی، انواع کف ساده‌ها، گلدانی، قالب خشتی، جنگلی، شکارگاه، کله اسبی، کله مرغی، خوشه انگوری، پر طاووسی و انواع واگیره‌ها است.
وی یادآور شد: نقوش قالیچه‌های زمینی عشایر نیز شامل چنار مرغی، تفنگی، ابری، طاووسی، کاشان، پلنگی، گوزنی، کشمیری و انواع سجاده‌ای است.
رئیس اتحادیه فرش خراسان جنوبی ادامه داد: هم اکنون نقوش رایج در منطقه 60 درصد نقوش اصیل ریزه‌ماهی، افشان و لچک ترنج در رنگ بندی‌های متنوع، 20 درصد خشتی و 20 درصد باقی مانده ‌شامل نقوش طرح نائین، طرح تبریز، گبه فارس، قالیچه‌های اصیل عشایری است.
کامیابی‌مسک افزود: خواجه محمود علی ارباب، ملاصمد کمیلی، میرزا علی درخشی، محمدرضا سپهری، شازده معتضدی، حاج غلامحسین کامیابی، محمد ولی اسدی، حاج قاسم خامنه‌ای، ابوالقاسم ملک، حاج حسین امینی، عبدالمجید جمشیدی، عبداله زاده و عبدالعلی احمدی از تولید کنندگان مشهور و برجسته فرش استان هستند.
وی گفت: از طراحان و نقاشان فرش منطقه هم می‌توان به محمد کریم کرمانی، محسن لطفی، حسن فرزند ملا اسماعیل دستجردی معروف به سعدی، قنبری، زاهرایی و جمشید مودی اشاره کرد.
رئیس اتحادیه فرش خراسان جنوبی با اشاره به ویژگی قالی‌های خراسان جنوبی افزود: مهم‌ترین ویژگی‌های فرش دستباف استان را می‌توان استفاده از گره فارسی و شیوه پودکشی سه چین با یک پود نازک و چله کشی فارسی روی دارهای گردان آهنی و با کوشه پیچ یا شیرازه متصل که هنگام بافت انجام می‌شود، نام برد.
انتهای پیام/خ۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول