اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی همدان تأکید کرد:

استفاده بی‌رویه از سموم عامل تخریب اکوسیستم

خبرگزاری فارس: مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: استفاده بی‌رویه از سموم موجب تخریب اکوسیستم می‌شود.

استفاده بی‌رویه از سموم عامل تخریب اکوسیستم
شهرام پرورش امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در همدان اظهار کرد: استفاده بی‌رویه از سموم آفات نباتی و کودهای شیمایی می‌تواند تخریب اکوسیستم را به دنبال داشته باشد چرا که وجود پوشش گیاهی نقش مهمی را در حفاظت از خاک به عنوان بستر زنده‌ای در راستای تأمین غذای انسان بر عهده دارد.
وی افزود: از بین رفتن پوشش گیاهی توسط باد، آب و انسان می‌تواند در تشدید فرسایش و وسعت آن در زمان‌ها و مکان‌های مختلف تأثیرگذار بوده و با شرایط توپوگرافی، خصوصیات ژنتیکی خاک و نحوه استفاده از زمین در ارتباط است.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی همدان خاطرنشان کرد: امروزه در کنار فرسایش خاک شاهد آلودگی محیط زیست و اکوسیستم از طریق استفاده نادرست از کودهای شیمایی و سموم دفع آفات نباتی هستیم و این امر به نوبه خود می‌تواند اثرات منفی زیان‌باری را بر روی محیط زیست گذاشته و چرخه طبیعی اکوسیستم را بر هم بزند.
وی بیان کرد: در قرن حاضر دانشمندان کشورهای پیشرفته بر این باور هستند که با یافتن و به کار بردن روش‌های نوین در مباحث کشاورزی می‌توانند گام‌های مؤثری را در استفاده از محیط زیست و رسیدن به توسعه پایدار بردارند، توسعه‌ای که علاوه بر بالابردن توان تولید و افزایش کیفیت محصولات می‌تواند دارای بازده مناسبی بوده و آسیبی به محیط زیست وارد نکند.
پرورش ادامه داد: در کشور ما به ویژه در استان همدان دستیابی به توسعه پایدار در بخش کشاورزی و استفاده از توان زمین بدون وارد آمدن فشار به اکوسیستم انجام نمی‌شود چرا که ما تنها به برداشت محصولات بدون توجه به توان زمین پرداخته‌ایم و این امری است که باید مورد توجه ویژه قرا ر گیرد.
وی در این باره به بحث تخریب اکوسیستم توسط انسان در زارعت و کشت گندم اشاره و عنوان کرد: سن غلات حشره‌ای دارای زیستگاه طبیعی بوده و در طبیعت زندگی می‌کند و این آفت در ارتفاعات و در زیر علف‌های مرتفعی مانند گون زمستانی گذران کرده و با تغذیه از گرامینه‌های وحشی جمعیت خود را در حد تعادل حفظ  می‌کند ولی با افزایش سطح زیرکشت گندم و جو از سویی و تخریب مراتع و زیستگاه سن این حشره برای تأمین غذای مورد نیاز خود به مزارع حمله و خسارت قابل توجهی به محصولات گنم و جو وارد آورد.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی همدان اظهار کرد: در این زمان برای مبارزه با حشره سن مزارع سمپاشی زمینی و هوایی شد و این خود عامل برهم خوردن اکوسیستم را فراهم کرد.
وی افزود: در اثر سمپاشی حشرات مفیدی که می‌توانستند در کاهش جمعیت سن تأثیرگذار باشند مانند زنبوری که تخم سن را پارازیته می‌کند یا مگسی که لارو آن داخل بدن سن شده و به مرور زمان سن را از بین می‌برد نابود شده است و هم‌اکنون این زنبور در آزمایشگاه تولید و در مزارع رها می‌شود.
پرورش زراعت و کشاورزی را مستلزم برنامه‌ریزی مداوم و استفاده از تحقیقات علمی و آزمایشگاهی عنوان ‌و بیان کرد: بدون استفاده از نظرات محققان و دانشمندان این رشته، حرکت به سمت توسعه پایدار و بهره‌برداری مطلوب از این علم امکان‌پذیر نیست.
وی در پایان گفت: به دلیل استفاده نادرست از طبیعت و بهره‌برداری بیش از حد از زمین حشره سن با از بین رفتن محیط زندگی‌اش وارد مزارع شده و سالانه شاهد سن‌زدگی گندم تولید شده توسط کشاورزان هستیم که علاوه بر پایین بودن کیفیت محصولات موجب کاهش قیمت تولیدات کشاوزان نیز می‌شود.
انتهای پیام/ج20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول