اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سخنان متفاوت سخنگوی وزارت امور خارجه؛

پنجره فولاد رضا مأمن لحظه‌های بی‌کسی است

خبرگزاری فارس: هر فردی از تمام پنجره‌های رو به آفتاب، پنجره‌ پولاد حرم امام رضا‌ (ع) را مأمن‌ روزها و ساعت‌های سخت زندگی‌اش می‌داند.

پنجره فولاد رضا مأمن لحظه‌های بی‌کسی است
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی، چند روزی بیشتر از آخرین سفرش به مشهد نگذشته و عمق ارادتش به حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) از آن سوی امواج پیداست، می‌خواهد تا نایب‌الزیاره‌اش باشم، رامین مهمان‌پرست از سفر کوتاهش به مشهد می‌گوید از حال و هوای سفر معنوی...

-از حال و هوای حضور در حرم مطهر رضوی بگویید؟

مهمان‌پرست: مضجع نورانی حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) در کشورمان نعمتی الهی است. به‌ویژه برای من که مدتی توفیق زیارت حاصل نشده بود، فرصت بسیار مغتنمی بود تا هر چند کوتاه، در تماس و ارتباط  با مرقد مطهر ایشان ضمن بازسازی روحی، بتوانم وظایف خود را بهتر و شایسته‌تر و متناسب با رهنمودهای رهبر کبیر انقلاب دنبال کنم.

- زیارت امام رضا (ع) چه تأثیری در تقویت بعد روحی و روانی مسئولان دارد؟
مهمان‌پرست: شاید انگیزه‌‌‌‌های اصلی انقلاب اسلامی در کشورمان اعتقاداتی بود که ملت ما را از سایر ملل جدا می‌کرد و برای کشور ما نسبت به آن‌چه قبل از انقلاب بود، وجهی متمایز قائل می‌شد. بنابراین به‌خاطر همین ریشه‌های اعتقادی ملت ماست که دشمنانمان  به اسلام و اهل بیت(ع) هجمه‌های سنگینی را وارد می‌کردند و مردم ما به‌خاطر پایبندی خود به اصول و ارزش‌ها همه نوع هزینه‌ای را پرداخت کردند و طبیعی است که وقتی در مواجهه با این هجمه‌های سنگین کشورهای مخالف نظام جمهوری اسلامی ایران روبه‌رو می‌شویم به‌ویژه در صحنه‌های سیاست خارجی که فضای مهاجمه بسیار سنگین‌تر است و تخریب شدیدتری صورت می‌گیرد، احتیاج به اتصال به مرکز فضل و عنایات الهی بیشتر احساس می‌شود، وجود بارگاه مقدس حضرت رضا (ع) در ایران سبب شده تا همه‌‌‌‌ مسئولان با حضور در این فضا روحیه گرفته و با قوت قلب بیشتر و اراده‌ای محکم‌تر فعالیت‌ها و مسئولیت‌های خود را دنبال ‌کنند.

- معمولا در چه بازه‌های زمانی به زیارت می‌آیید؟
مهمان‌پرست: بستگی به شرایط دارد، پیش از قبول مسئولیت سخنگویی وزارت خارجه توفیق بیشتری داشتم برای زیارت حضرت رضا (ع) و مسیر مأموریت‌ها را معمولا با گذر از مشهدالرضا تدارک می‌دیدم که پس از قبول این مسئولیت و با حجم سنگین کار روزانه توفیق زیارت کمتر شد و امیدوارم بتوانم هر چندماه یک‌بار به آستان بوسی مشرف شوم.

 - شما سفرهای زیادی به خارج از کشور داشتید، حرم امام رضا (ع) با اماکن زیارتی ادیان و ممالک دیگر چه تفاوتی دارد؟ در این سفرها جایی بوده که احساس کنید کاش به جای ‌آن‌جا در حرم امام رضا (ع) می‌بودید؟
مهمان‌پرست: البته! ما نقاط زیارتی مقدسی را در کشورهای مختلف داریم مثل مسجدالنبی در شهر مدینه که در این شهر غربت قبرستان بقیع قداست خاصی را داراست و مظلومیت ائمه‌‌‌ مدفون در این قبرستان این احساس را در آدمی به وجود می‌آورد که اگر مردم ما می‌توانستند مقبره‌هایی درخور شأن ایشان بسازند شاید شهر مدینه به زیباترین شهرهای زیارتی تبدیل می‌شد.
همچنین در کشور عراق که بازسازی اماکن متبرکه آن با حضور ایرانیان برای توسعه و بهره‌مندی زائران در حال آماده‌سازی است، ولی در هیچ کجا آرامش و فضای روحیه‌بخش موجود در مشهد مقدس که متأثر از وجود بابرکت امام رضا(ع) است و امکان بهره‌مندی همه‌ زائران را فراهم می‌کند، وجود ندارد. توسعه‌‌ فضای اماکن مربوط به آستان قدس رضوی نیز از فعالیت‌هایی است که این اماکن مذهبی را به مجموعه‌ای بی‌نظیر تبدیل کرده و امیدواریم در سایر اماکن متبرکه نیز امکان ارائه‌ خدماتی از این قبیل به وجود آید.
 
- شما سخنگو هستید و به آداب سخن گفتن هم آشنایید، به نظرتان سخن گفتن با ائمه و به‌ویژه امام رضا(ع) چه آدابی دارد؟
مهمان‌پرست: بالاخره آن‌ چه بین انسان‌ها با خداوند متعال و فرستادگان و اولیای او برقرار می‌شود باید از عمق وجود نشأت بگیرد. فکر می‌کنم در هر جا، هر ارتباط معنوی که بندگان خوب خداوند با هر زبانی برقرار می‌کنند باید با توسل به این بزرگواران همراه باشد تا قلب‌ها به منبع فیض هستی متصل و از مسائل دنیوی و امروزی که شامل بی‌عدالتی و سیاست‌های آمیخته با ریا است، منقطع شود. همه‌‌ خلوص آدمی باید در این ارتباط به‌کار گرفته شود.
سعی می‌کنم ارادت خود را به ایشان اعلام و درخواست مدد کنم تا پشتیبانم باشند و بیانی گویاتر و کلامی نافذتر نیز به من اعطا کنند تا به نوبه‌ خود از منافع ملی‌مان در دنیا دفاع کنم.

- ‌معمولا کدام صحن را برای زیارت انتخاب می‌کنید و معماری کدام‌یک بیشتر توجه‌تان را جلب می‌کند؟
مهمان‌پرست: صحن‌های مختلف حرم مطهر رضوی ویژگی‌های خاصی را دارا هستند و از قدیم هم پنجره فولاد محل ارتباط عمیق زائران با حضرت بوده است و من هم برای تشرف صحن آزادی را که محل تشرف از پایین‌پای حضرت است، بیشتر می‌پسندم.

- تشرف از این بخش چه حسی را به شما القا می‌کند؟
مهمان‌پرست: احساس می‌کنم از این مکان بهتر می‌توانم وارد روضه‌ منوره شده و آداب به جا بیاورم. البته از تمام ورودی‌ها و در تمام صحن‌ها به‌خاطر قداست جاری در فضا می‌توان این ارتباط را برقرار کرد.

- معمولا با کدام زیارت راحت‌تر با آقا ارتباط برقرار می‌کنید؟
مهمان‌پرست: زیارت مخصوص امام رضا (ع) را از همه‌ زیارات جامع‌تر می‌دانم.

- اگر بخواهید خادم زائران امام رضا (ع) باشید، دوست دارید چه خدمتی در این خصوص انجام بدهید؟
مهمان‌پرست: هر خدمتی را که بتوانم انجام دهم سبب افتخار خود می‌دانم.
 
- خدمت امام رضا (ع) را در چه می‌دانید؟
مهمان‌پرست: نزدیک شدن به همه‌ آن‌ چه که به‌خاطر آن زندگی کرده و هزینه سنگینی را پرداخت می‌کنیم تا ارزش‌های معنوی بر دنیای ماشینی امروز حاکم شود. فکر می‌کنم قرب به این مرکز نورانی سبب نزدیک‌تر شدن به اهداف می‌شود.

- تا به حال از حضرت هدیه‌ای دریافت کرده‌اید؟
مهمان‌پرست: بله، هدیه‌ای که در سفر اخیرم از ایشان گرفتم، آشنایی با مجموعه منسوب به ایشان و فعالیت‌های آستان قدس رضوی بود که طی بازدید از مرکز نمایشگاه‌ها و همایش‌های این مجموعه فراهم آمد و امکان ایجاد ارتباط قوی‌تری را در فضایی نزدیک‌تر از سایر فضاها برقرار کرد.

- در این سفر از امام رضا (ع) چه درخواست کردید؟
مهمان‌پرست: همیشه برای کشورمان، عزت و اقتدار، موفقیت نظام مقدس جمهوری اسلامی، سلامتی رهبر عزیزمان و توفیقات مردم که بسیار بزرگوارند و سختی‌های زیادی را برای حفظ ارزش‌ها و دفاع از ولایت مطلقه‌ فقیه تحمل کرده‌اند و با ایستادگی خود تمام توطئه‌ها را خنثی کردند، می‌خواهم.
انتهای پیام/صا30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول