اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پژوهشگر معماری و شهرسازی:

نشانه‌‌ای از معماری مناسب در ساخت و سازها وجود ندارد

خبرگزاری فارس: پژوهشگر و استاد دانشگاه در رشته معماری گفت: نشانه‌‌ای از معماری مناسب و بومی در ساخت و سازها وجود ندارد.

نشانه‌‌ای از معماری مناسب در ساخت و سازها وجود ندارد
به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، محمدرضا حائری مازندرانی در همایش کارگاه هم‌اندیشی ساخت و ساز و معماری استان مازندران اظهار داشت: طرح جامع صرفه‌جویی در ساخت ساز متناسب با فرهنگ بومی هر استان باید شکل گیرد.
وی تصریح کرد: بومی‌سازی ساخت و سازها در هر منطقه مورد توجه ما است و با بومی‌سازی توجه به فرهنگ صحیح شهرسازی جامع که در آن همه نکات زیست محیطی نیز رعایت شود، جزودغدغه اصلی مهندسان ساختمان باید قرار گیرد.
پژوهشگر معماری و شهرسازی با اشاره به پروژه در دست اجرای خود در استان گلستان خاطرنشان کرد: برای انجام کار پژوهشی نیاز به تکمیل اطلاعات درست از نحوه زندگی مردم و نوع نگرش آنها به زندگی احتیاج داریم.
وی نخستین گام این موسسه را در مازندران آسیب‌شناسی ساخت و سازها عنوان کرد و ادامه داد: برای اینکه بتوانیم ساخت و ساز مناسب در استان ایجاد کنیم در ابتدا باید ذائقه مردم را شناسایی و فرهنگ مردم را در ساخت و ساز به صورت الگوی مناسب ارائه دهیم.
این پژوهشگر ساختمان با بیان اینکه در حال حاضر بیشترین صنایع تولیدی وسایل مرتبط با تولید ساختمان را در کشور می‌سازند، تاکید کرد: دقت در تولید وسایل استاندارد باید مد نظر قرار گیرد.
وی با اعلام اینکه در تولید ساختمان به دنبال راهبرد مناسب هستیم، یادآورشد: باید به فکر این باشیم که نیروی ماهر جذب کارهای ساختمانی شوند.
حائری ادامه داد: برای اینکه فرهنگ مناسب ساخت و ساز در مازندران اجرایی شود باید شناخت واقعی از فرهنگ بومی مردم داشته باشیم و از نگاه بخشی به صنعت ساختمان به شدت بپرهیزیم.
وی ادامه داد: بخشی‌نگری در حال حاضر لطمه‌ شدید به صنعت ساخت و ساز در کشور وارد کرد و تخصص و تفحص را باید در صنعت ساختمان مد نظر قرار دهیم تا نیاز واقعی مردم به ساختمان تامین شود.
این پژوهشگر ساختمان حفظ معماری هر نقطه از کشور را مهم‌ترین دغدغه در صنعت ساختمان عنوان کرد و بیان کرد: در حال حاضر نشانه‌‌ای از معماری مناسب در ساخت و سازها وجود ندارد و معماری مناسب با فرهنگ منطقه رعایت نمی‌شود.
حائری با اعلام اینکه حفظ محیط زیست در صنعت ساختمان باید به یک اصل تبدیل شود، ادامه داد: صنعت ساختمان باید طوری مدیریت شود که محیط زیست در کنار آن به رشد و بالندگی مناسبی برسد.
وی ادامه داد: عدم تعادل در ساخت ساز سبب ضربه زدن به محیط زیست می‌شود و برای حفظ دغدغه‌های زیست محیطی باید نظرات کارشناسانه آنها نیز در حفظ محیط زیست مورد توجه قرار گیرد.
این پژوهشگر ساختمان، نخستین گام حضور خود در مازندران را برگزاری کارگاه‌های به صورت مثمرثمر عنوان کرد و افزود: نخستین کارگاه زمینه ایجاد شناخت و بیان نظر و نوع نیاز‌های استان را مد نظر قرار می‌دهیم.
حائری برگزاری مسابقه نمونه ساخت و ساز در مازندران را گام بعدی اجرای عملیات مناسب ساخت و ساز در مازندران اعلام کرد و افزود: استعداد‌ها در زمان برگزاری مسابقه‌ها شکوفا می‌شود.
وی یکی از دلایل عدم موفقیت در ساخت و ساز در کشور را عدم به کار‌گیری مصالح در نقطه مناسب با آب و هوا منطقه عنوان کرد. 
پژوهشگر معماری و شهرسازی ادامه داد: به عنوان نمونه، استفاده از ورق کامپوزیت ممکن است در یک نقطه از کشور خوب جواب دهد ولی این ورق در منطقه بندر عباس کارآیی مناسبی ندارد.
وی ادامه داد: برای اینکه به نقطه نظر مشخصی در استان برسیم سه خبرنامه در فواصل زمانی مشخص تولید می‌شود که در خبرنامه‌ها تلاش می‌کنیم تجربیات مهندسان و صاحب‌نظران را در این خبرنامه مورد نقد و بررسی قرار دهیم.
حائری اذعان داشت: برای موفق شدن صنعت ساختمان در مازندران نیاز به بانک اطلاعات ساخت و ساز در مازندران داریم که در حال حاضر بانک اطلاعات ساختمان در مازندران وجود ندارد.
وی با اعلام اینکه بیشتر ساخت و سازها در مازندران تلاش می‌شود که از ساخت و ساز تهران الگوبرداری شود، افزود: ساخت و ساز فعلی در تهران به اذعان برخی مسئولان شهری این کلانشهر، مناسب نیست.
پژوهشگر معماری و شهرسازی در پایان گفت: در ساخت و ساز باید همه جوانب زیست محیطی و آسایش مردم از در همه زمینه‌ها مورد بررسی قرار گیرد.
انتهای پیام،/م10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول