اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:

نیازمند 500 میلیون تومان برای کنترل سالک هستیم

خبرگزاری فارس: کارشناس معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: با قیمت‌های موجود سالانه در اصفهان به 500 میلیون تومان اعتبار برای کنترل این بیماری نیاز داریم.

نیازمند 500 میلیون تومان برای کنترل سالک هستیم
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، رضا فدایی در کمیته کنترل بیماری سالک با بیان اینکه از سال 87 عملیات گسترده‌ای در سطح استان اصفهان برای کنترل بیماری سالک به کار گرفته شد، اظهار داشت: در سال 87 دانشگاه علوم پزشکی بیش از 6هزار هکتار از مناطق آلوده به مخزن این بیماری را با عملیات طعمه گذاری پوشش داده و در سال 90 نیز بیش از 4هزار هکتار را اراضی آلوده را طعمه گذاری کرده است.
وی افزود: عملیات کنترل با مخزن بیماری سالک با روش طعمه گذاری و نیز مبارزه با ناقل سالک با استفاده از سم پاشی انجام شده است.
کارشناس معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه کرد: در سال 90، 987هزار متر مربع عملیات سم پاشی برای از بین بردن ناقل بیماری سالک انجام شده است.
وی ادامه داد: همچنین در مناطقی محدود از استان اصفهان مجبور به استفاده از روش‌های مه پاشی و سم پاشی برای کنترل سالک شدیم.
فدایی در ارتباط با هزینه‌های عملیات کنترل بیماری سالک گفت: با قیمت‌های موجود سالانه در استان اصفهان به 500 میلیون تومان اعتبار برای کنترل این بیماری نیاز داریم.
وی یادآور شد: افراد باید به روش‌های حفاظتی در برابر ناقل این بیماری آگاهی پیدا کنند و از نزدیک شدن به مناطق آلوده مخزن بیماری پرهیز کنند.
کارشناس معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه در گذشته بسیاری از ابزارهای حفاظت از گزش پشه ناقل سالک وجود نداشت، تصریح کرد: اما هم اکنون انواع راه‌ها برای حفاظت از ابتلا به این بیماری و نیز انواع دافع‌ها ، اسپری‌ها و پشه بندها وجود دارد.
وی بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی در مناطقی که بروز این بیماری بیشتر است در قبوض آب و برق و گاز نیز شعارهای آموزشی در ارتباط با این بیماری را به مردم می‌دهد و سی دی‌هایی حاوی فیلم‌های کوتاهی از نحوه ابتلا به سالک و راه‌های پیشگیری از ابتلا را در میان مردم و دانش آموزان توزیع کرده‌ایم.
فدایی با بیان اینکه برای مبتلایان به سالک در گذشته هشت هفته دارویی را داخل زخم تزریق می‌کردند، گفت: این روش بسیار دردناک بود و مبتلایان از انجام آن واهمه داشتند اما در حال حاضر با استفاده از روش ازت مایع یا «کرایوتراپی» سالک درمان می‌شود.
وی افزود: در حال حاضر 20 مرکز درمانی کرایو تراپی در سطح استان به صورت رایگان مبتلایان به سالک را درمان می‌کنند.
کارشناس معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه در گذشته پزشک با دیدن زخم حدس می‌زد که این محل زخم مربوط به نیش پشه ناقل سالک است، تصریح کرد: اما در حال حاضر سعی داریم با تجهیز واحدهای کرایو به آزمایشگاه‌های لازم ابتدا محل آسیب دیده را مورد آزمایش قرار دهیم و پس از حصول اطمینان از سالک روش درمانی را برای فرد به کار گیریم تا عوارضی برای او نداشته باشد.
وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی با همکاری و مساعدت بسیج سازندگی اقدام به پاک‌سازی 23هزار هکتار از زمین‌های واقع در شعاع 500 متری مناطق مسکونی که آلوده به مخزن بیماری سالک بوده‌اند، کرده و در این راستا 47 هزار و 500 نفر روز نیروی انسانی را به کار گرفته است.
فدایی با اشاره به اینکه در گذشته شهرستان شاهین شهر به تنهایی 11درصد از مبتلایان به سالک ایران را به خود اختصاص داده بود، ادامه داد: در سال 3هزار نفر در این منطقه به سالک مبتلا می‌شدند که خوشبختانه با به کارگیری اقدامات کنترلی و حفاظتی در سال جاری تنها 59 مورد ابتلا به ثبت رسیده است.
وی اضافه کرد: در منطقه جرقویه استان اصفهان نیز سالانه به صورت متوسط بیش از 300 مورد ابتلا به سالک به ثبت می‌رسید که در سال 90 تنها 16 مورد ابتلا به این بیماری گزارش شده است.
انتهای پیام/غ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول