اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی جیرفت:

درمان سالک باید جدی گرفته شود

خبرگزاری فارس: مدیر مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت گفت: درمان سالک باید جدی گرفته و دوره درمان حتما به طور کامل طی شود تا بیماری به سایر افراد خانواده منتقل نشود.

درمان سالک باید جدی گرفته شود
مهران محمودی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در جیرفت با اشاره به خطر بیماری سالک اظهار داشت: رعایت بهداشت فردی نقش مهمی در کنترل بیماری سالک دارد.
وی بیان کرد: سالک یک بیماری انگلی است که به وسیله پشه خاکی به انسان منتقل شده و ایجاد زخم پوستی می‌کند و بعد از بهبودی نیز جای آن باقی می‌ماند.
محمودی تصریح کرد: سالک در بسیاری از کشورهای منطقه مانند افغانستان، پاکستان، عراق، سوریه، اردن، الجزایر، تونس، عربستان و مراکش وجود دارد.
وی افزود: سالانه بیش از 26 هزار نفر در کشور به این بیماری مبتلا می‌شوند و در بسیاری از استان‌های کشور این بیماری وجود دارد.
محمودی خاطرنشان کرد: دو نوع سالک شهری و روستایی در این منطقه وجود دارد که بسیاری از استان‌ها به ویژه مناطق روستایی ما سالک نوع روستایی و در شهرهای بزرگ سالک نوع شهری شایع است.
وی بیان داشت: تجمع زباله‌ها و نخاله‌های ساختمانی‌، نبود سیستم فاضلاب مناسب، استفاده نامناسب از پشه‌بند و توری، نزدیکی محل نگهداری دام‌ها و پرندگان و ساخت اماکن مسکونی در مجاورت لانه‌های جوندگان در گسترش بیماری سالک نقش دارند.
محمودی خاطرنشان کرد: همچنین مسافرت به مناطق آلوده، مراجعه نکردن بیماران برای تشخیص و درمان، زندگی در ساختمان‌های مخروبه یا نزدیک آن‌ها، گسترش کشاورزی بدون هماهنگی با مراکز بهداشتی و استفاده از کودهای مرغی غیراستاندارد در مراتع از مهم‌ترین عوامل ابتلا به این بیماری است.
وی با اشاره به اینکه درمان سالک به دو صورت موضعی و سیستمیک انجام می‌شود، بیان کرد: در درمان موضعی دارو هفته‌ای یک بار اطراف زخم تزریق می‌شود و مدت درمان 12 هفته است و درمان سیستمیک یا عضلانی به صورت روزانه و در مدت زمان دو تا سه هفته انجام می‌شود.
محمودی بیان کرد: درمان سالک باید جدی گرفته و دوره درمان حتما به طور کامل طی شود تا بیماری به سایر افراد خانواده منتقل نشود.
مدیر مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت ابراز داشت: درمان به موقع موجب می‌شود جای کوچک‌تری در محل زخم باقی بماند.
وی عنوان کرد: ممکن است پشه خاکی با نیش زدن فرد آلوده، بیماری را به سایر افراد خانواده منتقل کند.
محمودی تصریح کرد: محل زخم باید یک یا دو بار در روز با آب لوله‌کشی و صابون شست‌وشو داده شود و در صورت داشتن ترشحات با بتادین و در غیر این صورت با یک پماد آنتی‌بیوتیک پانسمان شود زیرا این کار مانع از چرکی شدن زخم و انتقال به سایر افراد می‌شود.
مدیر مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت با اشاره به راه‌های پیشگیری از ابتلا به این بیماری اذعان کرد: خودداری از ریختن زباله‌ها و نخاله‌های ساختمانی در اطراف منازل، استفاده از پشه‌بند و توری به ویژه در هنگام غروب و شب، استفاده از لباس‌های مناسب که بدن را به طور کامل پوشش دهد، می‌تواند در این امر مؤثر باشد.
محمودی افزود: همچنین خودداری از رفتن به مناطق آلوده در هنگام غروب، عدم نگهداری دام‌ها در نزدیکی محل سکونت، مراجعه به مراکز بهداشتی در صورت بروز هر ضایعه مشکوک، همکاری با کارکنان مراکز بهداشتی درمانی، عدم نگهداری دام‌ها در نزدیکی محل سکونت، تکمیل دوره درمانی در صورت ابتلا، رعایت پانسمان محل زخم تا زمان بهبود از مهم‌ترین عوامل پیشگیری این بیماری است.
انتهای پیام/آ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول