اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد؛

کشکان رود محل دفن فاضلاب پلدختر

خبرگزاری فارس: با وجود تصفیه‌خانه کشکان رود محل دفن فاضلاب پلدختر شده است.

کشکان رود محل دفن فاضلاب پلدختر
به گزارش خبرگزاری فارس از پلدختر، آب یکی از مهم‌ترین و بنیادی‌ترین عامل حیات موجودات زنده است، از این نظر جلوگیری از آلودگی آب نیز به همان نسبت مهم و مورد توجه می‌باشد عوامل آلوده کننده آب بسیار گوناگونند و می‌توانند هم منابع آب‌های زیرزمینی و هم آب‌های سطحی را آلوده کنند.
بسیاری از ضایعات صنعتی به آبزیان زیان‌های جدی می‌رسانند، این ضایعات برای خنثی شدن مقدار زیادی از اکسیژن محلول در آب را به مصرف رسانیده و موجب کاهش اکسیژن مورد نیاز برای آبزیان می‌شود و تهدید به مرگ می‌کنند، از طرف دیگر بسیاری از خود این ضایعات سمی بوده و موجب مسمومیت آبزیان  مانند فلزات سنگین، جیوه، سرب، مس و غیره می‌شوند.
وارد شدن ترکیبات فسفردار و نیتروژن‌دار در آب موجب رشد جلبک‌هایی می‌شود که ضمن ایجاد بو و مزه غیر طبیعی آب، اکسیژن آب را مصرف کرده و سبب کاهش میزان آن و بروز صدمات و تلفات آبزیان می‌شود.
تمام پاک کننده‌ها که وارد آب‌های سطحی می‌شوند ترکیباتی را در آب‌ها وارد می‌کنند که اگر خنثی نشوند و یا توسط میکرو ارگانیسم‌ها تجزیه و تخریب نشوند به صورت سمی مهلک زیان بسیاری برای آبزیان ببار می‌آورند.
ازاین‌رو برای جلوگیری از آلودگی‌های رودخانه‌ها و آب‌ها دولت با صرف هزینه‌های زیاد اقدام به احداث تصفیه خانه‌ها در شهرها نموده است.
از طرفی به دلیل امکان گسترش بیماری‌های متعدد ناشی از آلودگی آب به فاضلاب، ایجاب می‌کند تا به منظور حفظ سلامت جوامع و پیش‌گیری از بروز اختلال در چرخه‌ آب، فاضلاب‌ها به نحو مناسب جمع‌آوری، تصفیه و به چرخه‌ طبیعی آب بازگردانده شود.
تأثیرات نامطلوب زیست محیطی ناشی از دفع نادرست فاضلاب شهری و صنعتی در حدی است که امروزه اجرای طرح‌های فاضلاب در مناطق شهری و روستایی کشور امری ضروری و بنیادی تلقی می‌شود. مهم‌ترین اهداف از احداث سامانه‌های تصفیه‌ی فاضلاب شامل حفظ بهداشت همگانی، حفاظت محیط زیست و جلوگیری از آلودگی منابع آب و استفاده مجدد از فاضلاب تصفیه شده در کشاورزی و صنعت می‌باشد.
رودخانه کشکان یکی از زیباترین رودهای لرستان است که پس از طی مسافتی در حدود 300 کیلومتر شهر پلدختر را به دو منطقه شرقی و غربی تقسیم می‌کند و در محل پل تاریخی گاومیشان به رودخانه سیمره ملحق شده و به رودخانه کرخه می‌ریزد.
اما این رودخانه امروز به جای منشأ زیبایی در دل این شهر کوچک به منشأ مشکلات زیست محیطی تبدیل شده است، طوری که با بالا رفتن درجه دما، بوی تعفن و هجوم حشرات موذی ساکنان این شهر را آزار و اذیت می‌کند.
این رودخانه در چند ساله گذشته مورد کم توجهی متولیان امور قرار گرفته است، طوری که قرار گرفتن خطوط لوله شرکت نفت در مسیر رودخانه و سرازیر شدن فرآورده‌های نفتی بر اثر شکستگی خطوط لوله در چند سال گذشته در حوزه شهرستان پلدختر سبب آسیب‌های فراوان به آبزیان رودخانه کشکان شده است.
تخلیه سالانه هزاران تن پساب فاضلاب و انواع زباله‌های مدیریت نشده روستایی و شهری، کشاورزی، کشکان رود را به زباله‌دانی تبدیل کرده است.
لذا این آلاینده‌هایی که وارد آب رودخانه کشکان می‌شوند سرشار از مواد آلی و غیرآلی هستند که ضمن افزایش جمعیت باکتری‌ها و جلبک‌های مزاحم می‌توانند تعادل زیستی را در اکوسیستم‌های رودخانه‌ای با خطر مواجه کنند و از آن چه که از آب این رودخانه برای کاشت سبزی و صیفی‌جات و دیگر محصولات کشاورزی استفاده می‌شود، که مورد مصرف عموم قرار می‌گیرند آلودگی این رودخانه می‌تواند شیوع بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های روده‌ای و وبا و... شود.
در این زمینه شهرستان پلدختر هم در سال 87 با حضور مهندس فتاح وزیر وقت نیرو، مهندس عطارزاده معاون وزیر در امور آب و آبفا، امام جمعه وقت شهرستان پلدختر، فرماندار وقت و نماینده این شهرستان در مجلس شورای اسلامی تصفیه خانه فاضلاب با صرف 6 میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید.
این تصفیه‌خانه پس از مدتی کوتاه از شروع فعالیتش به دلایل نامعلوم تعطیل شد به حدی که مسئولان ذی‌ربط به دلیل رشد خوب علف آن امسال آن‌ را در اختیار کندوداران برای تولید عسل گذاشته و فاضلاب شهری را به دور از چشم محیط‌بانان مستقیم به رودخانه کشکان ریختند.
در خصوص آلودگی رودخانه کشکان کارشناس ارشد آب‌های زیر زمینی و رئیس منابع آب پلدختردر گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان معتقد است، مهم‌ترین دلیل آلودگی رودخانه کشکان فاضلاب‌های شهری و روستایی است.
رضا میرزایی گفت: ضعف مدیریت دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط، ارزش و اهمیت این ماده حیاتی برای شهروندان لرستانی را پایین آورده است و لذا با توجه به اینکه اکثر مراکز جمعیتی و شهرها و روستاهای ما در کنار رودخانه‌های پر آب استان واقع شده، سرریز فاضلاب‌ها، آب آلوده جداول، زباله‌ها، نخاله‌های ساختمانی و سایر آلاینده‌ها توسط شهروندان و بعضاً توسط دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط و حتی متولی آب به داخل بستر رودخانه‌ها ریخته می‌شود و آلودگی منابع آب و مشکلات زیست محیطی را به دنبال دارد.
وی اظهار داشت: به عنوان نمونه اگر سری به رودخانه کشکان بزنیم، که یکی از سر شاخه‌های مهم کرخه محسوب می‌شود و تخلیه سالانه آن حدود 1639,09میلیون متر مکعب است، می‌بینیم که در طول مسیر 37۴ کیلومتری آن یعنی از ورودی در حوزه شهرستان الشتر تا خروجی آن در جنوب شهرستان پلدختر، آلاینده‌های مختلف اعم از کشاورزی، شهری و خانگی و... به داخل رودخانه ریخته می‌شود.
این کارشناس افزود: این وضعیت در داخل شهر پلدختر به گونه‌ای است که در فصول تابستان که آب‌دهی رودخانه کشکان به شدت کاهش پیدا می‌کند و مقدار آن در شهریور ماه به حدود 2,4متر مکعب در ثانیه می‌رسد، بوی تعفن آلودگی آب، زندگی را برای ساکنان سواحل راست و چپ رودخانه مشکل کرده است.
میرزایی بی‌توجهی شهروندان در آلوده کردن منابع آب، ضعف قوانین (قانون توزیع عادلانه آب و آیین نامه‌ها و قوانین زیست محیطی)، نبود متولی مشخص در خصوص آلودگی منابع آب، عدم تخصیص اعتبار مکفی حفاظت کیفی منابع آب توسط دولت، ضعف مدیریت، اعمال نظر و دخالت دستگاه‌های سیاسی در کار دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط در برخورد با متخلفان و عوامل آلوده کننده و... را از مهم‌ترین عواملی دانست که منابع آبی را سالیان سال است دچار آلودگی و مشکلات زیست محیطی ساخته و به قول وی آب از آب هم تکان نمی‌خورد و اوضاع هم خیلی عادی است.
وی ابراز امیدواری کرد، روزی فرا برسد که با رفع تمام مشکلات و موانع موصوف، در حفظ این ماده حیاتی و ارزشمند و با انجام وظیفه و خدمت صادقانه به کشورمان کوشا و به فکر نسل آینده نیز باشیم.
یک کارشناس بهداشت محیط در این باره به خبرنگار فارس در پلدخترگفت: با توجه به کاهش دبی آب رودخانه کشکان متولیان امور باید برای کاهش آلودگی آب رودخانه کشکان  اقدام کنند.
این کارشناس که نخواست نامش برده شود، افزود: نه تنها تاکنون هیچ اقدام عملی در این باره انجام نگرفته است،  بلکه به دلیل ضعف مدیریت دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط، سرریز فاضلاب شهر پلدختر مستقیماً به داخل رودخانه کشکان تخلیه می‌شود و این امر سبب تشدید آلودگی آب نیز می‌شود.
در ادامه رئیس محیط زیست پلدختر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان بر این باور است، تصفیه‌خانه فعلی فاضلاب پلدختر جوابگوی حجم جمعیت شهر نیست و اگر مشکلی برای این تصفیه‌خانه پیش نیاید و با تمام ظرفیت فعالیت کند نمی‌تواند جوابگوی جمعیت 24 هزار نفری شهرستان باشد.
اسماعیل سعیدی در پاسخ به این سئوال که اگر فاضلاب پلدختر به رودخانه بریزد چه تبعات منفی دارد، گفت: اگر فاضلاب تولیدی انسانی به صورت مستقیم وارد رودخانه شود، محیط زیست آبی را به واسطه BOD, COD بالا و ذرات معلق موجود سبب آلودگی و کاهش اکسیژن محلول در آب می‌شود، که نهایتاً سبب خفه شدن آبزیان می‌شوند.
این کارشناس محیط زیست افزود: اکو سیستم آبی شهرستان به خاطر وجود رودخانه کشکان با حد بالا و زیادش و آبزیان موجود در آن و تالاب‌های بسیار حائز اهمیت فراوان است و لذا با توجه به اهمیت آن حفاظت از آن وظیفه همگان است.
در ادامه شهردار پلدختر درباره ریختن زباله‌ها به رودخانه کشکان به فارس گفت: شهرداری پلدختر برای جلوگیری از ریختن زباله‌های شهری اقدام به ایجاد سطل‌های زباله در خیابان‌های ساحلی نموده است.
محمد نصیری شرفی با گلایه از برخی شهروندان که اقدام به ریختن زباله‌های خود در رودخانه کشکان می‌کنند، گفت: گاهی اوقات این شهروندان سطل‌های زباله را هم به رودخانه می‌ریزند.
نصیری شرفی فرهنگ سازی در بین شهروندان بازسازی دیوارهای ساحلی که در سیل 84 تخریب شده‌اند و وصل فاضلاب‌ها خانگی به شبکه جمع آوری فاضلاب را گامی بلند در جهت حفاظت از این نعمت خدایی عنوان کرد.
در ادامه آنچه به نظر می‌رسد، باید مسئولان ذی‌ربط خصوصاً رئیس آبفای لرستان و فرماندار پلدختر برای جلوگیری از ورود فاضلاب به داخل رودخانه کشکان اقدام به احداث تصفیه‌خانه فاضلاب شهر معمولان و جلوگیری از ریختن زباله‌ها و فاضلاب‌های روستایی به داخل این رودخانه شوند.
انتهای پیام/صا10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول