اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر شورای حفاظت کیفی کارون:

ساماندهی فاضلاب شهری در خوزستان به کندی پیش می‌رود

خبرگزاری فارس: دبیر شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون گفت: ساماندهی فاضلاب شهرهایی که به رودخانه کارون تخلیه می‌شود به کندی پیش می‌رود.

ساماندهی فاضلاب شهری در خوزستان به کندی پیش می‌رود
به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، تورج همتی‌ یکشنبه شب در بیست و هفتمین جلسه شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون اظهار داشت: اگر چه سیستم جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب‌های شهری در دزفول راه‌اندازی شده و در سایر شهر‌ها در دست اقدام است، اما در مجموع پیشرفت در زمینه ساماندهی و تصفیه فاضلاب شهرهایی که به رودخانه کارون می‌ریزد، کند است و کارهای بر زمین مانده به ویژه در اهواز کم نیست.
وی با بیان اینکه از سازمان‌ها و بخش‌های خصوصی انتظار نقش‌آفرینی داریم و به دنبال تعامل هستیم، تاکید کرد: اعمال مقررات تنبیهی و آمرانه، آخرین راهبرد اداره کل حفاظت محیط زیست است و این موضوع را افتخاری برای خود نمی‌داند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان تصریح کرد: در شرایطی که توسعه و فعالیت‌های مرتبط با آن مغرورانه دنبال می‌شود و این غرور به حوزه سلامت نفوذ پیدا می‌کند، چاره‌ای به جز اجرای مقررات انضباطی در مورد تخلیه فاضلاب‌ها و پسماند‌ها به کارون نداریم.
وی ضمن قدردانی از برخورد قانون‌مدارانه دادگستری خوزستان در عمل به وظایف خود و توجه به جرایم خاص و سالم‌سازی محیط زیست‌ اظهار داشت: تا‌کنون برای 20 واحد صنعتی تولیدی و خدماتی در حوضه کارون پرونده حقوقی تنظیم شده تا در مراجع قضایی تعیین تکلیف شود.
همتی همچنین در مورد فاضلاب‌های صنایع مستقر در حوضه رودخانه کارون‌ اظهار داشت: در غرب کارون صنایع فولادی با انعقاد تفاهمنامه، حاضر به مشارکت با شرکت آب و فاضلاب اهواز برای ساماندهی و تصفیه فاضلاب‌ها و الحاق به‌ شبکه شهری شدند، اما صنایع شرق کارون به ویژه نفت و ملی حفاری که آلودگی قابل توجهی در کارون دارند حاضر به همکاری نشدند در غیر این صورت بر‌اساس مصوبات شورای حفاظت کیفی کارون به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.
به گفته وی، در مورد ساماندهی زه‌آب‌های سازمان آب و برق خوزستان نیز اقدامی صورت نگرفته است.
این مقام مسئول در ادامه با اشاره به استقرار 14 بیمارستان در حوضه رودخانه کارون‌ افزود: هشت بیمارستان به ایجاد سیستم‌های کنترل آلودگی فاضلاب و پسماند اقدام کرده‌اند و برای اصلاح سیستم تصفیه فاضلاب‌ بیمارستان نظام مافی شوش ضرب‌الاجل 10 روزه تعیین می‌شود.
وی در ادامه از آغاز مطالعات جدید در زمینه کاهش آلودگی زیست محیطی رودخانه کارون خبر داد و افزود: از طرح جامع کاهش آلودگی رودخانه کارون 10 سال می‌گذرد که با توجه به ورود معادلات جدید نیاز به بازنگری دارد.
همتی افزود: این طرح در سال جاری به اتمام می‌رسد و برای انجام آن به همکاری تمام ارگان‌ها در ارائه اطلاعات جدید نیاز است.
وی ادامه داد: طرح مطالعاتی ارزیابی زیست‌محیطی لایروبی رودخانه کارون از زرگان تا خرمشهر در حال انجام است و گزارش نهایی آن در جلسه آتی شورا ارائه می‌شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان همچنین اظهار داشت: امسال به منظور تشدید اقدامات حفاظتی در کارون، یگان حفاظت و اداره حفاظت محیط زیست اهواز راه‌اندازی شده که فعال کردن گشت حفاظت کارون که در حال حاضر هفته‌ای دو بار انجام می‌شود از اقدامات آن بوده است.
وی با اشاره به اینکه تشویق صنایعی که نسبت به مدیریت فاضلاب و پسماند‌هایشان در حوضه کارون اقدام کرده‌اند از نظر مالیاتی جزو استراتژی‌ها در سال جاری است، فعال کردن کمیته‌های شورا شامل کمیته‌های صنعت،‌‌ کشاورزی، فاضلاب‌های شهری و گردشگری را خواستار شد.
انتهای پیام/ش20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول