اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یکی از فیلمسازان و پژوهشگران سینما:

کودک را از حاشیه فیلم کودک به میدان بیاورید

خبرگزاری فارس: هر ساله پس از برگزاری جشنواره کودک عمده‎ترین انتقادی که به فیلم‎های این جشنواره می‎شود، این است که بیشتر فیلم‌ها ارتباطی با کودک ندارد و یا دست کم کودکان در حاشیه داستان قرار گرفته‎اند.

کودک را از حاشیه فیلم کودک به میدان بیاورید
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان 23 تا 27 آبان ماه اصفهان میزبان جشنواره کودک می‌شود، هرساله پس از برگزاری جشنواره کودک عمده‎ترین انتقادی که به فیلم‎های این جشنواره می‎شود، این است که بیشتر فیلم‎ها ارتباطی با کودک ندارد و یا دست کم کودکان در حاشیه داستان قرار گرفته‎اند و جای این سوال پیش می‎آید که چرا کودکان و سینمای کودک تنها در این جشنواره یاد می‎شود، کودکانی که نیازمند به تربیت و اجتماعی شدن دارند و حال آیا این تعداد کم آثار ساخته شده مناسب کودکان است.
در این زمنیه یکی از  فیلم سازان، منتقدان و همچنین پژوهشگران عرصه سینمای کودک، سینمای کودک را حلقه مفقوده‌ای دانست و در پاسخ به برخی پرسش‌های مربوط به این عرصه اظهار داشت: شاید کودکان مهم‌ترین قشر جامعه را تشکیل دهند، قشری که نه نامی از آنها برده می‌شود و نه حتی در مسائل روز یادی از آنها می‌شود.
مرجان حاجی حسنی تصریح کرد: در برنامه‎های مدیریتی و درازمدت و کوتاه مدت مسئولان عبارات زیادی همچون ازدواج، جوانان، تفریحات جوانان، بازنشستگان و غیره به گوش می‎رسد، اما هیچ‌گاه سخنی از کودکان و نیازهای آنها به میان نمی‎آید، سخنی که هیچ کس نیازی به مطرح کردنش نمی‎بیند.
وی اضافه کرد: در این بین بحث سینمای کودک از جمله مسائلی است که آنقدر کم رنگ و کم اهمیت تلقی می‎شود که کسی ضرورتی نمی‎بیند، یادی از آن بکند، البته مسئولان در این زمینه یک جواب آماده و قاطع دارند که چنانچه چنین سوالی مطرح شد آن را در پاسخ بگویند و خیال خودشان را راحت کنند و آن هم جشنواره فیلم کودک است.
این پژوهشگر سینما گفت: این جشنواره که سالی یک بار برگزار می‎شود در واقع بیشتر شبیه به یک رفع تکلیف است تا یک حل مشکل، مشکلی که آنقدر در حاشیه قرار گرفته که کم کم در حال پاک شدن است.
وی در پاسخ به این سئوال که آیا فیلم‎های جشنواره کودک در سال‎های اخیر متناسب با روحیه کودکانه است و چقدر فیلم‎سازان و کارگردانان توانسته‎اند در رونق دادن سینمای کودک موفق باشند، گفت: بیشتر فیلم‎هایی که در جشنواره به نمایش در می‎آیند، ربطی به کودکان ندارند و به خاطر ایفای نقش یک یا دو کودک در آن فیلم‎ها، به نوعی خودشان را به فیلم کودک می‎چسبانند و راهی جشنواره می‎شوند.
حاجی حسنی در در پاسخ به این سئوال که آیا این مشکل نسبت به سال‌های گذشته در سینمای کودک روند رو به بهبودی داشته است، گفت: تصریح کرد: نگاهی به جدول فروش آثار سینمایی در دهه 60 و 70 نشان می‎دهد، که در سال‎های بسیار فروش آثار حوزه کودک و نوجوان پرفروش‎ترین فیلم‎های سال بوده‎اند، آثاری همچون کلاه قرمزی و پسر خاله، گلنار، پاتال و آرزوهای کوچک، شهر موش‎ها پرفروش ترین آثار زمان اکران خود یا در ردیف سه فیلم پرفروش همان سال قرار گرفته‌اند، اما این روال به تدریج رو به افول گذاشته و در پنج سال اخیر حتی 10 فیلم کودک هم روی پرده نرفته است.
وی تاکید کرد: در واقع شش فیلم در سال 89، یک فیلم در سال 87 و دو فیلم در سال86 اکران شده‎اند که در بهترین حالت فیلم «نصف مال من نصف مال تو» کار وحید نیکخواه آزاد در سال 86، عنوان پنجمین فیلم پرفروش سال را در اختیار داشته و «گوشواره» ساخته وحید موسائیان در همین سال عنوان چهل و چهارم جدول 46 فیلم اکران شده را در اختیار دارد، که اولی 367میلیون و دومی 5 میلیون تومان فروش داشته‌اند.
این منتقد سینما در مورد وضعیت فروش فیلم‎های کودک در سال‎های اخیر بیان کرد: در سال‎های 90 و 88 نیز فیلمی برای کودکان اکران نشده است، اما در سال 89 که با وضع بهتری روبه رو هستیم خاله سوسکه به کارگردانی نادره ترکمانی، نخودی به کارگردانی جلال فاطمی، راز دشت‌تاران از هاتف علیمردانی و محمد لطفی، خروس بی‎محل از حسین قاسمی جامی، کلانتری غیرانتفاعی از یدالله صمدی و کودک و فرشته از مسعود نقاش‌زاده اکران شده‎اند که به ترتیب ردیف‎های 22، 34، 43، 45، 52 و 57 جدول پنجاه و هشت فیلم اکران شده را در اختیار داشتند و به تعبیر دیگر جمع فروش همه این آثار 437 میلیون تومان بوده که یک چهارم پرفروش‎ترین فیلم‌های سال است.
وی با اشاره به علل چنین  فقدان و کمبود در سینمای ایران بیان کرد: به نظر می‎رسد پژوهشگران، کارشناسان و منتقدان سینما باید در مورد مشکلات سینمای کودک بررسی و حلقه مفقوده این مسئله را پیدا کنند، برای بسیاری از تهیه کنندگان، مسئولان یا سازندگان آثار سینمایی جالب است که بدانند چرا فیلم‎های پرفروش آن سال‎ها تا این حد از اقبال عامه محروم مانده‎اند.
به گزارش فارس، از ابتدای سال 90 تاکنون در مجموع 20 فیلم روی پرده سینماهای تهران و شهرستان‎ها رفته‎اند که متاسفانه هیچ یک از این آثار فیلم‎های کودکان و نوجوانان نبوده است و در واقع میلیون‎ها مخاطب کودک و نوجوان در سراسر کشور به فراموشی سپرده شده‎اند، اما امید است در جشنواره فیلم کودک امسال این فقدان کمی برطرف شود و موضوع اصلی یعنی کودک از حاشیه به میدان جشنواره بیاید.
انتهای پیام/غ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول