اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دفتر محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی:

بخش کشاورزی نیازمند اجرای طرح‌های نوین است

خبرگزاری فارس: مدیرکل دفتر محصولات اساسی غلات، حبوبات و نباتات علوفه‌ای وزارت جهاد کشاورزی گفت: اجرای طرح‌های نوین کشاورزی و افزایش بهره‌وری تولید، الزامی علمی و کارشناسی است.

بخش کشاورزی نیازمند اجرای طرح‌های نوین است
به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین، محمد مهدی کابلی در نشست تخصصی کشاورزی حفاظتی در قزوین بیان کرد: اجرای طرح‌های نوین کشاورزی مانند خاک‌ورزی حفاظتی برای کاهش انرژی، آب و سوخت و نیز افزایش بهره‌وری تولید، الزامی علمی و کارشناسی است.
وی ادامه داد: با توجه به اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و ضرورت کاهش هزینه‌های تولید باید روی مسائل اقتصادی متمرکز شویم و با اجرای طرح‌های نوین هزینه‌های خود را کم کنیم و اجرای طرح‌های نوین کشاورزی مانند خاک‌ورزی حفاظتی می‌تواند هزینه هایی تولید را کاهش داده و به بهره‌وری در بخش کشاورزی هم کمک کند.
مدیرکل دفتر محصولات اساسی غلات، حبوبات و نباتات علوفه‌ای وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: فعالیت‌هایی چون خاک ورزی حفاظتی بیش از 50 سال است که در کشورهای پیشرفته جهان آغاز شده اما در کشور ما تنها سه سال سابقه دارد اما خوشبختانه در این چند سال از نظر کمی و کیفی از رشد قابل قبولی برخوردار بوده و به سرعت در حال توسعه است.
وی عنوان کرد: در عصر حاضر استفاده از طرح‌های نوین برای کاهش هزینه‌ها الزامی علمی است و دیگر حق انتخاب نداریم بلکه مجبور به اجرای این طرح‌ها هستیم.
کابلی اعلام کرد: با توجه به اقلیم ایران و خطر خشکسالی، سیاست مهم وزارت جهاد کشاورزی تولید محصولات اساسی است و توسعه پایدار و پایداری در تولید در اولویت و محور فعالیت‌ها قرار دارد.
وی یادآور شد: منابع تولید با حفظ محیط زیست و اکوسیستم محیط باید در کارها لحاظ شود و رسالت ما در تأمین امنیت غذایی مردم فاصله گرفتن از روش‌های قدیمی و استفاده از سیستم‌های نوین است.
مدیرکل دفتر محصولات اساسی غلات، حبوبات و نباتات علوفه‌ای وزارت جهاد کشاورزی افزود: با کاهش منابع مالی، آب و خاک و به خطر افتادن امنیت غذایی باید به سرعت از روش‌های سنتی که دیگر جوابگوی نیازهای کشور نیست دوری کرده و روش‌های جدید را در کشاورزی جایگزین کنیم.
وی توضیح داد: در گذشته محصول محوری در سیاست‌ها مورد توجه قرار می گرفت اما در شرایط کنونی موضوع محوری باید لحاظ شود و با مشخص کردن چند موضوع مهم و رفع اشکالات به سمت توسعه پایدار در بخش کشاورزی حرکت کنیم.
در ادامه رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اظهار کرد: با اجرای طرح خاک‌ورزی حفاظتی در استان، اراضی زیرپوشش این طرح افزایش یافته است.
محمد رضا صفری خاطر نشان کرد: استان قزوین با نیم قرن سابقه کشاورزی مدرن و اجرای اولین پروژه بانک جهانی در آن، الگوی خوبی در بخش کشاورزی کشور است، توسعه متوازن دشت قزوین، آب و خاک مناسب، اقلیم مطلوب در کنار قومیت‌های گوناگون و مدیریت یکپارچه منابع آب در گذشته دشت قزوین، ویژگی خاصی به منطقه بخشیده که باید در عصر حاضر نیز این موارد لحاظ شود.
وی یادآور شد: در سال 52 در دشت قزوین 540 دستگاه کشاورزی استفاده می‌شد و امروز تنها در روستای بشاریات استان ما 550 دستگاه تراکتور و ماشین‌آلات استفاده می‌شود و هنوز متقاضی این تجهیزات وجود دارد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین تأکید کرد: باید مدیریت مکانیزاسیون کشاورزی در این دشت لحاظ شود تا بتوانیم با توجه به نیازها حرکت کنیم.
وی گفت: آب و اقتصاد کشاورزی دو شاخصه مهم کشاورزی دشت قزوین است که امروز هم در قانون بهره‌وری در این دو محور حرکت خواهیم کرد و با استفاده از ادوات مناسب، دانش نوین برای مدیریت منابع آب، انرژی، خاک و نیروی انسانی، برنامه‌ریزی مدونی داریم.
صفری اضافه کرد: در اجرای طرح خاک‌ورزی حفاظتی هم سطح زیادی از اراضی زیرپوشش قرار گرفته و این روند همچنان ادامه خواهد یافت.
انتهای پیام/خ30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول