اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل امور عشایر آذربایجان‌شرقی خبرداد:

تولید یک چهارم پروتئین آذربایجان‌شرقی توسط عشایر

خبرگزاری فارس: مدیر کل امور عشایر آذربایجان‌شرقی از تولید یک چهارم یا به عبارتی 22 درصد مواد پروتئینی و گوشت قرمز محصولات پروتئینی توسط کوچ‌روهای استان خبر داد.

تولید یک چهارم پروتئین آذربایجان‌شرقی توسط عشایر
سیدمحمد حسن آل‌هاشم امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار داشت: عشایر آذربایجان‌شرقی حدود 2.5 درصد جمعیت استان را تشکیل می‌دهند و از 2.4 میلیون هکتار مراتع موجود یک میلیون هکتار از بهترین مراتع در اختیار آنان قرار دارد.
وی اظهار داشت: جمعیت عشایری استان در فصل ییلاق شامل 13 هزار و 295 خانوار است که تقریبا 71 هزار نفر را شامل می‌شود و این تعداد در فصل قشلاق به 8 هزار و 97 خانوار کاهش می‌یابد.
آل‌هاشم، تعداد خانوارهای عشایری مهمان در استان را در فصل ییلاق 5 هزار خانوار اعلام کرد و افزود: این خانوارها از استان‌های آذربایجان‌غربی، اردبیل و زنجان برای استفاده از مراتع وارد آذربایجان‌شرقی می‌شوند.
مدیر کل امور عشایر آذربایجان‌شرقی در ادامه گفت: این تعداد عشایر دارای 1.5میلیون واحد دامی شامل گوسفند، بز، گاو، گاومیش، اسب و سایر چهارپایان و تک‌سمیان می‌شوند.
آل‌هاشم با اشاره به میزان تولیدات دامی و صنایع دستی عشایر در سال اظهار داشت: سالانه 112 هزار تن گوشت قرمز، 232 هزار تن شیر، 16هزار تن پشم، 12 هزار و 500 متر مربع ورنی و 9هزار مترمربع قالی و قالیچه توسط عشایر تولید می‌شود که ورنی به عنوان یکی از اقلام صادراتی و با ارزش استان در بازارهای جهانی از استقبال خوبی برخوردار است.
وی با اشاره به آغاز فصل کوچ در استان، به اقدامات انجام شده در این خصوص اشاره کرد و گفت: در این ایام اداره کل امور عشایر استان با همکاری نیروی انتظامی، بسیج عشایر و سایر نهادهای ذی‌ربط در زمینه تامین رفاه کوچ و امنیت آنان تلاش دارد تا فصل بی‌حادثه و زیبا برای آنان رقم بخورد.
انتهای پیام/م30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول