اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل آمار و اطلاعات استانداری گیلان:

سرشماری عمومی نفوس چهره به چهره است

خبرگزاری فارس: مدیرکل آمار و اطلاعات استانداری گیلان گفت: سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 90 به صورت چهره به چهره است.

سرشماری عمومی نفوس چهره به چهره است
به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، فرشته طالش انساندوست بعد از ظهر امروز در جمع آمارگیران سرشماری عمومی نفوس و مسکن 90 گیلان به کاربردهای متعدد سرشماری اشاره کرد و اظهار داشت: فرد در سرشماری اهمیت بسیاری دارد.
وی ایران را جزو تعلیم دهندگان سرشماری به دیگر کشورهای منطقه عنوان کرد و افزود: طرح‌های نمونه‌گیری پس از اجرای سرشماری در کشور اجرا می‌شود.
طالش انساندوست 2 تا 22 آبان ماه سال جاری را زمان اجرای سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 90 در گیلان همزمان با سراسر کشور اعلام کرد و گفت: سرشماری این دوره به صورت چهره به چهره است.
به گفته دبیر ستاد سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 90 گیلان، جمع‌آوری داده‌ها و اطلاعات در زمینه تعداد جمعیت، واحدهای مسکونی و ویژگی‌های عمده جمعیتی، اقتصادی و اجتماعی خانوار هدف کلی این سرشماری است.
وی سرشماری در جهان را دارای سابقه طولانی عنوان کرد و افزود: نخستین سرشماری در سال 1660 میلادی در ایالت کبک انجام شده و پس از آن در سوئد در سال 1749، انگلستان در سال 1750 و در نروژ و دانمارک در سال 1769 صورت گرفت.
طالش انسان دوست نخستین سرشماری رسمی ایران را در سال 1335 شمسی دانست و خاطرنشان کرد: در نخستین کنگره بین‌المللی آمارشناسان در بروکسل، بر سرشماری هر 10 سال در جهان تاکید شده ضمن اینکه در نشست سال 2010 سازمان ملل نیز بر سرشماری‌ها برای دوره 10 ساله تاکید شده است.
مدیرکل آمار و اطلاعات استانداری گیلان با اشاره به نخستین سرشماری رسمی ایران در سال 1335، تصریح کرد: سرشماری هر 10 سال در ایران انجام شده و در سال 1365 سرشماری با وجود مشکلات ناشی از جنگ تحمیلی در کشور اتفاق افتاد.
وی رشد جمعیتی ایران در سال 1365 را 3.9 درصد اعلام کرد و گفت: 3.2 درصد رشد جمعیت طبیعی بوده و 7 دهم درصد بقیه به دلیل مهاجران وارد شده به ایران بود.
طالش انساندوست رشد 3.2 درصدی جمعیت را بالا خواند و بیان داشت: اگر رشد جمعیت با این رقم ادامه پیدا می‌کرد، جمعیت کشور پس از 23 سال دو برابر می‌شد.
قائم مقام مدیر اجرای سرشماری 90 گیلان با اشاره به سیاست‌های جدید کنترل جمعیت در کشور، تصریح کرد: سال 1370 طرح سرشماری جاری جمعیت برای ارزیابی سیاست‌ها انجام شد.
به گفته وی، سرشماری سال 1370 نخستین سرشماری 5 ساله بود که با پرسش‌های جمعیتی در کشور صورت گرفت.
طالش انسان دوست به سرشماری سال 85 در ایران اشاره کرد و افزود: در حال حاضر تحولات جمعیتی، اقتصادی و اجتماعی مختلفی داریم و رشد جمعیت در کشور کاهش پیدا کرده است.
مدیرکل آمار و اطلاعات استانداری گیلان با تاکید براینکه رشد جمعیت در برخی از شهرستان‌ها منفی شده است، خاطرنشان کرد: گیلان از جمله استانی‌هایی بوده که رشد جمعیت بسیار پایین را تجربه کرده است.
وی فاصله برنامه‌ریزی‌ها در کشور را 5 ساله اعلام کرد و اظهار داشت: فاصله سرشماری‌ها در کشور 10 ساله است.
طالش انساندوست از کاهش باروری در کشور خبر داد و گفت: دگرگونی‌های بسیاری در جمعیت کشور اتفاق افتاده و برای برنامه‌ریزی نیازمند برآوردهای جدید هستیم.
دبیر ستاد سرشماری سال 90 گیلان با بیان اینکه برآوردها با افزایش تحول پاسخگو نبوده و با واقعیت مطابقت ندارد، بیان داشت: رئیس جمهور فرمان سرشماری نفوس و مسکن را برای هر 5 سال صادر کرده و نخستین سرشماری 5 ساله ایران در سال جاری اتفاق می‌افتد.
وی تعداد آمارگیران عمومی نفوس و مسکن سال 90 در کشور را 55 هزار نفر عنوان کرد و افزود: 4 هزار نفر آمارگیر سرشماری عمومی نفوس و مسکن را در گیلان انجام می‌دهند.
طالش انساندوست از اهدای جوایزی برای خانوارهای شرکت کننده در سرشماری عمومی نفوس و مسکن گیلان خبر داد و متذکر شد: در مجموع 60 پرسش مصوب شده و 21 دقیقه برای تکمیل پرسشنامه خانوار زمان در نظر گرفتیم.
مدیرکل آمار و اطلاعات استانداری گیلان از سرشماری عمومی نفوس و مسکن در دو حوزه تهران به صورت الکترونیکی خبر داد و اذعان داشت: این سرشماری تا سال 95 به صورت الکترونیکی در کشور انجام می‌شود.
انتهای پیام/ص10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول