اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس جهاد کشاورزی بشرویه هشدار داد؛

احتمال ظهور آفت مگس سفید پنبه در مزارع

خبرگزاری فارس: رئیس جهاد کشاورزی بشرویه نسبت به ظهور و بروز آفت مگس سفید یا عسلک پنبه در مزارع شهرستان هشدار داد.

احتمال ظهور آفت مگس سفید پنبه در مزارع
به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، علی شفیعی صبح امروز در بازدید از مزارع پنبه بشرویه در معرفی آفت مگس سفید یا عسلک پنبه اظهار داشت: این آفت از نظر میزبان دامنه وسیعی از گیاهان زراعی، باغی، علف‌های هرز و گیاهان زینتی را مورد حمله قرار می‌دهد.
وی افزود: بیشترین تعداد میزبان‌ها در بین گیاهان زراعی، پنبه، جالیز، گوجه‌فرنگی، کنجد، کنف و آفتابگردان مشاهده شده است.
رئیس جهاد کشاورزی بشرویه ادامه داد: این آفت زمستان را به صورت مراحل مختلف رشدی از تخم،‌ پوره تا حشره کامل می‌گذراند.
شفیعی افزود: طول دوران رشد این آفت بستگی به درجه حرارت محیط دارد و طول یک نسل در حدود 15 روز طول می‌کشد و ممکن است تا 15 نسل در سال داشته باشد.
وی یادآور شد: خسارت مستقیم آنها از طریق تغذیه از شیره گیاهی و ضعف شدید بوته‌ها و همچنین آلوده کردن برگ‌ها و سایر اندام‌های گیاهی با عسلک و رشد قارچ دوده و جلوگیری از عمل فتوسنتز است و خسارت غیر مستقیم آن انتقال بیش از 19 بیماری ویروسی بر روی 50 گونه میزبان است که توسط حشره کامل صورت می‌گیرد.
رئیس جهاد کشاورزی بشرویه با اشاره به علائم خسارت عسلک روی پنبه تصریح کرد: این آفت نه تنها از راه تغذیه و مکیدن شیره گیاهی سبب ضعف بوته‌های پنبه می‌شود بلکه با ترشحات خود چسبندگی الیاف را سبب می‌شود.
شفیعی اضافه کرد: حشرات کامل و نوزادهای آنها خرطوم خود را در بافت‌های پشت برگ فرو برده و شیره گیاه را می‌مکد در نتیجه مقدار آب گیاه و و مواد ازته آن کم می‌شود و لکه‌های ارغوانی در سطح برگ‌ها به وجود آمده، گیاه ضعیف و به تدریج زرد می‌شود.
وی با اشاره به روش‌های کنترل این آفت گفت: کنترل بیولوژیک، کنترل زراعی و کنترل شیمیایی از روش‌های کنترل این آفت است.
رئیس جهاد کشاورزی بشرویه کنترل بیولوژیک را شامل زنبور پارازتیوئید و شکارچی‌ها عنوان کرد و ادامه داد: برای تشخیص فعالیت زنبور با بررسی شفیره‌های برگ میزان فعالیت زنبور پارازتوئید مشخص می‌شود و اگر پوره‌ها شفاف نباشد زنبور در آن تخم‌ریزی و آن را پارازیت کرده است.
 شفیعی ادامه داد: استفاده از کارت‌های زرد چسبنده و فرمون برای شکار حشره کامل مگس سفید از دیگر راه‌های کنترل بیولوژیک است.
وی راه‌های کنترل زراعی را شامل از بین بردن بقایای مزارع پنبه و سوزانیدن آنها بلافاصله بعد از برداشت محصول، از بین بردن بقایای جالیز پس از اتمام برداشت اقتصادی در اواخر مرداد در بشرویه، دور کاشتن زراعت پنبه از جالیز یا آفتابگردان و رعایت فاصله کافی، کشت خطی و رعایت تراکم، قطع آبیاری در شهریورماه، تراکم مناسب، کشت ارقام مقاوم و از بین بردن علف‌های هرز برشمرد.
رئیس جهاد کشاورزی بشرویه گفت: با توجه به مشکلات مبارزه شیمیایی با این آفت و مقاومت حشره نسبت به سموم شیمیایی تحقیق در راستای دستیابی به روش‌های موثرتر و کم خطر ضروری است.
شفیعی راه‌های کنترل شیمیایی را نیز شامل بررسی تولید ارقام پنبه با برگ کمتر، بررسی اثر برگ‌ریزها در کنترل آفت و معرفی حشره‌کش با منشأ گیاهی دانست.
انتهای پیام/خ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول