اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله خاتمی:

فقه امام صادق پشتوانه مردم‌سالاری دینی است

خبرگزاری فارس: امام جمعه موقت تهران گفت: فقه امام جعفر صادق (ع) پشتوانه مردم‌سالاری دینی است.

فقه امام صادق پشتوانه مردم‌سالاری دینی است
به گزارش خبرگزاری فارس از ابهر، آیت‌الله سید احمد خاتمی پیش از ظهر امروز در مراسم سوگواری شهادت امام جعفر صادق (ع) با بیان اینکه ایام شهادت و ولادت اهل ‌بیت(ع) مناسب‌ترین فرصت برای تحلیل دوره‌های زندگانی امامان است، اظهار داشت: زندگی معصومین (ع) شامل فصل‌های سکوت، حکومت، نرمش قهرمانانه، قیام، مبارزه با پوشش دعا، حوزه علمیه، تبدیل بحران‌ها به فرصت و زمینه‌سازی برای غیبت امام زمان (عج) است.
وی در ادامه با اشاره به اوضاع زمان امام صادق (ع) در ترویج معارف دین بیان کرد: امری در زندگانی امام جعفر صادق (ع) منحصر به فرد بود که در زمان امام باقر(ع) آغاز و در زمان امام صادق(ع) گسترش یافت و این مهم چیزی جز مسئله بسیج دین‌پژوهی نبود و امام باقر (ع) و امام صادق (ع) بسیج دین‌ پژوهی را سامان دادند.
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه چهار هزار نفر در محیط کوچک آن روز از محضر امام صادق (ع) بهره برده و روایت‌های آن امام معصوم را بیان کرده‌اند، گفت: معنای این مهم این است که حوزه علمیه امام جعفر صادق (ع) محدود به یک چهار دیواری نبود، چون اگر این حوزه در و دیوار داشت به طور یقین به راحتی آن را تعطیل می‌کردند.
وی افزود: امام صادق (ع) حوزه علمیه خود را به یک چهار دیواری محدود نکرده و حوزه‌ها را به خانه‌ها برد که این امر با عنوان بسیج دانش‌پژوهی و دین‌پژوهی بیان می‌شود و امام صادق (ع) این بسیج را به وجود آورد، بسیجی که ما امروز بر سر سفره آن بسیجیان نشسته‌ایم.
آیت‌الله خاتمی تصریح کرد: امروز ما به همه اعلام می‌کنیم که درمان درد شما مردم سالاری‌دینی است که این مردم‌سالاری دینی یک کلمه است ولی پشتوانه آن فقه امام جعفر صادق(ع) است که معتقدم باید حوزه‌های علمیه را همچون ورزشگاه‌ها، مصلی‌ها و پارک‌ها جزء پروژه‌های ملی به حساب بیاوریم.
وی با بیان اینکه حوزه‌های علمیه دین شهر را بیمه می‌کنند، عنوان کرد: جامعه‌ای که در آن دین نباشد در آن جامعه آرامش نبوده و زندگی بی‌هویت است و اگر ما دین را یک سرمایه می‌دانیم باید پروژه‌هایی را برای حفظ دین تعریف کنیم.
امام جمعه موقت تهران با اشاره به فعالیت‌های شبکه‌های مختلف ماهواره‌ای علیه اسلام و شیعه تصریح کرد: دشمن برای 200 میلیون فارسی زبان، 2 هزار شبکه ماهواره‌ای راه‌اندازی کرده است که 100 شبکه مخصوص کشور ایران بوده و کار 50 شبکه نیز ابتذال‌سرایی است.
وی افزود: در این شرایط باید همان کارها را که قبل ا انقلاب صورت گرفت انجام دهیم چرا که افراد متدین ما قبل از انقلاب نه تنها تلویزیون در خانه نداشتند بلکه از رادیو هم دوری می‌کردند.
آیت‌الله خاتمی اضافه کرد: در حال حاضر هم می‌گوییم که آوردن آنتن ماهواره به خانه به معنای آمدن آتش به خانه است و والدین نباید به سخن فرزندان مبنی بر استفاده از برنامه‌های علمی و ورزشی ماهواره‌ اهمیت دهند چرا که تلویزیون ما آنچه برنامه علمی است از ماهواره‌ها رصد کرده و برنامه‌های ورزشی نیز در تلویزیون قابل مشاهده است.
وی هدف شبکه‌های ماهواره‌ای را دین‌زدایی و اخلاق‌زدایی دانست و گفت: با حوزه‌های علمیه و ساختن دین و باورهای مردم می‌توان در برابر فعالیت شبکه‌های ماهواره‌ای سد ایجاد کرد چرا که علمای گذشته دین پدران و مادران ما را حفظ کردند و امروز با موج به وجود آمده باید اعتقادهای مردم را ساخت که این مهم به وسیله حوزه‌های علمیه صورت می‌گیرد.
انتهای پیام/غ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول