اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس بررسی کرد؛

فیس‌بوک ابزار فرهنگی تهاجم فرهنگی

خبرگزاری فارس: فیس‌بوک، این شبکه اجتماعی ادامه تهاجم فرهنگی دو دهه قبل است که با بی‌توجهی این تهاجم به ناتوی فرهنگی تبدیل شد و اکنون از آن با عنوان جنگ نرم یاد می‌کنند.

فیس‌بوک ابزار فرهنگی تهاجم فرهنگی
به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، فیس‌بوک یک وب سایت اجتماعی و محصول دنیای ارتباطات و فناوری اطلاعات است که نخستین بار توسط «مارک زاکربرگ» راه‌اندازی شد که به واسطه آن می‌توان عکس، فیلم یا پیغام به اشتراک گذاشت.
فیس‌بوک در حال حاضر به طور رایگان در اختیار مردم جهان قرار دارد و امروزه مخاطبان زیادی در جهان از جمله ایران را به خود جلب کرده است.
نکته مهم این است که چرا فیس‌بوک؟ آیا فیس‌بوک ایده و پدیده جدیدی است و چرا این اندازه مهم تلقی می‌شود و امروزه همه جا صحبت از فیس‌بوک است؟ و اگر کسی فیسبوکی نباشد شرمنده شده و نمی‌تواند در میان دوستان خود ابراز عقیده کند.
ولی باید گفت که پیش از این شبکه‌های اجتماعی خارجی و ایرانی بودند ولی فیسبوک ارتباطات و به اشتراک‌گذاری‌ها را ساده و جذاب کرده و سبب ایجاد موج جدیدی در فضای مجازی شده است.
در سال‌های اخیر استفاده از فیس‌بوک نه تنها در جهان بلکه در کشورمان نیز افزایش یافته و این امر سبب نگرانی کارشناسان شده است و اگر اهل اینترنت و اخبار اینترنتی باشید شاهد هشدارهای جدی این کارشناسان به خانواده‌ها و جوانان و نوجوانان خواهید بود اما بسیاری از مردم به آن توجه نمی‌کنند و یا حداقل آگاهی آنها از این موضوع کم است و حساسیت لازم نسبت به این موضوع در آنها وجود ندارد.

* فیس‌بوک سرگرمی خوبی است
چند روز پیش به طور اتفاقی با نوجوان 17 ساله‌ای هم کلام شدم و موضوع به فیسبوک و چت کشید او می‌گفت: از 13 سالگی با محیط اینترنت و چت آشنا شدم و در این فضا دوستان زیادی پیدا کردم.
وی می‌افزاید: در ابتدا کار با اینترنت یک ساعت از وقتم را می‌گرفت ولی اکنون این زمان به سه تا چهار ساعت و گاهی از نیمه شب تا صبح پشت میز کامپیوتر می‌نشینم.
او در پاسخ به واکنش والدین نسبت به عمل او می‌گوید: پدر و مادرم آدم‌های روشنفکری هستند و فکر نمی‌کنم با این کار من مشکلی داشته باشند و تاکنون هم مشکلی در فضای اینترنتی برای من پیش نیامده است.
این نوجوان 17 ساله ادامه می‌دهد: فیسبوک سرگرمی خوبی است و وقتی هم دلت می‌گیرد می‌توانی یکی را پیدا کنی و درددل کنی.

* نباید اطلاعات شخصی خود را در معرض دید همه قرار داد
مریم یکی از کاربران دیگر فیس بوک است که می‌گوید: سایت فیس بوک در کشور ما فیلتر است و من از طریق فیلترشکن در این سایت ارتباط برقرار می‌کنم.
وی می‌افزاید: فیسبوک امکانات زیادی برای اعضا فراهم می‌کند و چون من وقت زیادی برای معاشرت کردن با افراد را ندارم از این طریق می‌توانم با هزینه کمتری و در آن واحد با دوستانم ارتباط برقرار کنم در ضمن از برخی دوستانم که مدتی بود خبری نداشتم در این فضا توانستم آنها را پیدا کنم.
مریم در ادامه درباره مزایا و معایب فیس‌بوک اظهار می‌دارد: من معتقدم که فیس‌بوک هم خوبه هم بد، ولی استفاده از مشخصات واقعی در کشورمان دیوانگی محض است، ما باید به این توجه کنیم که هر کشور و منطقه فرهنگ خاص خودش را دارد و نباید اطلاعات شخصی خود را در معرض دید همه قرار داد.
این دانشجو خاطرنشان می‌کند: بعضی افراد هستند که در محیط فیس‌بوک عکس‌های خانوادگی و بدون حجاب را قرار داده‌اند که این امر می‌تواند برای آنها مشکلات زیادی به وجود آورد در ضمن این اقدام در راستای ترویج بی‌عفتی در فضای مجازی است که هدف اصلی غرب است.

*کاربران از خطرات فیس‌بوک بی‌اطلاع هستند
امیر دهقانی یکی دیگر از استفاده‌کنندگان فیس‌بوک می‌گوید: این روزها متمدن و با فرهنگ بودن برای ما غلط دیکته شده و اینکه عکس شخصی خود را جلوی چشم میلیون‌ها آدم بگذاری تا درباره‌اش نظر بدهند و یک پسر و دختر نامحرم برای هم کامنت بگذارند و اینکه اگه با حجاب کامل بیرون بیایید شما را عقب‌مانده حساب می‌کنند و اگر یک اکانت فیس‌بوک نداشته باشید شما را بی‌کلاس به حساب می‌آورند در زمان حاضر این چیزها افراد را متمدن کرده و از تحجر خارج می‌کنند و فیسبوک تمام اینها را فراهم کرده است.
وی ادامه می‌دهد: اکثر کاربران ایرانی برای این چیزها عضو فیس‌بوک می‌شوند و از خطراتی که آنها را تهدید می‌کند بی‌اطلاع هستند.
باید این جمله را که مربوط به یک فیلم شبکه اجتماعی است همیشه به یاد سپرد که «مطالب اینترنتی با مداد نوشته نشده، با جوهر نوشته شده» و مفهومش این است: «مواظب نوشته‌های آنلاین‌تان باشید، چون نمی‌توانید آنها را پاک کنید!»

* فیس‌بوک اعتقادات و باورهای جوانان را تخریب می‌کند
در ادامه به سراغ رسول بابازاده کارشناس ارشد جامعه‌شناسی رفته و نظر وی را در این باره جویا شده‌ایم که معتقد است فیس‌بوک یک رسانه تلقی می‌شود و می‌تواند آسیب‌های مختلف اجتماعی و هم محاسن و مزایایی چون تسریع گفت‌و‌شنودها و ارتباطات داشته باشد چرا که هر تکنولوژی دارای معایب و محاسنی است ولی باید آگاهی کافی از نحوه استفاده از آن را داشت تا گرفتار این آسیب‌ها نشد.
وی ادامه می‌دهد: فیس‌بوک رسانه اینترنتی و ابزار فرهنگی تهاجم فرهنگی است که در مقاصد مختلفی کاربرد داشته و در بیشتر موارد اعتقادات و باورهای جوانان را مورد تخریب و هجمه قرار می‌دهد.
بابازاده فیس‌بوک را بازار آشنایی و تبادل ارتباطات و اطلاعات خوانده و تصریح می‌کند: این ابزار اگر در راستای تخلیه اطلاعات، آشنایی با افکار، روحیات و ویژگی‌های شخصی باشد می‌تواند برای افراد مورد خطر جدی باشد چرا که این محیط اینترنتی محلی برای آشکار شدن است و نمایان بودن گرایشات و اعتقادات هر فردی می‌تواند توسط افرادی سودجو مورد سوء استفاده قرار گیرد که در بیشتر موارد شنیده می‌شود که برای خبرچینی و جاسوسی و صدها اهداف و مقاصد دیگر به کار می‌برند.

* هشدار والدین به فرزندان در مورد تهدیدات فیس‌بوک
این جامعه‌شناس می‌گوید: در زمان حاضر علاوه بر جوانان، نوجوانان و کودکان نیز به سمت فیس‌بوک گرایش پیدا کرده‌اند که این امر باید مورد توجه خانواده‌ها و مسئولان باشد تا مسئولان آگاهی کافی به خانواده‌ها داده و آنها نیز بتوانند رفتاری مناسب در برابر این گرایش‌ها نشان دهند.
وی ادامه داد: اگر این گرایش‌ها به سمت و سوی درستی هدایت نشوند کاربران و در بیشتر موارد خانواده‌های آنها در گرداب پیامدهای ناشی از فیسبوک گرفتار می‌شوند.
بابازاده تاکید می‌کند: خانوادها باید نسبت به این موضوع آشنایی کافی داشته و در صورت لزوم آموزش‌های لازم را فرا بگیرند تا بتوانند گرایش‌های منفی فرزندان خود را به سمت درستی هدایت کنند و دوستانه و بدون موضع‌گیری، خطرات این موضوع را به فرزندان گوشزد کرده و هشدار دهند.
این جامعه‌شناس خاطرنشان می‌کند: صدا و سیما به عنوان رسانه ملی و بومی در سراسر کشور فعالیت می‌کند که مسئولان آن باید از این ظرفیت بهره کافی را برده و با برنامه‌ریزی اصولی و هدفمند از خطرات این موضوع بکاهند تا خانواده‌ها به ویژه جوانان و نوجوانان از این خطرها مصون بماند.
در آخر باید گفت، فیس‌بوک ادامه تهاجم فرهنگی بیش از دو دهه قبل است که مقام معظم رهبری از آن به شبیخون فرهنگی یاد کرده و به مسئولان فرهنگی هشدار دادند که با بی‌توجهی و یا کم‌توجهی مسئولان و خانواده‌ها به ناتوی فرهنگی تبدیل شد و اکنون از آن به عنوان جنگ نرم دشمن نام می‌برند.
نباید فراموش کرد که این بار وارد جنگ سختی شده‌ایم که ابزارآلات جنگی آن نه توپ و تفنگ و گلوله و نه موشک‌های جنگی است بلکه وسایل و ابزاری است که در دست خود و فرزندانمان قرار دارد و جزیی از زندگی محسوب می‌شود و اهداف این جنگ، نه سرزمین و خاک وطنمان است و نه قصد تجاوز به این سرزمین را دارند بلکه قلب و مغز و ایمان و اعتقادات جوانانمان را مورد هجمه و هدف قرار داده‌اند.
انتهای پیام/غ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول