اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  سایر حوزه ها

نگاهی به انگیزهای ایجاد فیس بوک وپیامدهای آن برای جامعه؛

عسل سمی کندوی فیس بوک درکام جامعه

خبرگزاری فارس: فیس بوک در جامعه ما تبدیل شده به ابزاری برای ترویج رابطه آزاد وکنترل نشده دوجنس مخالف که این موضوع مشکلات بسیاری را برای خانواده ها ایجاد کرده است.فیس بوک باعث شده که حریمهای خصوصی در جامعه شکسته شود وحتی سبب گردیده که افراد حس کنند که می توان حریم خصوصی دیگران را نادیده گرفت .

عسل سمی  کندوی فیس بوک درکام جامعه
سایت فیس بوک در آخرین آماری که از تعداد کاربران خود منتشر کرده به این موضوع اشاره داشته که آمار کاربران آن از 700 میلیون هم گذاشته است.همچنین بر طبق همین آمار 70درصد از این کاربران در خارج از آمریکا زندگی می کنند. براساس این اطلاعات منتشر شده  بخش قابل توجهی از کاربران فیس بوکی در کشورهای جهان  سوم زندگی می کنند.
دراین میان بارها صحبت از اینکه چرا این کاربران به استفاده از فیس بوک گرایش داشته اند همیشه مورد بحث بوده است.به عقیده عده ای ،بخشی از  این تعداد کاربران بیشتر به دلایل تبلیغاتی که برای فیس بوک تاکنون شده ،جذب آن شده اند وحتی عده ای هم پس از مدتی پشیمان شده ودرخواست غیر فعال کردن حساب کاربری خود را نموده اند.
اما به هر حال از این موضوع هم نمی توان گذشت که تب فیس بوک در جهان هنوز پابرجاست.از طرف دیگر به هر حال فیس بوک در جامعه ایرانی هم کاربرانی دارد.به گونه ای این تب در چند سال اخیر وبا افزایش امکانات ودسترسی به اینترنت پرسرعت تا حدی افزایش پیدا کرده است.
موضوعی که باید به آن توجه کرد اثرات و پیامدهایی است که درنتیجه کار با فیس بوک تاکنون برای افراد وخانواده های مختلف رخ داده و اینکه این اثرات و پیامدها چه ارتباطی با اهداف اولیه تاسیس فیس بوک دارد همیشه جای سوال بوده است.چرا که به هر صورت پدیده گستردهای مانند فیس بوک آن هم با این ساختار ،آثار وپیامدهای خاص خود را دارد واین آثار باید به دقت بررسی شود.

آفتی برای نهاد خانواده
به واقع با نگاهی به ساختار فیس بوک به نکات مهمی دست پیدا خواهیم کرد، نکاتی که بدون تردید پرده از برخی مسائل برخواهد داشت.دکتر ابهری- استاد دانشگاه وجامعه شناس- در این باره براین موضوع تاکید می کند که فیس بوک براساس تجریبات به دست آمده قبل از هر چیزی باعث فروپاشی نهاد خانواده می شود چرا که بارها دیده شده که در نقاط مختلف جهان زنان ومردان متاهل با دیدن افراد جنس مخالف در گروه دوستان فیس بوکی همسران خود به نوعی دچار شک و تردید شده اند واین شک وتردید تا جایی ادامه پیدا کرده است که یا به طلاق انجامیده ویا به واکنش متقابل!یعنی حتی باعث شده که آنها هم همین کار را در مقابل این رفتار شریک زندگی خود انجام دهند.
به عقیده این استاد دانشگاه فیس بوک در جامعه ما تبدیل شده به ابزاری برای ترویج رابطه آزاد وکنترل نشده  دوجنس مخالف که این موضوع مشکلات بسیاری را برای خانواده ها ایجاد کرده است.
همچنین ابهری درباره آثار مهم  فیس بوک به این نکته اشاره می کند که فیس بوک باعث شده که حریمهای خصوصی در جامعه شکسته شود وحتی سبب گردیده  که افراد حس کنند که می توان حریم خصوصی دیگران را نادیده گرفت . خود فیس بوک تمرینی برای زیرپاگذاشتن حریم خصوصی است.دراین بین از موجهایی که خود صاحبان فیس بوک ایجاد کرده اند هم نباید غافل شد .در واقع این افراد تلاش کرده اند که کاربران فیس بوک را به نوعی به اشتراک گذاشتن بیشتر مسائل خصوصی خود تحریک کنند.

فیس بوک،تشویق به هنجار شکنی ودامن زدن به بحران اجتماعی
از طرف دیگر فیس بوک به تازگی محلی شده برای تشویق وتحریک برخی از طیفهای جامعه برای زیر پاگذاشتن هنجارها!این حرکت وموج فیس بوک را می توان یک حرکت موذیانه سیاسی دانست.چرا که صاحبان فیس بوک تلاش می کنند با القای هرج ومرج در ذهن افراد مختلف جوامع هدف به نوعی آنها را به بی قانونی وزیر پاگذاشتن قانون کشور دعوت کنند.کارشناسان براین باور هستند که این مسئله چند هدف دارد:
1-اینکه این افراد در جامعه به ویژه جوانان با قانونهای اجتماعی بیگانه شوند
2-در مقابل دیگر اعضای جامعه واز جمله خود حکومت گارد بگیرند.
دراین میان با  نگاهی به رفتار دیگر رسانه های غربی کنیم ،متوجه می شویم که فیس بوک به طرز مؤثری درافزایش فساد اجتماعی وبه وجود آوردن روابط خارج از عرف با این رسانه ها مشترک است وگویی که فیس بوک جزئی از همین شبکه برای به وجود آوردن این بحرانها در جوامع هدف است.
به اعتقاد دکتر ابهری وقتی که طلاق براثر شک وتردیدهایی که توسط فیس بوک ایجاد می شود روز به روز در حال گسترش است،این گسترش تنها شامل بخشی از جامعه که فیس بوک استفاده می کنند نیست بلکه  دامنه بحران دامن کل جامعه را می گیرد وبه نوعی به تمام جامعه آسیب می رساند. به عنوان نمونه  در خود جامعه آمریکا هم طبق آمار 20درصد طلاقها براساس تاثیرات منفی فیس بوک بوده است.واین موضوع در انگلستان هم به شدت در حال گسترش است.
دکتر ابهری درباره شباهت ازدواجهای چتی وفیس بوکی هم براین باور است که ازدواجهای فیس بوکی هیچ تفاوتی با ازدواجهای چتی وسرنوشت آنها ندارد.چرا که درفیس بوک هم مانند چت افراد هیچ شناختی از هم ندارند.
فیس بوک شبکه اجتماعی یا ابزار جاسوسی
اما درکنار تمام این مسائل یک موضوع بسیار قابل توجه هم وجود دارد آن هم اینکه فیس بوک امروزه تبدیل شده  است به ابزاری برای جاسوسی برای آمریکا !یعنی درواقع فیس بوک با تشویق افراد به اشتراک گذاشتن اطلاعات خصوصی خود بهترین وسیله را برای جمع آوری اطلاعات خصوصی در کشورهای مختلف برای سرویسهای جاسوسی آمریکا فراهم کرده است.شاید به جرات بتوان به این نکته اشاره کرد که فیس بوک با کمترین هزینه بیشترین اطلاعات آماری را علی الخصوص در مورد جوامع جهان دراختیار آمریکا قرار داده است که این موضوع بدون شک می تواند در برنامه ریزیهای آمریکا برای کشورهای هدف تاثیر به سزایی داشته باشد.
همچنین از یک مسئله مهم اما پنهان هم نباید چشم پوشی کرد ،آن هم تلاشی است که فیس بوک برای ترویج عناصری مانند سکولاریسم وشکستن قبح برخی چیزها انجام می دهد.گردانندگان فیس بوک برای این کار تلاش می کنند با قرار دادن موضوعاتی همچون جدایی دین وسیاست ویا زیر سوال بردن عناصر وباورهای دینی ودعوت جوانان  به بحثی که خودشان هدایت گر آن هستند به نوعی به آنها مسائلی را القا کنند که مورد هدفشان است.باید دقت کرد که درفیس بوک با یک حرکت حساب شده انواع واقسام اتهامات به دین وارد می شود،وجالب اینجاست که خود صاحبان فیس بوک با قرار دادن کامنتهای حساب شده این بحث ها را هدایت می کنند تا حتی افرادی که مخالف هستند را به نوعی مغلوب نشان دهند.به ویژه که آنها تلاش دارند با شانتاژ وبی منطقی وشارلاتانیسم و مغلوب نشان دادن  افراد مخالف  در پیش چشم دیگر مخاطبان ،نظرات خود را درباره اتهامات به دین درست نشان دهند تا دیگران هم این موهومات را باور کنند.از سوی دیگر این موضوع تنها منحصر به مسائل دینی نیست بلکه فیس بوک سعی می کند با همین روشها به حکومتهای مخالف غرب وآمریکا اتهامات بی پایه واساس وارد کند.
 
والدین هدایت کنند،موضع نگیرند!
از سویی بحث استفاده جوانان از فیس بوک هم بسیار مطرح است چرا که برطبق آمار منتشر شده بخش وسیعی از کاربران فیس بوک جوانان هستند.درواقع فیس بوک برای جوانان به شدت اعتیاد آور است.دکتر ابهری با اشاره به این اعتیاد ،فیس بوک را یک شبکه اجتماعی اعتیادآور می داند که نقش مهمی در تلف شدن وقت آنها دارد.یعنی درواقع فیس بوک باعث شده که برخی جوانان به جای پر کردن وقت خود با چیزهایی مثل مطالعه یا دیگر مسائلی که به کار آینده جوانان می  آید اوقات خود را با فیس بوک بگذرانند.البته نباید زیاد هم به جوانان دراین باره خرده گرفت بلکه باید آنها را هدایت کرد.ابهری نحوه این هدایت را نرم میداند.یعنی نباید والدین درباره مسائلی مانند فیس بوک با نگاهی قهر آمیز وتقابل گرایانه به جوانان هشدار دهند بلکه این هشدار باید جنبه توصیه های دوستانه داشته باشند چرا که بارها دیده شده که جوانان در مقابل موضع گیری والدین موضع گیری می کنند پس والدین نباید از در تقابل وارد شوند.

رسانه ملی،ابزاری مهم برای آگاهی بخشی
نقش رسانه ملی هم درزمینه  آگاهی بینندگان علی  الخصوص جوانان  دراین زمینه بسیار مهم است.به واقع رسانه ملی به دلیل جذابیتهای بصری که دارد می تواند با کلامی صحیح ونحوه ای مثبت درباره مضرات ومشکلات تکنولوژی های جدیدی همچون فیس بوک اطلاع رسانی کند.از این موضوع هم نمی توان چشم پوشی کرد که رسانه ملی باهشدار درباره این موضوع می تواند جلوی هزینه های اجتماعی ومشکلات بعدی را بگیرد وبه نوعی مصداق بارز پیش گیری بهتر از درمان است، باشد.منتها این بار در عرصه فرهنگی این پیشگیری باید صورت گیرد.
دراین باره روانشناسان براین باورند که رسانه ملی برای هشدار دراین موضوع باید مصداقی بحث کند وبه صورت مصداق گونه به بیننده خود این آسیبها را نشان دهد.
اطلاع رسانی دراین زمینه بهتر است با تاکید براین محورها باشد.
1-نتایج استفاده از فیس بوک در زندگی مشترک وایجاد  شک وبدگمانی
2-حاصل  آشنایی ها وحتی ازدواجهای  فیس بوکی،دراین زمینه بهتر است که به سراغ افرادی که از این بابت ضربه خورده اند مراجعه شود.
3-ابهام زدایی درباره دین وآشکار کردن دستهای پشت پرده ای که تلاش دارد درفیس بوک دین را مورد آماج حملات توهین آمیز قرار دهد.
4-تاکید برنقش والدین به عنوان روشنگران اجتماعی وجوانان!
5-مانور برسر این مسئله که فیس بوک چقدر می تواند پتانسیل مثبت شهروندان یک جامعه را به انحراف بکشاند.
به هر صورت نکته ای که باید در مورد فیس بوک به آن توجه ویژه داشت این است که صاحبان وحامیان فیس بوک با برنامه ریزی حساب شده در پی به تحقق رسیدن اهداف خود هستند به همین علت هم باید با برنامه ریزی در مقابل این موجها ایستاد.

نویسنده:رضافرخی


انتهای پیام/
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول