اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی قزوین:

قزوین 600 آتش‌نشان داوطلب دارد

خبرگزاری فارس: مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین با اشاره به فعالیت 600 آتش‌نشان داوطلب در قزوین گفت: از این تعداد آتش‌نشان داوطلب، 270 نفر خانم هستند.

قزوین 600 آتش‌نشان داوطلب دارد
به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، سید علی شفیعی ظهر امروز در نشست خبری بیان کرد: تعداد آتش‌نشانان داوطلب در قزوین 600 نفر است که 200 نفر از اینها همکاری نزدیک با سازمان دارند و عضو فعال هستند و از تعداد کل آتش‌نشانان داوطلب، 270 نفر خانم هستند که این افراد در عملیات پشتیبانی شرکت می‌کنند.
وی ادامه داد: در حال حاضر میانگین رسیدن نیروهای آتش‌نشانی به محل حادثه 3.5 دقیقه است ولی در بافت مرکزی شهر که پرترافیک است این عدد فرق می‌کند و استاندارد مدت زمان حضور نیروهای آتش‌نشانی در محل حادثه سه تا پنج دقیقه است.
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین اضافه کرد: بر اساس استانداردهای جهانی برای هر 50 هزار نفر یک ایستگاه آتش‌نشانی تعریف شده که تعداد ایستگاه‌های آتش‌نشانی در قزوین هفت ایستگاه و یک پایگاه سیار است که نشان می‌دهد این استاندارد رعایت شده است.
وی یادآور شد: سازمان آتش نشانی قزوین با هفت ایستگاه ثابت و یک پایگاه سیار و 143 نیروی عملیاتی و ستادی به صورت شبانه‌روزی در خدمت شهروندان است.
 
* وقوع 12 مورد حادثه غرق‌شدگی در کانال آب
شفیعی در ادامه با اشاره به میزان آتش‌سوزی‌های واقع شده در پنج ماهه نخست سال جاری افزود: از ابتدای سال جاری تا پایان مرداد ماه امسال 585 مورد آتش‌سوزی و 372 مورد حادثه در قزوین واقع شده که تعداد فوتی‌ها 26 نفر و 174 نفر نیز تعداد مصدومان در حوادثی بوده که ما حضور داشتیم.
وی اعلام کرد: در این مدت، سقوط افراد در کانال‌های آب‌رسانی بسیار بوده که طی پنج ماهه اول سال جاری 12 مورد فوتی به دلیل غرق‌شدگی در کانال آب داشتیم که در این خصوص دستگاه‌های مربوطه باید چاره‌ای بیاندیشند و در اماکن پرتردد حفاظ زده شود.
 
* توسعه دو ایستگاه آتش‌نشانی قزوین
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین با اشاره به خرید ماشین‌آلات و تجهیزات افزود: در راستای به روز شدن تجهیزات، برای خرید ماشین نردبان 55 متری قرارداد بسته شده که با داشتن این نردبان می‌توان عملیات امداد و نجات و اطفا حریق را در بزرگترین برج قزوین انجام داد و یک ساختمان 20 طبقه را پوشش دهیم که اعتبار اولیه آن 1.5 میلیارد تومان است.
وی در خصوص توسعه ایستگاه‌های آتش‌نشانی عنوان کرد: در سال جاری یکی از برنامه‌ها توسعه ایستگاه‌های آتش‌نشانی پونک و غیاث‌آباد است که اقدامات لازم در این خصوص انجام می‌شوند.
شفیعی با اشاره به برنامه‌های هفته آتش‌نشانی گفت: هفته آتش‌نشانی از اول تا هفتم مهر ماه است که دیدار با استاندار و امام جمعه، دعوت از شورای شهر و شهرداری برای حضور در ایستگاه آتش‌نشانی، بازدید شهروندان از ایستگاه شهید بابایی و ارائه برنامه‌های آموزشی به آنها، رژه خودرویی با 33 خودروی سنگین، نیمه سنگین و سبک عملیاتی، کوهپیمایی آتش‌نشانان و حضور در نماز جمعه از جمله برنامه‌های هفته آتش‌نشانی در قزوین است.
 
* وقوع 1314 مورد آتش‌سوزی در باغات و خرمن‌ها
وی با اشاره به عملکرد این سازمان در سال 89 توضیح داد: بودجه سال 89 سازمان آتش نشانی شهرداری قزوین بیش از 33 میلیارد ریال بود که از این مقدار 23 میلیارد ریال هزینه‌های جاری و 10 میلیارد ریال برای هزینه‌های عمرانی، طرح توسعه و خرید ماشین‌آلات بوده است.
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین تصریح کرد: تعداد عملیات ثبت شده در این سازمان طی سال گذشته 2 هزار و 605 مورد بوده است که از این تعداد یک‌هزار و 972 مورد مربوط به عملیات اطفا حریق و 633 مورد نیز مربوط به عملیات امداد و نجات بوده است که این آمار در مقایسه با سال 88 افزایش 79 درصدی را نشان می‌دهد.
وی یادآور شد: البته علت عمده این افزایش، وقوع حریق در باغات و علف‌زارها بوده است که به دلیل کم توجهی شهروندان به ویژه در حریم شهر این تعداد آتش‌سوزی رخ داده است.
شفیعی اعلام کرد: آتش‌سوزی در منازل شهر قزوین در سال 89 بالغ بر 76 مورد بوده که در مقایسه با سال 88، 18 درصد افزایش داشته است، البته آتش‌سوزی در منازل نسبت به دهه گذشته کاهش یافته ولی این 76 مورد به طور عموم ناشی از سهل‌انگاری در استفاده از لوازم برقی و یا عدم رعایت ضوابط ایمنی در استفاده از وسایل بوده است.
وی عنوان کرد: در سال 89 تعداد آتش‌سوزی‌های واقع شده در واحدهای تجاری و صنعتی 82 مورد، وسایط نقلیه 90 مورد، کارخانجات دو مورد، اماکن عمومی و دولتی شش مورد، مرغداری و دامداری 32 مورد، باغات و خرمن‌ها یک‌هزار و 314 مورد و سایر موارد 371 مورد بوده است.
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین ادامه داد: تعداد امداد و نجات‌های صورت گرفته در قزوین در حوادثی شامل سقوط و افکن چاه 16 مورد، سقوط کانال رودخانه 14 مورد، نشت و انفجار گاز 10 مورد، تصادفات جاده‌ای 144 مورد  و سایر موارد 449 مورد بوده است.
 
* الزامی شدن اخذ دستورالعمل ایمنی ساختمان
وی با اشاره به اقدام صورت گرفته در حوزه مدیریت آموزش سازمان آتش‌نشانی قزوین اظهار کرد: این حوزه در دو بخش آموزش ضمن خدمت کارکنان و آموزش عمومی برای شهروندان اقداماتی داشته که 9 هزار و 270 نفر ساعت در سال گذشته برای کارکنان آموزش صورت گرفته است و برای شهروندان نیز با تقسیم‌بندی مدارس، ادارات، آزمون‌های ادواری و شرکت‌ها، 40 هزار نفر ساعت آموزش ارائه شده است.
شفیعی افزود: همچنین قزوین در سال گذشته میزبان آموزش حرفه‌ای آتش‌نشانان سراسر کشور بود که در این دوره از اساتید دانشگاه مورتون انگلستان استفاده شد.
وی یادآور شد: در زمینه پیشگیری نیز با توجه به بازدید همکاران واحد پیشگیری سازمان از اماکن مختلف و بازدیدهای ادواری، یک‌هزار و 316 مورد دستوارلعمل ایمنی صادر شد و در این بحث با همکاری شورا، ما مصوبه‌ای داشتیم که الزام به اخذ دستورالعمل ایمنی به هنگام صدور پروانه ساختمان‌های بیش از پنج سقف یا 16 متر است.
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین با اشاره به اقدامات عمرانی این سازمان در سال 89 خاطر نشان کرد: برج عملیات ورزشی آتش‌نشانان در قزوین با اعتباری بالغ بر 2 میلیارد و 200 میلیون ریال در سال گذشته احداث شد که 10 کار امداد و نجات در این برج تمرین می‌شود.
انتهای پیام/ص10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول