اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل کار، تعاون و رفاه خراسان رضوی:

35 درصد متقاضیان اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند

خبرگزاری فارس: مدیرکل کار، تعاون و رفاه خراسان رضوی گفت: 35 درصد متقاضیان اشتغال را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند.

35 درصد متقاضیان اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، علی‌اکبر لبافی ظهر امروز در همایش اشتغال جوانان بسیجی که در محل مجتمع فرهنگی آیه‌های مشهد برگزار شد، اظهار داشت: سیستم بانکی هنوز یک‌هزار میلیارد تومان از تسهیلاتی را که قرار بود در برنامه چهارم توسعه به خراسان رضوی اختصاص دهد را پرداخت نکرده است.
لبافی افزود: پرداخت نکردن این اعتبار از سوی بانک‌ها منجر به عقب‌افتادگی استان در زمینه ایجاد اشتغال می‌شود.
وی خاطر نشان‌کرد: بانک‌ها در این زمینه همکاری نمایند و سهم خود را در راستای تحقق اهداف سال جهاد اقتصادی به مردم ارائه دهند.   
لبافی در ادامه با اشاره به اینکه طی چند سال اخیر تنها چهار درصد متقاضیان اشتغال را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دادند، گفت: در حال حاضر 35 درصد متقاضیان اشتغال در استان را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند.
وی با اشاره به اینکه متاسفانه در دانشگاه‌ها و مراکز علمی بدون نیازسنجی دانشجو پذیرش می‌شود، گفت: نبود انطباق آموزش‌ها با نیاز جامعه، چالش اساسی در بازار کار است.
وی تصریح‌کرد: دانشجویانی که در دانشگاه‌ها در حال تحصیل هستند آموزش‌های مهارتی لازم را فرا نمی‌گیرند و از این جهت در هنگام ورود به بازار کار با مشکل مواجه هستند.

*240 میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغال  
وی در ادامه با اشاره به تخصیص 240 میلیارد تومان اعتبار در قالب تسهیلات قرض‌الحسنه به مشاغل خانگی، کسب و کارهای خرد و خود اشتغالی در استان افزود: توزیع شهرستانی و دستگاهی این اعتبارات انجام گرفته است.
وی با اشاره به اینکه تاکنون 20 هزار نفر در سامانه مشاغل خانگی استان ثبت نام نموده‌اند، گفت: مجوزهای لازم برای پرداخت تسهیلات به افراد نیز صادر شده است.
وی خاطر نشان‌کرد: پیش‌بینی می‌شود از محل اعتبارات مذکور 50 هزار فرصت شغلی ایجاد شود.
وی همچنین از وجود 200 هزار بیکار و جویای کار در استان خبر داد و گفت: براساس آمارهای مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری در این استان  8.9 دهم درصد است.
وی با اشاره به اینکه هر ساله نیازمند ایجاد 80 هزار فرصت شغلی در استان هستیم اظهار داشت: باید بتوانیم با ایجاد این فرصت‌های شغلی بازار کار را تثبیت کنیم.
لبافی تاکید کرد: دست‌یابی به رقم بیکاری هفت درصد یکی از اهداف برنامه پنجم توسعه است، که برای کاهش نرخ بیکاری نیازمند ایجاد سالانه 80 هزار فرصت شغلی جدید در استان هستیم.

*پرداخت حقوق بیکاری به 13 هزار و 500 نفر  در خراسان رضوی
مدیرکل تعاون، کار و تامین اجتماعی همچنین با اشاره به پرداخت مستمری بیکاری به 13 هزار و 500 نفر در استان گفت: ماهی پنج میلیارد تومان به این افراد مستمری پرداخت می‌شود.
لبافی افزود: در فرایند جدید، هر بنگاه اقتصادی که از بین این افراد نیروی کار خود را انتخاب نماید، 70 درصد حقوق و حق بیمه این افراد از طریق این اداره‌کل پرداخت می‌شود.
وی تصریح‌کرد: طی شش‌ماهه اخیر یک‌هزار و 500 نفر از این طریق جذب بازار کار شده‌ و شش میلیارد تومان نیز از محل این اشتغال‌زایی صرفه‌جویی صورت گرفته است.
وی در ادامه به نقش تعاون در توسعه اشتغال اشاره کرده و گفت: طی تعهدات صورت گرفته، امسال می‌بایست 30 هزار فرصت شغلی در بخش تعاون در استان ایجاد شود.
وی بیان داشت: با گذشت حدود شش ماه از سال جاری، تا رسیدن به این هدف هنوز خیلی فاصله داریم.
این مقام مسئول با اشاره به 4 هزار تعاونی غیر فعال در استان گفت: از طریق تزریق منابع بانکی، به دنبال احیاء مجدد این تعاونی‌ها هستیم.
لبافی همچنین با تاکید بر اینکه متقاضیان اشتغال به دنبال استخدام در ادارات دولتی نباشند افزود: دولت به دنبال کوچک‌سازی و تقویت بخش خصوصی است.
 
*ایجاد کلنیک‌های کارآفرینی در مجموعه بسیج و سپاه
مسئول بسیج سازندگی سپاه امام رضا(ع) نیز در این همایش اظهار داشت: بسیج و سپاه همواره مقوله توانمندسازی جویندگان کار و اشتغال را در دستور کار خود دارند.
سرهنگ علیرضا تواضع با اشاره به ایجاد کلنیک‌های کارآفرینی در مجموعه بسیج و سپاه افزود: این کلنیک در راستای کمک به اشتغال فعال شده و تنها منحصر به بسیجیان نیست و سایر اقشار جامعه نیز می‌توانند طرح‌های اشتغالزای خود را به این کلنیک‌ها ارائه دهند.
وی با بیان اینکه اولویت ارائه تسهیلات به طرح‌های اشتغال‌زا در روستاها می‌باشد گفت: ایجاد اشتغال در روستاها منجر به کاهش مهاجرت و حاشیه‌نشینی می‌شود.
وی همچنین از تخصیص 200 میلیارد ریال تسهیلات موسسه مهر اقتصاد به طرح‌های اشتغال‌زای مذکور خبر داد و تصریح‌کرد: متاسفانه نرخ بهره این تسهیلات 14 درصد است که پرداخت این نرخ برای افراد جویای کار مشکل است.
وی همچنین به سامانه جدید ثبت نام متقاضیان اشتغال در کلنیک کارآفرینی اشاره کرد و گفت: 80 درصد بسیجیان متقاضیان اشتغال، فارغ‌التحصیل دانشگاه هستند و تنها 20 درصد آنان را افراد دیپلم و زیر دیپلم تشکیل می‌دهند.
سرهنگ تواضع خاطر نشان‌کرد: امسال بسیج متعهد به ایجاد پنج‌هزار و 760 فرصت شغلی در استان شده است.
وی ادامه داد: این تعهد به شرطی اجرایی خواهد شد، که از محل اعتبارات مشاغل خانگی به طرح‌های اشتغالزای بسیج نیز بودجه اختصاص یابد.

*تاکید بر آموزش‌های تکمیلی و کاربردی در زمینه اشتغال
معاون آموزشی و کارآفرینی اداره تعاون، کار و تامین اجتماعی نیز در ادامه گفت: توسعه اشتغال به مجموعه‌ای از عوامل و راهکارهای گوناگون بستگی دارد.
قنبری افزود: یکی از ساز وکارهای ساماندهی اشتغال در جامعه، تغییر نگرش افراد نسبت به مقوله اشتغال و ارتقای سطح آگاهی و توانمندی‌های جویندگان کار است.
وی خاطر نشان‌کرد: رسیدن به چنین هدفی از راه توسعه فرهنگ مناسب، ایجاد و گسترش آموزش‌های تکمیلی و کاربردی شغلی میسر است.
مدیرعامل شرکت بین‌المللی نگارنصر نیز در ادامه این همایش اظهار داشت: هدف از تشکیل این شرکت، اشتغال‌زایی برای نیروی‌های بسیج، ایجاد محیطی امن و قابل اعتماد برای شرکت‌ها و مؤسسات دولتی، ارائه خدمات نوین و کارآمد بر اساس آخرین دستاوردها و تسهیل در حل نیازمندی‌های حفاظتی و ایمنی می‌باشد.
حیدر مبینی تصریح کرد: شرکت نگارنصر از نظر نیروی انسانی و بهره‌گیری از تجهیزات الکترونیکی و فیزیکی روز به واسطه وابستگی به نیروی مقاومت بسیج و تجارب و توانمندی‌های مؤثر برخوردار بوده و با برنامه‌ریزی دقیق قادر است فعالیت‌های خوبی انجام دهد.
وی زمینه‌های فعالیت این شرکت را در زمینه‌های سیستم‌های حفاظت الکترونیکی دانست و تصریح کرد: این زمینه شامل سیستم‌های کنترل تردد و شناسایی، سیستم‌های دوربین مدار بسته و لوازم جانبی، سیستم اعلام سرقت و انتقال تصاویر از طریق خطوط تلفن و خطوط ویژه است.
وی حفاظت فیزیکی اماکن و تجهیزات، حفاظت اسناد و اطلاعات شامل طراحی و تهیه دستورالعمل و آیین‌نامه‌های حفاظت و اطلاعات و تأمین وسایل و اقلام پلمب مکاتبات را از دیگر زمینه‌های فعالیت شرکت بین‌المللی نگار نصر عنوان کرد.
وی یکی از معضلات اصلی جامعه را بحث اشتغال عنوان کرد و گفت: باید با توجه به پیام امسال مبنی بر جهاد اقتصادی تلاش خود را بیشتر کرد و در راستای این پیام فعالیت بیشتری انجام داد.
مبینی ادامه داد: در استان‌ها نمایندگی این شرکت تشکیل شده است و یکی از ساز و کارها ایجاد گروه مشاوران و کارشناسان در زمینه بسترهای مختلف است.
سرهنگ جلایر، مسئول شرکت نگار نصر در استان خراسان رضوی نیز در ابتدای این همایش ضمن خیر مقدم به مدعوین بسیجیان حاضر در این همایش گفت: این شرکت، یکی از شرکت‌های وابسته به بنیاد تعاون سازمان بسیج مستضعفین است.
انتهای پیام/ص10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول