اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل آمار و اطلاعات استانداری قزوین:

هیچ آماری جامعیت سرشماری را ندارد

خبرگزاری فارس: مدیرکل آمار و اطلاعات استانداری قزوین در تشریح اهمیت سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال جاری گفت: هیچ آماری جامعیت سرشماری را ندارد.

هیچ آماری جامعیت سرشماری را ندارد
به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، سید‌منوچهر حیاتی صبح امروز در جلسه شورای اداری شهرستان البرز که در سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان برگزار شد، بیان کرد: گام‌های بلندی در دولت در حال اجراست، یکی از این گام‌ها که شروع شده و دولت در حال اجرای آن است، قانون هدفمندی یارانه‌هاست.
وی ادامه داد: یکی از کارهایی که در دستور کار اجرا داریم، اجرای طرح سرشماری عمومی نفوس و مسکن است.
مدیرکل آمار و اطلاعات استانداری قزوین اضافه کرد: کشور در حال گذار به سمت توسعه است و برای رسیدن به توسعه نیازمند اطلاعات دقیق و به هنگام هستیم، قطع یقین بدون داشتن آمار نمی‌توان برنامه‌ریزی‌ کلان اقتصادی به درستی انجام داد.
وی افزود: سرشماری یکی از مهم‌ترین مباحثی است که برای آینده و سازندگی کشور موثر است به همین دلیل سال 1390 شاهد اجرای هفتمین سرشماری نفوس و مسکن کشور خواهیم بود.
 
* نخستین سرشماری در سال 1335
حیاتی اظهار کرد: نخستین سرشماری کشور سال 1335 برگزار شد و پس از آن هر 10 سال سرشماری نفوس و مسکن انجام شده است ولی به دلیل اهمیت موضوع و نیاز به اطلاع جدید، دولت در سال 86 تصمیم گرفت سرشماری را هر پنج سال انجام دهد.
وی اعلام کرد: پیش از این وقتی هر 10 سال سرشماری انجام می‌شد اطلاعات بین 10 سال براساس برآورد محاسبه می‌شد که میزان برآورد محتمل‌ها مورد استناد بود و هرچه فاصله این برآوردها با سال سرشماری بیشتر می‌شد احتمال خطا نیز بالاتر می‌رفت.
مدیرکل آمار و اطلاعات استانداری قزوین توضیح داد: ولی با وجود هزینه‌های بسیار برای سرشماری و بکارگیری نیروی انسانی بسیار، دولت تصمیم گرفت این سرشماری را هر پنج سال یک بار انجام دهد؛ انتظار داریم دستگاه‌های اجرایی مختلف همکاری مجدانه‌ای را داشته باشند تا سرشماری هرچه بهتر انجام شود و اطلاعات مربوط به آن دقیق‌تر و درست‌تر ارائه شود.
وی خاطرنشان کرد: هرچه موضوع اطلاع‌رسانی بهتر انجام شود اطلاعات جمع‌آوری شده نیز دقیق‌تر خواهد بود.
 
* هیچ آماری جامعیت سرشماری را ندارد
حیاتی ادامه داد: ممکن است گفته شود که در ثبت احوال، سامانه هدفمندی یارانه‌ها، خانه‌های بهداشت و... اطلاعات کشور وجود دارد ولی باید بگوییم که این اطلاعات کافی نیست.
وی افزود: سرشماری عمومی نفوس و مسکن براساس یک فرم با 60 سؤال جامع و مطالعه شده انجام خواهد شد که از مشخصات شناسنامه‌ای تا مهاجرت، معلولیت، دین و... را شامل می‌شود.
مدیرکل آمار و اطلاعات استانداری قزوین خاطرنشان کرد: سرشماری نفوس و مسکن اطلاعات ذی قیمتی است که تصویری واقعی از وضعیت جمعیت کشور را به مدیران ارائه خواهد کرد.
وی اعلام کرد: در 70 کشور دنیا سرشماری انجام می‌شود البته یک بار سرشماری به صورت الکترونیکی در یکی از کشورهای دنیا انجام شد که تنها هفت درصد مردم به سؤالات پاسخ دادند و سرانجام دولت مجبور به اجرای طرح سرشماری شد از همین رو شیوه فعلی اجرا طرح سرشماری بهترین شیوه اجرائی‌ست که تاکنون به نتیجه رسیده است.
حیاتی اضافه کرد: سرشماری یکی از شاخص‌های مهم در توسعه یافتگی کشورهاست در واقع هر کس بانک اطلاعاتی غنی دارد از قدرت بیشتری نیز برخوردار است و در برنامه‌ریزی‌ها دقیق‌تر عمل می‌کند.
وی اظهار کرد: سرشماری منبع مهم و یکی از جدی‌ترین بانک‌های اطلاعاتی است که مبنای تصمیم‌گیری مدیران قرار می‌گیرد.
مدیرکل آمار و اطلاعات استانداری قزوین توضیح داد: سرشماری نفوس و مسکن از دوم آبان ماه تا 22 آبان ماه سال جاری طی 21 روز اجرا خواهد شد که 3 هزار نفر برای حضور در این سرشماری ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد ‌هزار و 500 نفر به‌کارگیری خواهند شد.
وی اعلام کرد: در حال حاضر 80 نفر از مسئولان مربوطه در حوزه سرشماری استان آموزش‌های لازم را طی می‌کنند و پس از آن کارشناسان مسئول این دوره را طی خواهند کرد، در ادامه از 16 تا 29 مهر ماه آموزش مأموران و بازبینان انجام می‌شود.
حیاتی گفت: همه مأموران سرشماری کارت شناسایی مخصوص و لباس متحدالشکل دارند و نظارت بر سرشماری در چهار سطح انجام می‌شود همچنین ناظرانی از تهران نیز بر اجرای سرشماری نظارت خواهند داشت.
 
* یک‌هزار و 750 نفر نیروی اجرای سرشماری در استان قزوین
وی تأکید کرد: در سرشماری عمومی نفوس و مسکن کشور به تک تک افراد مراجعه می‌شود و در مجموع 14 هزار نفر نیروی انسانی برای اجرای این سرشماری به کار گرفته می‌شوند که در استان ما یکهزار و 750 نفر درگیر اجرای سرشماری هستند و این رقم در شهرستان البرز 270 نفر است.
مدیرکل آمار و اطلاعات استانداری قزوین گفت: برای اجرای این سرشماری مشخصه‌های ویژه‌ای در نظر گرفته شده که در پرسشنامه مأموران برای تکمیل به آن توجه می‌کنند تا از جابجائی آمار جلوگیری شود و سرشماری با دقت و صحت بیشتری انجام شود.
حیاتی اظهار کرد: در سرشماری سال 85 برخی دوباره شماری‌ها انجام شد که در این سرشماری برای جلوگیری از دوباره شماری تمهیداتی اندیشیده شده است چرا که ممکن است برخی افراد مدتی در شهر و مدتی در روستا اقامت داشته باشند از همین رو مسئولان اجرای طرح سرشماری برای جلوگیری از بروز خطا درج کد ملی را الزامی کرده‌اند.
وی تأکید کرد: ثبت کد ملی امکان بروز خطا را به صفر می‌رساند؛ در زمینه سرشماری، اطلاع‌رسانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و باعث می‌شود سرشماری با عیب و نقص کمتری انجام شود البته این اطلاع‌رسانی باید به روش‌های مختلف صورت گیرد حتی به دوستان، آشنایان و اقوام خود نیز این موضوع را بیان کنیم و ما نیز از طریق رسانه‌ها به این موضوع خواهیم پرداخت.
 
* کارت ملی و فیش آب، برق و یا گاز یادتان نرود
مدیرکل آمار و اطلاعات استانداری قزوین ادامه داد: مأموران سرشماری در مراجعه به درب منازل کارت شناسایی همراه دارند و خانواده‌ها باید یکی از قبوض آب، برق و یا گاز را در کنار کارت ملی و شناسنامه همراه داشته باشند البته بحث تأمین امنیت سرشماری نیز موضوع مهمی است چرا که ممکن است برخی افراد بخواهند از این موضوع سوء استفاده کنند که در این زمینه تدابیری اندیشیده شده است.
انتهای پیام/ج10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول