اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

کار فرهنگی درباره دریاچه ارومیه ممنوع است!

خبرگزاری فارس: یک فعال فرهنگی گفت: استانداری اجازه برگزاری جشنواره شعر و حتی برپایی یک نمایشگاه و حتی کوچکترین کار فرهنگی درباره فاجعه خشک شدن دریاچه ارومیه را نمیدهد در صورتی که این فقط پاک کردن صورت مساله است.

کار فرهنگی درباره دریاچه ارومیه ممنوع است!
به گزارش خبرنگار فارس، به دنبال خشک شدن دریاچه ارومیه و احتمال به وجود آمدن فاجعه زیست محیطی برای مردم این منطقه و مناطق همجوار، عده‌ای از افراد به دنبال سوء استفاده از مساله به وجود آمده و عده دیگری به دنبال مصادره یک جریان زیست محیطی به نفع یک جریان سیاسی هستند.
در این میان ربط این جریان زیست‌محیطی سیاسی شده با شعر و ادب از آنجا شروع شد که عده‌ای با سوء استفاده از این موضوع با راه‌اندازی گروه‌ها و شبکه‌های اجتماعی و سرودن شعر، قصد به انحراف کشیدن این جریان را دارند.
در این میان شاعران متعهد آذری زبانمان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس خبر از برگزاری یک جشنواره ادبی درباره خشک شدن این دریاچه دادند که قرار بود با حمایت حوزه هنری استان برگزار شود.
پیگیری‌ها، ما را به صالح سجادی، شاعر و محقق اهل آذربایجان رساند که پیگیر این جشنواره بود و به صورت خودجوش در شبکه‌های اجتماعی از شاعران می‌خواست درباره این قضیه شعر بگویند.
سجادی هدف از برگزاری این جشنواره را برگزاری سوگواره‌ای شاعرانه برای این فاجعه زیست محیطی عنوان کرده بود که همه شاعران ایران در این قضیه همراهی و همدلی کنند و این اتفاق زیست محیطی محدود به یک گروه خاص و آن هم مساله‌ای سیاسی نباشد.
خبرنگار فارس منتظر قطعی شدن برگزاری این جشنواره بود که سجادی خبر منتفی شدن برگزاری جشنواره را اعلام کرد!

**استاندای حتی اجازه کوچک‌ترین کار فرهنگی درباره ارومیه را نمی‌دهد

زمانی که علت را جویا شدیم وی در پاسخ به این سئوال که چرا برگزاری این جشنواره منتفی شد گفت: استانداری تا آنجایی که من می‌دانم و از تشکلات فرهنگی ارومیه پیگیری کردم، اجازه برگزاری جشنواره شعر و حتی برپایی یک نمایشگاه و حتی کوچک‌ترین کار فرهنگی درباره این اتفاق زیست محیطی را نمی‌دهد در صورتی که این فقط پاک کردن صورت مساله است.
سجادی در پاسخ به این سئوال که پیامد این کار چه می‌تواند باشد اظهار داشت: مسلما تاثیر بسیار منفی خواهد داشت. ما به جای اینکه با ابزار فرهنگ تهدیدها را تبدیل به فرصت کنیم و جلوی سوء استفاده کنندگان از اعتراض به یک جریان زیست محیطی را بگیریم، با این کار تنها بهانه‌ای به دست بیگانه‌ها می‌دهیم تا از این قضیه سوء استفاده کنند.

**می‌خواستیم اعتراض‌ها را در چارچوب نظام بیاوریم

این شاعر با بیان اینکه اعتراض زیست محیطی به خشک شدن دریاچه ارومیه حق طبیعی مردم است چون با معیشت و سلامتیشان در ارتباط است، گفت: نباید با یک اعتراض زیست محیطی برخورد سیاسی شود. ما می‌خواستیم اعتراض‌ها و ناراحتی‌ها را در چارچوب نظام جمهوری اسلامی بیاوریم چون این یک مساله کاملا داخلی و کاملا طبیعی است و زمانی که همه شاعران از همه کشور با این قضیه همدردی می‌کردند، این جریان از حالت قومیتی و سیاسی خارج می‌شد.
وی افزود: من نمی‌گویم قرار بود با این جشنواره همه چیز درست شود  و آب رفته به دریاچه ارومیه باز گردد ولی قطعا برگزاری آن می‌توانست در همدلی فرهنگی و تلطیف آلام مردم تاثیر بسیار خواهد داشت.
انتهای پیام/و
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول