اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره امور فرهنگی، مطبوعات و تبلیغات کردستان:

ادبیات پایداری نیازمند حمایت همه جانبه مسئولان است

خبرگزاری فارس: رئیس اداره امور فرهنگی، مطبوعات و تبلیغات کردستان گفت: ادبیات پایداری نیاز به حمایت ویژه مسئولان دولتی و غیردولتی دارد چرا که نویسندگان نتوانستند به وجوه مختلف دفاع مقدس بپردازند.

ادبیات پایداری نیازمند حمایت همه جانبه مسئولان است
سامان احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج‌ اظهار داشت: جنگ تحمیلی ایران و عراق یک جنگ دفاعی و پایداری بود و برخی از نویسندگان آن دوران نیز به دیدگاه حاکم ادبیات بر جنگ قائل نبودند.
دبیر اجرایی نخستین همایش سراسری نویسندگان و هنرمندان ایثارگر مبلغ و مروج ادبیات پایداری افزود: دیدگاه ادبیات دفاع مقدس دولتی و تک‌صدایی بود و این تک صدایی مجال بروز اندیشه‌های انتقادی را به وجود نیاورده است.
وی عنوان کرد: مسئله دفاع مقدس از منظرهای مختلف بررسی نشده و بحران اجتماعی حاصل از جنگ و مسائل و پیامدهایی جنگ و خاطرات افرادی که نگاه متفاوت به مسئله جنگ داشتند، خود به خود اندیشه‌های انتقادی را در این زمینه وارد کرد و در نتیجه جنگ و مقاومت به حاشیه رانده شده و نتوانست به راحتی عرضه شود.
احمدی ادامه داد: به طور مثال آثار حاتمی‌کیا ابتدا مورد استقبال نهادها و مسئولان قرار گرفت و بعد از گذشت مدتی مورد آماج انتقادها قرار ‌گرفت و همین نگاه ایدئولوژیکی به مسئله جنگ موجب شد یک تعداد از پدیدآورندگان آثار مدت‌ها از کار بازمانده و بسیاری از آثار نیز در دهه هفتاد قربانی جریان سیاسی وقت شده و توقیف شوند.
وی نگاه بسته به جنگ تحمیلی را مانع ماندگاری آن عنوان کرد و اظهار داشت: نویسندگان نباید نگاه چارچوب‌دار به جنگ داشته باشند چون دفاع و پایداری لازم و ارزشمند است، اما مسائلی نیز همیشه در کنار جنگ و پایداری وجود دارد که می‌توان به آنها نیز پرداخت.
احمدی با اشاره به تجارب خوب و ارزنده حزب‌الله لبنان با تاسیس موزه جنگ ملیتا و مرکز رسانه‌ای منسجم در کنار شبکه المنار این کشور، ادامه داد: به نظر من مسئله پایداری، پیامدهای مثبت و منفی داشته اما به آن پرداخته نشده است.
وی تاکید کرد: باید زمینه به گونه‌ای باشد که منتقدان جنگ با دست باز عمل کنند و هر فردی به وجوه مختلف دفاع مقدس بپردازد.
دبیر اجرایی نخستین همایش سراسری نویسندگان و هنرمندان ایثارگر مبلغ و مروج ادبیات پایداری خاطرنشان کرد: نگاه واقعی به ادبیات پایداری باید عاری از تعصبات ایدئولوژیکی باشد تا ادبیات پایداری پیشرفت کند.
احمدی در پایان گفت: ادبیات پایداری نباید مخصوص دولت بوده و تک‌صدایی عمل کند بلکه ما باید به جای برسیم که هر کسی بتواند با نگاه خود از جنگ تحمیلی بنویسد.
انتهای پیام/20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول