اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر مرکز بهداشت شماره 2 اصفهان:

پوسیدگی دندان در پسران یک درصد بیشتر است

خبرگزاری فارس: مدیر مرکز بهداشت شماره 2 اصفهان گفت: میزان پوسیدگی دندان در پسران یک درصد بیش از دختران است.

پوسیدگی دندان در پسران یک درصد بیشتر است
علی پارسا امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت:  بر اساس معاینات انجام شده توسط مرکز بهداشت شماره دو اصفهان در بین دانش‌آموزان مقطع اول ابتدایی در سال تحصیلی 90 ـ 89، میزان پوسیدگی دندان در دختران 49.4 درصد گزارش شده است.
 وی افزود: میزان پوسیدگی دندان در پسران 49.5درصد ثبت شده است که این آمار لزوم توجه بیشتر والدین به آموزش و فرهنگ‌سازی رعایت بهداشت دهان و دندان در میان کودکان زیر شش سال به عنوان مهم‌ترین دوره سنی تربیتی، نشان می­دهد.
مدیر مرکز بهداشت شماره 2 اصفهان ادامه داد: چون پوسیدگی دندان بر اثر پلاک میکروبی به وجود می‌آید، یک بیماری عفونی است.
وی اضافه کرد: حدود نیمی از کودکان در بدو ورود به دبستان دارای حداقل یک دندان پوسیده هستند.
پارسا تصریح کرد: در ایجاد پوسیدگی دندان عوامل متعددی دخیل هستند که می‌توان به استفاده بیش از حد از مواد قندی و تنقلات به ویژه استفاده از تنقلاتی که چسبندگی زیادی به دندان‌ها دارد و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان شامل مسواک نزدن یا نحوه نادرست مسواک زدن، دفعات و زمان مسواک زدن اشاره کرد.
وی با اشاره به اینکه عامل ژنتیک و فاکتور ارث نقش بسیار مهمی در پوسیدگی دندان به عنوان یک عامل مستعد کننده دارد، بیان داشت: تغذیه در دوران بارداری به دلیل شکل‌گیری مینای دندان و تأمین ویتامین‌های A، C، D و کلسیم بسیار حائز اهمیت است.
مدیر مرکز بهداشت شماره 2 اصفهان نقش عوامل محیطی را در ایجاد پوسیدگی دندان مثل فلوراید آب آشامیدنی و الگوی تغذیه خانواده مهم خواند و اظهار داشت: فلوراید تراپی در  سن رویش دندان­ها چهار تا 12 سالگی و معاینه دندان‌ها هر شش ماه یک‌بار توسط دندانپزشک و تشخیص به موقع توسط پرسنل بهداشتی یا مراقبان بهداشت در مهدهای کودک و مدارس از عوامل محیطی با اهمیت است.
وی ادامه داد: آگاهی خانواده­ها از نحوه مصرف میوه‌جات و سبزیجات تازه به عنوان میان وعده، استفاده از مسواک در زمان مناسب، مصرف خوراکی‌هایی که با حرکات فیزیکی خود سبب تمیز شدن دندان‌ها می‌شود به جای تنقلات چسبنده به دندان­ها از  مهم‌ترین عوامل در پیشگیری از پوسیدگی دندان است.
پارسا که نقش اولیاء مدارس مقطع ابتدایی را در امر پیشگیری از پوسیدگی دندان موثر خواند و گفت: لازم است داشتن رژیم غذایی مناسب و رعایت بهداشت دهان و دندان را فرهنگ‌سازی کنیم چرا که اعتقاد داریم پیشگیری همیشه مهم‌تر از درمان است.
انتهای پیام/ص20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول