اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مرکز بهداشت شماره 2 اصفهان:

نیمی از کودکان حداقل یک دندان پوسیده دارند

خبرگزاری فارس: مدیر مرکز بهداشت شماره 2 اصفهان گفت: حدود نیمی از کودکان در بدو ورود به دبستان دارای حداقل یک دندان پوسیده هستند.

نیمی از کودکان حداقل یک دندان پوسیده دارند
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان به نقل از روابط عمومی مرکز بهداشت شماره 2 اصفهان، علی پارسا با اشاره به عوامل دخیل در پوسیدگی دندان‌ها اظهار داشت: از جمله عواملی که در پوسیدگی دندان‌ها موثر هستند می‌توان به استفاده بیش از حد از مواد قندی و تنقلات به ویژه استفاده از تنقلاتی که چسبندگی زیادی به دندان‌ها دارد و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان شامل مسواک نزدن یا نحوه نادرست مسواک زدن و دفعات و زمان مسواک زدن اشاره کرد.
وی افزود: عامل ژنتیک و فاکتور ارث نقش بسیار مهمی در پوسیدگی دندان به عنوان یک عامل مستعد کننده دارد و نیز تغذیه در دوران بارداری به دلیل شکل‌گیری مینای دندان و تأمین ویتامین‌های A، C، D و کلسیم بسیار حائز اهمیت است.
مدیر مرکز بهداشت شماره 2 اصفهان با بیان اینکه نقش عوامل محیطی از عوامل موثر بر روی دندان‌ها هستند، تصریح کرد: مواردی مانند فلوراید آب آشامیدنی و الگوی تغذیه خانواده و فلوراید تراشی در سن رویش دندان‌ها 4 تا 12 سالگی و معاینه دندان‌ها هر شش ماه یک‌بار توسط دندان‌پزشک و تشخیص به موقع توسط پرسنل بهداشتی یا مراقبان بهداشت در مهدهای کودک و مدارس است.
وی با اشاره به مهم‌ترین عامل در پیشگیری از پوسیدگی دندان بیان داشت: از عوامل پیشگیری پوسیدگی دندان‌ها اطلاع خانواده‌ها از استفاده از میوه‌ها و سبزیجات تازه به عنوان میان وعده، استفاده از مسواک در زمان مناسب، مصرف خوراکیهایی که با حرکات فیزیکی خود باعث تمیز شدن دندان‌ها میشود به جای تنقلات چسبنده به دندان‌ها از آنها می‌توانیم استفاده کنیم.
پارسا با بیان اینکه پوسیدگی دندان بر اثر پلاک میکروبی به وجود میآید که یک بیماری عفونی است، تاکید کرد: در معاینات انجام شده توسط مرکز بهداشت شماره دو اصفهان در دانش آموزان مقطع اول ابتدایی میزان پوسیدگی در سال تحصیلی 89 و 90 در دختران 49.4درصد و در پسران 49.5درصد بوده است.
وی ادامه داد: این آمار لزوم توجه بیشتر والدین به آموزش و فرهنگ‌سازی رعایت بهداشت دهان و دندان در کودکان زیر شش سال که به عنوان مهم‌ترین دوره سنی تربیتی است را نشان میدهد.
مدیر مرکز بهداشت شماره 2 اصفهان اضافه کرد: علاوه بر خانواده‌ها، اولیاء مدارس مقطع ابتدایی نیز باید به این امر مهم توجه بیشتری کنند و ضمن تلاش جهت درمان پوسیدگی دندان‌ها داشتن رژیم غذایی مناسب و رعایت بهداشت دهان و دندان را فرهنگ‌سازی کنند زیرا که اعتقاد داریم پیشگیری همیشه مهم‌تر از درمان است.
انتهای پیام/ل30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول